oké Jan,als ik het goe begrijp pleit Jij ervoor om geen bestaande setups te gebruiken ? ( het is overigens zéér duidelijk dat ge van Blood niets moet hebben).
Dat heb ik niet gezegd, é Nolle, eerder dat ik, eenders hoe ge het spel benadert, het geen goed idee vind oefentijd te verspillen om ne bepaalde setup onder de knie te krijgen. Gedownloade setup, ok, maar enkel als hij U vanaf de eerste meters ligt.
Als ge, toch zeker op uw niveau, werkelijk moet bezig zijn met de auto "op de weg te houden", ipv. U het circuit eigen te maken en uw lijn te zoeken dan zijt ge verkeerd bezig, volgens mij.
'k Heb het ook al eerder gezegd: als ge de moeite doet van voor uzelf setups te leren maken, dan kunt ge nooit in de problemen komen als we eens een track rijden dat nog niet lang uit is of waar uwe setup guru nog niet gereden heeft (of op verlof is of zo). Dat hoeft niet 1 maand stoppen om U daarop te concentreren te zijn, hé. Volgens mij is het zelfs beter dat dat een evolutieproces is. Ge maakt in een bepaalde koers vooruitgang op het gebied van rijtechniek of setup en tegen de volgende speelt ge daar wa mee om te zien of ge daar op langen termijn profijt van trekt en dan doet ge weer een koers en zo voort en zo verder...
Eens ge zit waar ik zit is dat maar eens om de paar koersen, maar op uw niveau zoudt ge toch van koers naar koers vooruitgang moeten zien. Niet alleen op het vlak van snelheid, want ik heb den indruk dat dat iets is dat een neiging heeft van met plateaus te gaan, maar op het vlak van aanpak, consistency, geduld, onverstoorbaarheid, inzicht, enz...
Denkte gij dat ik echt iets van racen en alles er rond wist toen ik in 1998 aan GPL begon? -Sterker nog, te oordelen naar de basissetups die bij het spel zitten, was de kennis van de ontwikkelaars en de betatesters ook zeer beperkt. GPL is het didactisch materiaal dat ons toegestaan heeft van die kennis te vergaren. Dankzij GPL heb ik veel geleerd en heb ik een diep respect ontwikkeld voor het "metier" van de professionele racepiloot. 't Is verdorie gene gemakkelijke stiel, maar ik wijk weer af...
Toen ik, als "simmer" (LOL.. da's een term die in het post-GPL tijdperk een nieuwe betekenis heeft gekregen) met 4 jaar ervaring voor het eerst met GPL achterwaarts de pits van Watkins Glen uitschoof, wist ik dat de doelpalen verplaatst waren... naar Australië.
Bon, hoe komt ge aan een setup? -Uiteraard download ge een aantal setups en zoekt ge er één die U ligt. De vraag had moeten zijn "hoe vergaar ik de kennis nodig om een setup aan de vereisten van mijn rijstijl en het circuit aan te passen?" en bijhorende vraag is, "op welke manier haal ik het beste uit mijn auto en mijn setup?"
Het antwoord is (in grote lijnen): lezen, vragen stellen, oefenen en altijd bereid zijn van bij te leren. Da's mijn methode iig., waarbij ik grif moet toegeven dat de ingenieursopleiding (in een technische discipline) die ik genoten heb en mijn goede kennis van het Engels fel geholpen hebben.
IK ga efkens wachten met meer uitleg, links en boekensuggesties, want ten eerste zou dat zonde zijn van dat 9 paginas diep in een thread te begraven en, ten tweede, moet ik mijn gedachten nog eens ordenen en zelf eens proberen of hetgeen ik zeg en voorstel wel goed toepasbaar is in de '65 mod. Mijne Euro valt hier ineens dat er niet echt werkende basissetups voor de '65 mod zijn. Niet in het spel en de setups op het net zijn allemaal van aliens. Ziet er naar uit da'k die zelf gaan moeten maken en 'k moet ook nog altijd eens gaan zien op die site die Peter gepost had met die echte '65 setups.
Klopt, persoonlijk ben ik met die gedownloadde setups _VEEL_ trager dan met mijn eigen brouwsels, gewoon om dat die mensen hunne rijstijl zo zeer van de mijne verschilt. Maar ge moet oppassen dat ge niet in een situatie verzeild geraakt dat ge bij elk circuit en een circuit en een setup moet gaan aanleren. Uw setup zou, toch zeker in die '65 wagens, niet veel van circuit tot circuit mogen verschillen (andere versnellingen, uiteraard).
Als ik even hondsbrutaal mag zijn, zou ik onze goede vriend Vaes niet in dat rijtje plaatsen.
;D ;D
Maar bon, je hebt gelijk: 't is niet eerlijk verdeeld in de wereld. Maar, met voldoende toewijding, kan iedereen op een behoorlijk niveau leren simmen, zelfs zo'n kluns als ik. Hebt ge gezien waar ik met dat karting gevalleke geëindigd ben? -Da was heus niet alleen omdat ik het nog nooit geprobeerd had, zenne...
Da's een instelling die mogelijk tot problemen zou kunnen leiden, zowel qua motivatie als effectief in de races zelf. Maar da's een ander discussie die ik voor de echt lange winteravonden ga houden.
Jan.
=---