Ok, na het installeren van Rfactor, wat had ge nu gedacht, natuurlijk effe rap die BMW F1 proberen om te zien ofdat dat hetzelfde is als in LFS...
Resultaat , NIET DUS! Ik heb de indruk dat Rfactor qua realisme zwaar moet onderdoen tegenover lfs, het lijkt alsof er iets mis is met het punt waar rond de auto draait, dit is precies niet op de voorwielen maar meer in het midden van de auto...
Ge ziet dit heel rap als ge rond gaat, normaal kan je het rondspinnen stoppen door tegen te sturen en te remmen, bij lfs,grandprix3 enzo werkt dit perfect.Bij rfactor echter vanaf hij pakt 20 graden rond is krijgt hij precies een boost dat de achterkant nog versnelt... heel raar en voelt totaal niet realistisch aan...dus het rondspinnen is bijna niet te corrigeren!
Beetje teleurgesteld eigenlijk.. qua geluid en graphics is het wel knapper maar dat vind ik minder belangrijk...
Ok, na het installeren van Rfactor, wat had ge nu gedacht, natuurlijk effe rap die BMW F1 proberen om te zien ofdat dat hetzelfde is als in LFS...
Resultaat , NIET DUS! Ik heb de indruk dat Rfactor qua realisme zwaar moet onderdoen tegenover lfs, het lijkt alsof er iets mis is met het punt waar rond de auto draait, dit is precies niet op de voorwielen maar meer in het midden van de auto...
Ge ziet dit heel rap als ge rond gaat, normaal kan je het rondspinnen stoppen door tegen te sturen en te remmen, bij lfs,grandprix3 enzo werkt dit perfect.Bij rfactor echter vanaf hij pakt 20 graden rond is krijgt hij precies een boost dat de achterkant nog versnelt... heel raar en voelt totaal niet realistisch aan...dus het rondspinnen is bijna niet te corrigeren!
Beetje teleurgesteld eigenlijk.. qua geluid en graphics is het wel knapper maar dat vind ik minder belangrijk...
Grafisch en kwa geluid is die niet een klein beetje beter, dat is dag en nacht verschil - dat wil toch even benadukken.
Over de physics kan ik eigenlijk niet veel zeggen, in LFS voelde die auto imo vrij realistisch aan. (wat trouwens niet van alle LFS wagens kan gezegd worden) Heb nog maar weinig gereden met die BMW in rF, op het eerste zicht leek mij er niks mis mee. Misschien ligt het wel ad setup, of aan de FOV settings die wat verschillen waardoor de piloot iets meer naar voor/achter zit en dus iets andere feedback krijgt kwa overstuur. Goossens heeft ooit eens iets gezegd daarvan betreffende de Viper, de piloot zit heel ver achteraan waarvoor je snel de neiging hebt om overstuur overdreven te gaan corrigeren. Nuja, F1's driften niet zo fel.
Langs de andere kant zijn er een pak rF wagens die wel degelijk realistische physics hebben. De F1 79, Meganes, V8 etc zijn dik in orde. Natuurlijk moet je rF even de kans geven en er aan wennen, het voelt even anders. Voor mij voelt het natuurlijker aan dan LFS maar gezien jij steeds LFS hebt gereden zal dat bij u wel andersom zijn.
Geen 2 sims voelen het zelfde aan en elke ontwikkelaar heeft zo zijn eigen interpretatie van 'realisme'.
Last Edit: Dec 9, 2006 20:23:04 GMT 1 by Hill2button
Het heeft ook een hele tijd geduurt voor ik echt vertrouwd was met de rF feeling, het valt niet te vergelijken met LFS. Eens je het gewoon bent voelt het echt super aan, heel strak en realistisch. FF instellingen maken veel uit. Je kan ze niet vergelijken IMO, het zijn beide goede sims maar met compleet andere aanpak. Vergelijk de F1's niet, probeer eens een auto die je met échte feeling moet besturen zoals de V8 Supercars.
"When the starting flag drops, it all fades away, I have something to do at last, there is a car to drive, a race to be fought out and all the politics and personalities which get in one's way off the track are behind me. That's when I'm really happy" - Innes Ireland - (All arms and elbows)
Tim, als je zegt : "het valt niet te vergelijken met LFS. Eens je het gewoon bent voelt het echt super aan, heel strak en realistisch." Wil je dus eigenlijk zeggen dat de BMWF1 in lfs niet realistisch is... het zijn beide goede sims met andere aanpak, ja maar het doel is toch gemeenschappelijk, zo hoog mogelijk realisme bij de beste graphics/sound... en als het totaal verschillend is in rijgedrag is er minstens één van de 2 onrealistisch... ze zullen nooit echt hetzelfde zijn als in het echt maar welke komt er dan het dichst tegen... ik denk persoonlijk LFS bij de formule wagens... de andere wagens dat heb ik niet geprobeerd maar dat interesseert me ook niet zo , heb beide gekocht voor de formule wagens.
Over de F1 kan ik ni meespreken, heb hem nog niet geprobeerd in RF. Maar pak die catherham, ik snap niet goed dat die hier zo goed gevonden kan worden. Dat ding onderstuurd als nen opel bij het insturen en bij het uitkomen breekt hij keihard uit en is niet meer op te vangen. Dit is echt niet hoe een echte catherham rijdt, het is eigenlijke een grote kart, en rijdt ook zo. Kwa setup valt dit niets meer te verhelpen, alles staat al op zijn soepelst. OK, de LX6 in LFS is mischien iets moeilijker te besturen als IRL, maar je zet hem tenminste waar je wil, hij heeft veel meer foutenmarge, zeker met S20 patch. Je kan hem in LFS ook veel eenvoudigere laten rijden door een andere set te nemen (probeer maar eens een drift set)
De Jietse heeft precies aandelen bij RF. De interface van LFS is anders, maar zeker ni slechter. En het is een beetje makkelijker om te zeggen dat de F1 in RF beter is dan die van LFS zonder dit te argumenteren.
Er zijn mss wel degelijke mods bij RF, maar ze zijn moeilijk te vinden. De Renault vond ik zeker 1 van de besten, die classic touring waar Petrol aan werkte is zeker ook de moeite, maar in het algemeen ben ik toch ook wel teleurgesteld in RF. Grafics en geluid zijn precies belangrijker dan rijgedrag...
wat bedoel Je Simon met die S20 patch ? waar kan ik die vinden ? want ik kan geen kanten uit met die LX6 , ik ervaar het rijgedrag zoals Jij dat beschrijft voor die Catherham in Rfactor......
Ge ziet dit heel rap als ge rond gaat, normaal kan je het rondspinnen stoppen door tegen te sturen en te remmen, bij lfs,grandprix3 enzo werkt dit perfect.Bij rfactor echter vanaf hij pakt 20 graden rond is krijgt hij precies een boost dat de achterkant nog versnelt...
Mss zijn de andere sims gewoon niet realistisch want ge ziet maar zeer zelden dat mensen als Schumacher en Alonso zo ne driftende F1 die meer dan 20 graden dwars gaat da nog kunnen opvangen.
Aan de andere kant kan ik ook mis zijn.
Wat wel een feit is is dat rF veel meer parameters heeft dan LFS. Maar als ge een paar parameters correct invult bij LFS en bij rF veel parameters fout dan is LFS natuurlijk nog altijd beter.
Persoonlijk vind ik de Sauber van LFS plezanter om mee te rijden, maar of het realistischer is weet ik niet. Kheb zelf geen Sauber om te testen.
Het is blijkbaar een vaak terugkomende commentaar van de LFS'ers: rF onderstuurt veel te fel.
Wat mij stoort aan LFS is dat de auto's geweldig snel gaan schuiven en dat als ze schuiven vooral de achterkant supersnel een eigen leven gaat leiden.
Ik heb zelf een 200+ pk auto en ik geef u op een blaadje dat die heus niet overstuurt zoals die +200 pk RWD LFS wagens.
Ja Werner, daarmee zeg ik boven ook dat de setups in LFS belangrijk zijn. De race sets van LFS zijn nu eenmaal op de rand van wat mogelijk is. Doe dit op een IRL wagen en den ene na den andere zou in nen boom belanden. Dan komt de menselijke factor er nog eens bij. Ik krijg mijn 328 ook niet aan het driften, mja een beetje bij regen dan... Maar ik weet als ik er een ervaren piloot op circuit mee laat sleuren, dat hij de achterkant in elke bocht wel weg zal krijgen.
Om nog eens op de catherhams terug te komen. Het klopt echt niet imo bij RF. Hieronder een vid van een indy R1, 150pk en ongeveer het gewicht van een lichte catherham.
Ik ben al verschillende keren meegeweest met een Caterham: onderandere met een racemodel met slicks en 190pk, en een Classic, beiden op Croix-en-Ternois, ene klein circuit in het noorden van Frankrijk, en 1x met een R400 op de Nordschleife. Ik heb dit jaar het genoegen gehad om zelf een dag lang met een Caterham rond te toeren met 140pk, en daar zat ook wel een beetje schuifwerk bij op ronde punten. Die rF Caterham mod bestond toen nog niet, maar dat was de dag voor de LFS race met de LX6 in South City. Ik had niet meteen het gevoel dat de LX6 helemaal overeen kwam met de feeling van een echte. Toen was ik nog niet echt met rF bezig, het was toen nog allemaal LFS wat de klok sloeg. In het echt kun je dat ding wel wat rondgooien, als in een game eigenlijk. Je gooit dat links in overstuur op een rond punt, tikje tegensturen en je hebt dat terug, en nog wat oversturen bij het uitkomen en ook tikje tegensturen. Heel easy en natuurlijk, maar geen grote drifts vol tegensturen. Allemaal heel strak maar het voelt aan als een grote drift omdat je de minste overstuurneiging voelt omdat op de achteras zit. De limiet in LFS is precies wat vaag waardoor je veel gemakkelijker gecontroleerd ronddrift. Het is alsof je de achterkant altijd wat moet rondgooien en in een lichte drift door de bocht moet gaan. Je kan iets over de limiet gaan, en je vangt dat meestal wel op. Dikke fun dat wel, maar niet zo strak en precies. Alsof het bandenmodel een beetje teveel slip vergeeft, of teveel grip heeft als je spint.
Toen de Caterham mod uitkwam voor rF had ik wél het gevoel van herkenning met de echte, meer dan in LFS. Alleen moest ik daarvoor eerst de stuurhoek verhogen. Zonder die stuurhoek aan te passen in rF kun je dat geforceerde gooiwerk niet zomaar opvangen. Pas die stuurhoek aan en het lijkt er veel meer op. Het is niet de bedoeling dat je de Caterhams rondgooit, maar strak en snel door de bocht gaat, een klein beetje over de limiet en je zult met een snelle tegenstuurreactie wat kunnen opvangen, maar op de limiet ga je niet van drift naar drift gaan. Die Caterham van rF heeft wel meer dan 100pk meer dan die die ik heb getest, en da's natuurlijk nog meer opletten als je gas geeft.
Het gevoel van onderstuur stoorde me ook enorm in mijn rF begindagen, ik heb ook moeten wennen aan de rF physics. Er staat hier wss nog een topic van mij van lang geleden. Ik vroeg me af waarom de weerstand uit mijn stuur wegvalt als ik onderstuur. Eigenlijk is dat helemaal normaal, maar dat heb je niet in LFS. Je mag je voorwielen daar helemaal dwars zetten, je blijft veel weerstand in je stuur voelen. Dat heeft volgens mij ook iets te maken met teveel grip bij slippende wielen of zo. Bij rF valt je weerstand bijna helemaal weg, en da's bij en echte auto niet anders. Als ik op een nat rondpunt met mijne BMW overdreven instuur en mijn voorwielen dwars zet valt alle weerstand op mijn stuur weg en kan ik sturen als in de soep tot ik mijn wielen meer de juiste kant opstuur. (valt zeker nu op met versleten voorbanden en nieuwere achterbanden)
Last Edit: Dec 10, 2006 12:32:16 GMT 1 by Timpreza
"When the starting flag drops, it all fades away, I have something to do at last, there is a car to drive, a race to be fought out and all the politics and personalities which get in one's way off the track are behind me. That's when I'm really happy" - Innes Ireland - (All arms and elbows)
...en zet daar nog een andere spelmaker bij, en je zult nog een andere feeling krijgen. Het blijven games, hoe realistisch je ze ook wilt, het blijft een weergave van een auto en beide games hebben een compleet tegenovergestelde aanpak, ze zullen dan ook niet hetzelfde aanvoelen. Net zoals de graphics en sounds nooit dezelfde zullen zijn, hoe realistisch ze ooit zullen worden. Ieder zal zijn favoriet hebben, maar na een paar races kun je volgens mij nog geen uitgesproken mening hebben. Ik spreek uit ervaring. rF daar moet je in groeien.
De limiet in LFS is precies wat vaag waardoor je veel gemakkelijker gecontroleerd ronddrift. Het is alsof je de achterkant altijd wat moet rondgooien en in een lichte drift door de bocht moet gaan. Je kan iets over de limiet gaan, en je vangt dat meestal wel op. Dikke fun dat wel, maar niet zo strak en precies. Alsof het bandenmodel een beetje teveel slip vergeeft, of teveel grip heeft als je spint.
Het bandenmodel, daar zit imo ook het grootste verschil tussen de 2. De aanvankelijke aanpak van LFS (echt ronddraaiende banden) is beter dan dat pacejka gedoe dat ISI en Papy gebruiken. Maar ergens gaan ze in LFS daar verkeerd met het effect dat Tim beschrijft. In LFS lijkt het of ze eerder slipcurves van bias ply banden gebruiken dan radiaal. Soms lijkt het me of ze dat effect uitvergroten, en dat voelt in het begin wel heel realistisch aan. Ook vind ik dat de setup mogelijkheden in LFS veel te uitgebreid zijn, de eigenschappen van een auto kunnen zodanig veranderd worden dat het realisme relatief wordt imo. En dat vind ik spijtig, ge kunt realistische physics gaan bewijzen of ontkrachten gewoon door de setups. Dat gevoel van onderstuur heb ik eigenlijk niet in rF, of dat zo onrealistisch zou zijn daar heb ik m'n twijfels bij. In rF is het moeilijker om realisme te gaan bekijken als ge de mods ook meetelt, veel mods zijn op het vlak van physics echt ondermaats.
Ik vind beide sims goed, ze hebben alletwee iets. Maar iemand die gaat zeggen dat de ene veel beter aanvoelt dan de andere die heeft nog niet genoeg getest of die moet z'n settings eens gaan nakijken. Ik vind dat er in een sim een verschil is tussen de fysische berekeningen van die engine en uw eigen perceptie door beeld, geluid en vooral gevoel, dat is bij elk systeem anders en bij elke persoon anders, hou daar rekening mee voordat ge iets gaat beweren of iets leest van andere piloten. Een mengeling met de goede features van de 2 sims zou perfect zijn. Misschien is dat wat Kaemmer nu aan het maken is.
Mee: Moest niemand zijn pc willen upgraden reden we nog met GPL rond (dat zullen er een paar niet erg vinden, maar kom ). Denk je dat rFactor 1 of LFS toen die uitkwamen niet zwaar waren voor de pc's toen?
Dec 16, 2014 16:32:46 GMT 1
Rino: Heb destijds een pc gekocht on rf better te kunnen draaien Die doet nu nog dienst als vaste (non race) pc. Geen weggegooid geld
Dec 16, 2014 22:57:32 GMT 1
timothy: non racen?? Is da leuk?? Kan mij voorstellen dat die nonnen nie van de rapste zijn
Dec 21, 2014 16:00:12 GMT 1
Ben Cuypers: Ge zou van zo'n nonnen nogal kunnen verschieten denk ik
Dec 21, 2014 23:00:31 GMT 1