|
Post by Timpreza on Dec 10, 2006 15:22:36 GMT 1
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Dec 10, 2006 18:21:01 GMT 1
Die rF Caterham mod bestond toen nog niet, maar dat was de dag voor de LFS race met de LX6 in South City. Ik had niet meteen het gevoel dat de LX6 helemaal overeen kwam met de feeling van een echte. Toen was ik nog niet echt met rF bezig, het was toen nog allemaal LFS wat de klok sloeg. Zeker dat dit niet met de vorige physics patch is Tim? Daarmee dat ik dit ook boven aanhaal, de LX6 was vroeger echt zeer moeilijk in LFS, bij S2 verbeterde alles al, en nu met de laatste physics patch (die ondertussen toch zeker al een half jaar uit is denk ik) komt het echt wel in de buurt van wat echt gebeurt. In het echt kun je dat ding wel wat rondgooien, als in een game eigenlijk. Je gooit dat links in overstuur op een rond punt, tikje tegensturen en je hebt dat terug, en nog wat oversturen bij het uitkomen en ook tikje tegensturen. Heel easy en natuurlijk, maar geen grote drifts vol tegensturen. Allemaal heel strak maar het voelt aan als een grote drift omdat je de minste overstuurneiging voelt omdat op de achteras zit. De limiet in LFS is precies wat vaag waardoor je veel gemakkelijker gecontroleerd ronddrift. Het is alsof je de achterkant altijd wat moet rondgooien en in een lichte drift door de bocht moet gaan. Je kan iets over de limiet gaan, en je vangt dat meestal wel op. Dikke fun dat wel, maar niet zo strak en precies. Alsof het bandenmodel een beetje teveel slip vergeeft, of teveel grip heeft als je spint. Ik kan dit wel volgen, dit is gewoon het bandenmodel... Ook IRL heb je gewoon banden die veel mee drift toelaten als anderen, in het algemeen is minder grip meer slip, maar dit hoeft niet altijd waar te zijn. Dat dit in LFS nog wat té overdreven is geloof ik gerust. Toen de Caterham mod uitkwam voor rF had ik wél het gevoel van herkenning met de echte, meer dan in LFS. Alleen moest ik daarvoor eerst de stuurhoek verhogen. Zonder die stuurhoek aan te passen in rF kun je dat geforceerde gooiwerk niet zomaar opvangen. Pas die stuurhoek aan en het lijkt er veel meer op. Het is niet de bedoeling dat je de Caterhams rondgooit, maar strak en snel door de bocht gaat, een klein beetje over de limiet en je zult met een snelle tegenstuurreactie wat kunnen opvangen, maar op de limiet ga je niet van drift naar drift gaan. Die Caterham van rF heeft wel meer dan 100pk meer dan die die ik heb getest, en da's natuurlijk nog meer opletten als je gas geeft. En hier kan ik niet meer volgen. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je een wagen in elke bocht laat driften, maar als het IRL kan, moet het toch ook in de sim kunnen? De vid boven gepost is van een amateur die zich wat amuseerd, ik denk dat ik ook zo zou rijden . Volgens mij lukt dit al niet meer in RF, maar zeker wel in LFS. Ik zal nog proberen een vid te zoeken van een pro die laat zien wat ge echt met een seven kunt, iets wat zeker niet in RF zal kunnen. Het gevoel van onderstuur stoorde me ook enorm in mijn rF begindagen, ik heb ook moeten wennen aan de rF physics. Er staat hier wss nog een topic van mij van lang geleden. Ik vroeg me af waarom de weerstand uit mijn stuur wegvalt als ik onderstuur. Eigenlijk is dat helemaal normaal, maar dat heb je niet in LFS. Je mag je voorwielen daar helemaal dwars zetten, je blijft veel weerstand in je stuur voelen. Dat heeft volgens mij ook iets te maken met teveel grip bij slippende wielen of zo. Bij rF valt je weerstand bijna helemaal weg, en da's bij en echte auto niet anders. Als ik op een nat rondpunt met mijne BMW overdreven instuur en mijn voorwielen dwars zet valt alle weerstand op mijn stuur weg en kan ik sturen als in de soep tot ik mijn wielen meer de juiste kant opstuur. (valt zeker nu op met versleten voorbanden en nieuwere achterbanden) Ok, maar dit is een gevoel en doet niets af aan physics en de wegligging van een wagen. Ik was echt wel content toen er een catherham mod kwam voor RF hoor, maar ik ben achteraf gewoon teleurgesteld... En ja, de stuurhoek staat hoog, ik heb mijn best gedaan om mij aan te passen, heb proberen aan de setup te sleutelen, maar niets hielp. Ik begrijp gerust dat velen RF verkiezen over LFS, het geeft je de kans om eens te voelen hoe een echt bestaand circuit aanvoeld met een echt bestaande wagen, maar kwa physics blijft LFS imo top.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Dec 10, 2006 18:38:30 GMT 1
|
|
|
Post by Petrol on Dec 10, 2006 18:56:20 GMT 1
En hier kan ik niet meer volgen. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je een wagen in elke bocht laat driften, maar als het IRL kan, moet het toch ook in de sim kunnen? De vid boven gepost is van een amateur die zich wat amuseerd, ik denk dat ik ook zo zou rijden . Volgens mij lukt dit al niet meer in RF, maar zeker wel in LFS. Ik zal nog proberen een vid te zoeken van een pro die laat zien wat ge echt met een seven kunt, iets wat zeker niet in RF zal kunnen. Straks na de race ga ik eens uittesten wat ge allemaal kunt aanvangen met die Caterham. Rijden zoals in die 1e video zou niet zo moeilijk mogen zijn. Maar, maak een onderscheid tussen de mod en rF's physics engine. Ik kan een mod maken met een heel andere slipcurve die perfect werkt in rF en waarmee ge serieus zou kunnen driften, dat staat echt los van elkaar. Zelfs in LFS eigenlijk, daar hebt ge ook een physics engine, en de individuele wagens met hun eigen physics. En zoiets kan inderdaad al verschillen naargelang welke banden ge gebruikt, in een sim en in het echt, dus ge moet dat allemaal relativeren anders ben je appelen met peren aan het vergelijken.
|
|
|
Post by Petrol on Dec 11, 2006 0:04:13 GMT 1
Ik heb die R500 getest op Donington en het enige wat ge echt moet veranderen is de diff (default staat die op 10/40 of zo, ik heb ze op een normalere 45/50 gezet dacht ik). En dan kunt ge daar toch wel wat mee driften, geen lange drift met 1 mooie stuurbeweging maar dat doen ze op die video's ook niet. Zowel op 4 wielen in een bocht schuiven, als power driften uit de bocht. Ge voelt wel dat het niet de bedoeling is om te gaan driften met die banden. Ongetwijfeld zal dat in LFS simpeler gaan maar zo zwart-wit is het niet vind ik.
|
|
|
Post by Hill2button on Dec 11, 2006 20:09:53 GMT 1
Op weg naar huis van het werk schoot me opeens iets te binnen. Allow me to explain. ;D Stel, je stuur een bocht naar links in - op de limiet, mooi op de lijn - de voorbanden schuiven net niet weg, je rijdt op de limiet. Vervolgens geef je een flinke ruk aan je stuur in de richting waarin je reeds aan het sturen was. (links dus) Maw, je zet je voorbanden onder een scherpere hoek dan dat de banden aankunnen. Mijn gevoel is dan het volgende: LFS: er gebeurt bijzonder weinig, de auto wordt wat onstabiel maar in grote lijnen loopt alles goed. rFactor: er treedt (realistisch) onderstuur op en de auto schuift weg op zijn voorbanden. Het is (voor mij persoonlijk) precies alsof LFS te veel grip op de voorbanden heeft, en misschien maakt dat nu net dat je zo véél moet oefenen met LFS, simpelweg omdat de auto harder door de bocht kan dan je eigenlijk zou verwachten. Natuurlijk zal iemand die constant LFS rijdt en dan opeens rF gaat rijden zeggen van "dat onderstuurt zoals de pest". Allez, het is zo maar een theorie he. Ik vond 'm logisch.
|
|
|
Post by Petrol on Dec 11, 2006 20:42:49 GMT 1
We zullen eens met die Caterhams moeten racen om zeker te zijn.
|
|
|
Post by Timpreza on Dec 11, 2006 21:13:14 GMT 1
Op weg naar huis van het werk schoot me opeens iets te binnen. Allow me to explain. ;D Stel, je stuur een bocht naar links in - op de limiet, mooi op de lijn - de voorbanden schuiven net niet weg, je rijdt op de limiet. Vervolgens geef je een flinke ruk aan je stuur in de richting waarin je reeds aan het sturen was. (links dus) Maw, je zet je voorbanden onder een scherpere hoek dan dat de banden aankunnen. Mijn gevoel is dan het volgende: LFS: er gebeurt bijzonder weinig, de auto wordt wat onstabiel maar in grote lijnen loopt alles goed. rFactor: er treedt (realistisch) onderstuur op en de auto schuift weg op zijn voorbanden. Het is (voor mij persoonlijk) precies alsof LFS te veel grip op de voorbanden heeft, en misschien maakt dat nu net dat je zo véél moet oefenen met LFS, simpelweg omdat de auto harder door de bocht kan dan je eigenlijk zou verwachten. Natuurlijk zal iemand die constant LFS rijdt en dan opeens rF gaat rijden zeggen van "dat onderstuurt zoals de pest". Allez, het is zo maar een theorie he. Ik vond 'm logisch. Idd Werner, dat is wat ik ook al veronderstelde: Dat heeft volgens mij dus met het bandenmodel te maken, dat lfs teveel grip heeft over de limiet. Zoals Peter zegt, een beetje het gevoel van bias-ply banden ipv radiaalbanden.
|
|
|
Post by Timpreza on Dec 11, 2006 21:14:40 GMT 1
We zullen eens met die Caterhams moeten racen om zeker te zijn. Peter zijn testritje is positief verlopen blijkbaar.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Dec 11, 2006 22:02:49 GMT 1
Op weg naar huis van het werk schoot me opeens iets te binnen. Allow me to explain. ;D Stel, je stuur een bocht naar links in - op de limiet, mooi op de lijn - de voorbanden schuiven net niet weg, je rijdt op de limiet. Vervolgens geef je een flinke ruk aan je stuur in de richting waarin je reeds aan het sturen was. (links dus) Maw, je zet je voorbanden onder een scherpere hoek dan dat de banden aankunnen. Mijn gevoel is dan het volgende: LFS: er gebeurt bijzonder weinig, de auto wordt wat onstabiel maar in grote lijnen loopt alles goed. rFactor: er treedt (realistisch) onderstuur op en de auto schuift weg op zijn voorbanden. Mja klopt ni, probeer zelf maar. Je gaat gewoon recht door in LFS. Dit is trouwens geen geldige situatie om te zeggen dat een wagen onderstuurd is dus dat is het ook niet. Het gaat hem vooral om het insturen zoals eerder vermeld. Nu ik heb nog niet met Petrol zijn diff gereden, mss helpt dat een beetje.
|
|
|
Post by Petrol on Dec 11, 2006 22:33:50 GMT 1
Er zit wel iets in, in wat Werner zegt, het is een praktische benadering van wat Tim & ik veronderstellen. Maar die effecten zijn niet extreem, natuurlijk gaat ge bij LFS ook ondersturen als de voorbanden grip verliezen. Alleen blijkt dat iets later te gebeuren, niet veel maar genoeg om het anders aan te voelen.
Ik was eens aan het denken aan de oorsprong van de ISI sims en LFS. Bij ISI waren dat GT's, F1's en Nascar, tegenover veel gewonere wagens bij LFS. Misschien ligt daar een verklaring bij de andere benadering, slicks tov straatbanden/rallycross. Het kan best zijn dat het meest realistische ergens in het midden ligt.
Zo'n zwart-wit toestanden of "de mijne is beter dan den uwe" daar ben ik niet voor, ik race en apprecieer ze alletwee. Als meer mensen dat zouden doen dan zouden zowel de rF als LFS servers wat meer gevuld zijn 's zondags.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Dec 11, 2006 22:48:38 GMT 1
mja, srry als het zo over kwam, maar ik wou echt geen 'lfs is beter dan rf' spelleke spelen, daarvoor voel ik me iets te oud. Ik wou enkel Yannick bijstaan bij zijn bevindingen, bevindingen die ik van andere mensen ook al gehoord had. RF heeft zeker ook zijn charme. De enige reden dat ik met RF gestopt ben is dat 2 sims me wat teveel werd, en dan moet je kiezen. Ik ben zeker dat er bij RF eveneens zo hebben gekozen. Ik weet trouwens nog niet of ik Bathurst en de ring aan me voorbij zal kunnen laten gaan
|
|
|
Post by Hill2button on Dec 11, 2006 22:49:30 GMT 1
Zo'n zwart-wit toestanden of "de mijne is beter dan den uwe" daar ben ik niet voor, ik race en apprecieer ze alletwee. Als meer mensen dat zouden doen dan zouden zowel de rF als LFS servers wat meer gevuld zijn 's zondags. Ik doe zondag mee met LFS. ;D Als mijnen baas mij tenminste een paar uur rust gunt.
|
|
|
Post by Hill2button on Dec 11, 2006 22:53:07 GMT 1
Ik weet trouwens nog niet of ik Bathurst en de ring aan me voorbij zal kunnen laten gaan Bathurst, dat wordt echt de race vant jaar!! In de nacht over een legendarische baan met een supermod!! (maar de ring zal je wss wel aan je voorbij moeten laten gaan )
|
|
|
Post by Timpreza on Dec 11, 2006 23:22:10 GMT 1
Akkoord, beide sims zijn goed, en ik heb rF voorgenomen omdat 2 weken na mekaar racen voor mij tegenwoordig meer dan voldoende is.
|
|