Wow Wim,
Ik benijdt uw job en uwe vrijen tijd. Zoveel tijd heb ik niet om discussie te voeren, zowel op als buiten het werk.
;D
Anyhow, ter afronding (van mijn kant) nog enkele puntjes.
Vermeende inconsistenties in mijn betoog:
Zoals je zelf aangeeft zijn er bepaalde zaken in omloop waarmee je werkelijk de basisparameters ivm met de wagen kunt aanpassen (vermogen, spoorbreedte, formaat en gedrag van de banden, enz...). Ook zou je je eigen versie van de circuits kunnen gaan maken waar bvb. de weg 10cm breder is, de bochten wat meer naar binnen geleund zijn en bepaalde hobbels of obstakels ontbreken.
Dat bedoelde ik met prutsen en dat is dus helemaal vuil spel. Ik neem aan dat daar geen discussies of interpretaties over kunnen bestaan. Dat staat gewoon los van elk ander aspect van de sim.
Setups en de grijze zone:
De vraag of setups realistisch zijn of niet is eigenlijk verkeerd. Uiteraard zijn setups realistisch, of de waarden nu origineel in het spel zaten of niet en al dan niet "belachelijk" zijn, heeft eigenlijk geen belang. Het is mogelijk van dergelijke veren, schokdempers en anti-roll bars te maken, deze op de auto te schroeven en de rijhoogte, wielvlucht, e.d. in te stellen zodat ze ongeveer overeenkomen met de sim situatie. Het onrealistische aspect komt pas als blijkt dat "in het echt" die wagen niet te besturen valt, onderdelen breken, verbuigen of razendsnel slijten terwijl er in de sim geen vuiltje aan de lucht is.
Je zou Alison's setups (of Huttu's) ook onrealistisch kunnen noemen omdat ze niet overeenstemmen met wat er in die tijd gebruikt werd, maar dan stoot je op het volgende probleem: een "echte" setup werkt ook niet met GPL. Zie je, toen ze GPL geschreven hebben, hadden ze wel wat gegevens over de autos, maar niet echt setup informatie. De programmeurs en betatesters hebben dus maar iets naar goeddunken ingevuld en, achteraf gezien, lijkt dat nergens op. Die setups werkten echt niet met de beta en het heeft er zelfs alle schijn van dat GPL is aangepast om de speelbaarheid met die verkeerde setups te verhogen. Ik weet in ieder geval zeker dat het schademodel is aangepast t.o.v. van een van de latere betas en het zou een hoop van de "rare' fenomenen verklaren (de grote drifthoeken, het differentieel dat zelfs helemaal open nog kracht overbrengt naar het niet doorslippende wiel, etc...). Het is bvb. ook zo dat na samenwerking met het Jasper team en toepassing van echte setups op N4/NR2002 de parameters van de sim in NR2003 (en de patch) aangepast zijn ter bevordering van correct reacties op setupwijzigingen. In zekere zin jammer dat dit niet met GPL gebeurd is, maar dat soort kennis is pas ongeveer 4 maanden na het verschijnen van GPL naar boven gekomen binnen de gemeenschap, dus kun je moeilijk de ontwerpers/betatesters iets verwijten.
Enfin, om terug te komen op de setup situatie en het al dan niet tolereerbaar zijn van andermans/niet standaard setups. 't Is een platitude, maar hoe langer ik in dit spul meedraai hoe meer ik het onderschrijf: "snelheid is er, of is er niet". M.a.w. setup bepaald niet echt hoe snel een bepaalde piloot kan gaan. Alison is niet sneller dan andere rijders van het zelfde niveau. Ikzelf ben niet sneller of trager met andermans setup. Het is gemakkelijker mijn tijden te halen met een setup die me ligt t.o.v. een die me niet ligt, maar voor de rest maakt het weinig verschil (buiten het feit dat ik meer op mijn gemak ben met mijn setups... daar heb ik dan ook het meest mee gereden). Verder is het ook zo dat sommige rijders meer geneigd zijn om zich met setup bezig te houden dan andere. In 1967 zat Graham Hill continue veranderingen aan te brengen terwijl Jim Clark (buiten versnellingen) 1 wijziging geprobeerd heeft en die onmiddelijk weer ongedaan heeft laten maken. Of je nu de setup aanpast of er een zoekt die je ligt maakt volgens mij geen verschil.
Als Peter een setup download en daarmee sneller gaat dan ik, speelt hij dan vals in mijn ogen? -Neen, want Peter *is* gewoon sneller, punt gedaan.
Ik heb een zeker niveau en, dankzij kennis en ervaring kan de meeste rijders op het zelfde niveau redelijk makkelijk verslaan. Diezelfde kennis en ervaring laat toe dat ik soms snellere gasten versla. Peter heeft er de smoor in dat ik hem op Falkenberg op een ronde gezet heb en met reden: hij weet dat hij sneller is (hij heeft mij zien sukkelen, pardon: rijden ;D), maar dat dat er door omstandigheden niet uitgekomen is. Hij moet nu teruggaan, uitzoeken wat er is misgegaan, eerlijk met zichzelf zijn en daar van leren. Da's een van de fascinerende aspecten aan deze hobby.
Om gelijkaardige redenen zit ik niet zo zeer in met waarden die in GPL eigenlijk niet kunnen. Ten eerste omdat de grenzen in GPL en de stappen van de instellingen zo goed als arbitrair zijn en ten tweede omdat dergelijke setups in handen van iemand anders dan de auteur niet dodelijk efficient blijken. Mijn eerlijke mening over, bvb., GH2 setups is dat ze redelijk makkelijk te besturen zijn, maar dat het "sneller" effect vooral van mentale oorsprong is.
Ik ga niet in details treden, maar uit mijn ervaring blijkt dat 't is eender wat de gebruikers van bepaalde apparaten ook mogen beweren, de controller weinig invloed heeft op de uiteindelijke snelheid van een piloot. Keyboarders en gamepad gebruiker zijn in het nadeel vanwege het spel, maar hebben het voordeel van tractiecontrole en abs. Niet FF gebruikers halen meer info uit hoe het gezichtspunt in de sim beweegt en de klank, FF gebruikers halen meer info uit hun armen en uiteindelijk maakt het weinig uit. Non-FF is ultiem een beetje sneller omdat de auto niet kan terugvechten, maar met FF is het dan weer makkelijker om consistent te zijn. Uiteindelijk maakt het weinig "echt" verschil, denk ik.
Voordeel/valsspelen:
Peter sloeg eerder in deze thread spijkers met koppen. De info die Pribluda ter beschikking stelt is normaal gesproken niet real-time beschikbaar en dat is een voordeel. Iedereen die de implicaties hier niet van inziet of minimaliseerd is onder zijn niveau bezig, volgens mij.
Is dat cheaten? Technisch gesproken niet meer in de VRL. Zoals eerder gezegd, als het aan mij zou liggen was het verboden, maar Tim moet met meer factoren rekening houden en heeft anders beslist. 't Ziet er naar uit dat ik dat zal moeten aanvaarden want half de league heeft mij al laten weten da'k nie mag stoppen (waarvoor dank, trouwens).
Langs den andere kant zulde gij (en Herman) er mee moeten leren leven dat ik daar een gedacht over heb. Ik ga dat niet continue liggen oprakelen ten einde de boel niet te verzieken, maar ik verander ook niet van standpunt/moraal.
Rookies en Pribluda:
Langs den ene kant is het wel zo dat hoe sneller deze mensen hun niveau weten op te krikken, des te meer plezier ze aan de race zullen hebben, langs den andere kant blijft het een steunwieltje, terwijl ge eigenlijk van 't begin af aan zoudt moeten leren van zonder te rijden volgens mij. Aan hen om te beslissen.
Bon, dat was 'm wat mij betrefd.
Jan.
=---