|
Post by Knarf on Nov 26, 2003 11:33:24 GMT 1
tja, zal wel een foutje van mijnetwege zijn, ben in elk geval "male" !! groeten, Arnold Phew Want anders was ge niet bepaald een mooie vrouw te noemen ziende naar uw foto ;D
|
|
|
Post by Petrol on Nov 26, 2003 12:21:10 GMT 1
Je weet niet op voorhand of je bandentemperatuur te hoog gaat worden door Pribluda te gebruiken. Het is gewoon een real-time meting dus als je ziet dat de temperatuur te hoog is, is het de facto al te laat. Wim Misschien kent ge de ETCC mod voor F1C, hedendaagse touringwagens die bijna allemaal FWD zijn, als ge daar niet op uw bandentemperatuur let hebt ge al gedaan met spelen na zo'n 5-tal rondes. (real-time LCD schermpje) Zo heb ik al een race kunnen winnen door op die temperatuur te letten en degene voor mij in't begin maar laten spurten totdat die z'n banden zo slecht waren dat hij een paar keer spinde zodat ik hem probleemloos voorbijkon. Hij ondervond de status van z'n banden op dat moment pas, ik las de gegevens af en kon anticiperen. Van mij moogt ge het gebruiken ze, maar leg mij het verschil eens uit tussen m'n verhaaltje hier en Pribluda? Ik vind het raar dat niemand die het gebruikt het een voordeel vind, maar het wel "handig" vind... En ik ben er niet van overtuigd dat het een voordeel is voor een "rookie", het kan alleen maar aandacht afleiden. Ook nog: het gebruiken van iemand anders z'n setup cheaten noemen (zolang die setup realistisch is) vind ik overdreven, wat dan met de default setups op add-on tracks? Dat zijn geen echte default setups hé!
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Nov 26, 2003 13:28:26 GMT 1
Ik speel GPL nog maar van deze zomer,Falkenberg heb ik de week voor de testrace afgehaald(wel had ik er al gereden met de GTO in netkar)Als ik pribluda niet had ging ik de hele race met kokende banden gereden hebben en hoeveel crashes ik ging veroorzaakt hebben weet ik niet door te spinnen net voor ik gelapt werd.Voor de ring heb ik het niet zo hard nodig maar op falkenberg was het voor mij zeker een voordeel,daarvan ben ik overtuigd.Als dat nu cheaten is,dan is rijden met GPLEA cars ook cheaten want de spiegels staan anders opgesteld enz...Ik zou het wel betreuren dat Jan hiervoor zou stoppen met racen want voor mij is hij een van de te kloppen mannen,een monument in simracing.
|
|
|
Post by Petrol on Nov 26, 2003 13:44:58 GMT 1
Ik speel GPL nog maar van deze zomer,Falkenberg heb ik de week voor de testrace afgehaald(wel had ik er al gereden met de GTO in netkar)Als ik pribluda niet had ging ik de hele race met kokende banden gereden hebben en hoeveel crashes ik ging veroorzaakt hebben weet ik niet door te spinnen net voor ik gelapt werd.Voor de ring heb ik het niet zo hard nodig maar op falkenberg was het voor mij zeker een voordeel,daarvan ben ik overtuigd.Als dat nu cheaten is,dan is rijden met GPLEA cars ook cheaten want de spiegels staan anders opgesteld enz...Ik zou het wel betreuren dat Jan hiervoor zou stoppen met racen want voor mij is hij een van de te kloppen mannen,een monument in simracing. als ge efkes uw bandentemperatuur checkt na een 10-tal ronden gereden te hebben, offline, of tijdens qualify, dan hebt ge een goed beeld van wat uw banden afzien, En als ge betere spiegels (zou veiliger moeten zijn) gaat bekijken als nen cheat dan is de D3D en opengl patch ook nen cheat, want door de hogere resolutie hebt ge een beter zicht, ge moet ni gaan overdrijven hé. Voor mij mag iedereen die tool gebruiken als ge u daar meer op uw gemak bij voelt maar geef dan gewoon allemaal toe dat het een voordeel geeft.
|
|
|
Post by arnold on Nov 26, 2003 14:12:46 GMT 1
tja, ik heb deze namiddag ook geoefend met Pribula geinstalleerd en het helpt wel degelijk : vooral de tussentijden zijn voor een heel goede hulp en kan ik veel beter gaan zien waar mijn verlies/winst ligt/lag tegenover de vorige ronde ! voor mij is dit een echt hebbeding ! groeten, arnold.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Nov 26, 2003 14:42:48 GMT 1
Misschien kent ge de ETCC mod voor F1C, hedendaagse touringwagens die bijna allemaal FWD zijn, als ge daar niet op uw bandentemperatuur let hebt ge al gedaan met spelen na zo'n 5-tal rondes. (real-time LCD schermpje) Zo heb ik al een race kunnen winnen door op die temperatuur te letten en degene voor mij in't begin maar laten spurten totdat die z'n banden zo slecht waren dat hij een paar keer spinde zodat ik hem probleemloos voorbijkon. Hij ondervond de status van z'n banden op dat moment pas, ik las de gegevens af en kon anticiperen. Van mij moogt ge het gebruiken ze, maar leg mij het verschil eens uit tussen m'n verhaaltje hier en Pribluda? Ik vind het raar dat niemand die het gebruikt het een voordeel vind, maar het wel "handig" vind... Wat die ETCC race betreft, daar kan ik niets op zeggen, ik was er niet bij. Ik kan niet oordelen of je die race gewonnen hebt omdat jij de temperatuur in de gaten hield of die andere gewoon domme fouten heeft gemaakt. Is er een verschil, principieel bekeken? Goeie vraag. Alle eerlijkheid gebied me te zeggen : op het eerste zicht niet maar mijn standpunt blijft, toon me aan dat je op slag ne seconde trager wordt als je zonder rijdt en ik leg me neer bij de stelling dat het valsspelen is. Er is inderdaad een subtiel verschil tussen "handig" en "voordeel", lees 1 van mijn vorige berichten er op na. 't is een kwestie van gewoonte. Als ik het goed begreep zat je in ETCC ook constant de temperatuur in de gaten te houden en ik kan er best inkomen dat je daardoor niet afgeleid was. Toen ik begon met GPL stoorde ik me even veel aan het feit dat er nog dat extra stuur op mijn scherm stond mee te draaien. Toen ik pas een shifter kocht, wou ik hem ook na 2 dagen het raam uitgooien omdat ik constant afgeleid was door mijn hand die naar de pook moest gaan. Wat iemand stoort of niet stoort is iets heel persoonlijk dus stop asjeblief met wat iemand persoonlijk irriteert te extrapoleren naar andere mensen en op basis daarvan te gaan zeggen "het mag wel of het mag niet". Ik heb die nieuwe thread gemaakt om die informatie door te spelen aan iedereen zodat je tenminste weet dat het bestaat en wat het is. Ik heb niet gezegd "en nu moeten jullie dit allemaal gaan gebruiken". Ik vraag me af of er respons zou gekomen zijn als ik het oorspronkelijke bericht in de ATI thread had laten staan... waarschijnlijk had er niemand om gekraaid. Ik vind wel dat het je eigen verantwoordelijkheid is dat je het niet gebruikt in een online race als het je effectief te veel afleidt en je daardoor een gevaar wordt voor anderen. We zijn hier allemaal volwassen mensen, ik denk dat ieder dat voor zichzelf wel kan uitmaken. Waar heb ik beweerd dat dat cheaten is? Ik heb alleen die vraag gesteld aan Jan. Hij begon te praten over wat realistisch is of niet, i.p.v. over of het al dan niet een voordeel is en dus tot vervalsing leidt. Ik heb er persoonlijk geen probleem mee dat je andermans setups gebruikt, zelfs die van A.H. van mijn part maar kom dan niet aan mijne kop zagen dat Pribluda valsspelen is omdat het informatie verschaft die je in '67 niet had en dat het daarom moet verboden worden he. Als je andermans setups gebruikt, gebruik je evenzeer informatie die je normaal gezien niet hebt. 'k Wil nog even iets vermelden. Ik veronderstel dat bijna iedereen N2003 kent, naar mijn mening (en ik ben hier zeker niet alleen in) 1 van de - zoniet DE - meest realistische sims tot vandaag. In N2003 heb je veel meer informatie in het spel zelf (ook als je aan het rijden bent) die in in de echte Nascar series als piloot niet hebt. Om het straffer te stellen, in Nascar is er tijdens de race zelfs geen enkele telemetrie toegestaan! Zijn daarom alle mensen van Escors en de andere leagues grote loosers omdat ze het niet realistisch spelen? Speelt dan iedereen die N2003 speelt, vals? Moeten die leagues daarom maar ophouden met bestaan? Djeez jongens, waar zijn we dan mee bezig? Wim
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Nov 26, 2003 14:45:44 GMT 1
tja, ik heb deze namiddag ook geoefend met Pribula geinstalleerd en het helpt wel degelijk : vooral de tussentijden zijn voor een heel goede hulp en kan ik veel beter gaan zien waar mijn verlies/winst ligt/lag tegenover de vorige ronde ! voor mij is dit een echt hebbeding ! groeten, arnold. Goed om weten dat er nog mensen zijn die de proef op de som nemen i.p.v. meteen met scherp te schieten op wat bedoeld was als een zuiver informatieve post. Wim
|
|
|
Post by Knarf on Nov 26, 2003 15:07:02 GMT 1
Ik ga da spullement deze avond ook eens installeren en zien wa het geeft. Ik rij gpl van eind oktober ergens en net als Steve heb ik Falkenberg ook maar 2 weken geleden afgehaald en helemaal moeten leren (zoals ik alle banen buiten Kyalami nog zal moeten leren). Ik heb echter niet echt last gevonden van overdreven veel van de baan te glijden en had die baan vrij snel onder de knie. En ik vond toch dat ik een goede race had gereden tot enkele fouten 10 ronden van het einde. Ik was sneller in kwali dan Steve en hing er ook voor in de race tot dus die laatste 10 rondes dus zoveel voordeel zal die tool nu wel niet maken. Ofwel heb ik zoveel meer talent dan Steve ;D j/k Waarvoor het me wel handig lijkt is om in het begin te zien wanneer men banden op temp zijn geraakt. Want zowel in zandy als Falkenberg heb ik tijdens de 1ste 3 rondes een schuiver gemaakt omdat die banden nog wat te koud waren. Als Prebluda hieraan een uitkomst bied ga ik het zeker gebruiken als er geen regel tegen komt. Ik ga het gewoon proberen en zien wa het geeft.
|
|
|
Post by Petrol on Nov 26, 2003 16:05:19 GMT 1
Is er een verschil, principieel bekeken? Goeie vraag. Alle eerlijkheid gebied me te zeggen : op het eerste zicht niet maar mijn standpunt blijft, toon me aan dat je op slag ne seconde trager wordt als je zonder rijdt en ik leg me neer bij de stelling dat het valsspelen is. Wat iemand stoort of niet stoort is iets heel persoonlijk dus stop asjeblief met wat iemand persoonlijk irriteert te extrapoleren naar andere mensen en op basis daarvan te gaan zeggen "het mag wel of het mag niet". Waar heb ik beweerd dat dat cheaten is? Ik heb alleen die vraag gesteld aan Jan. Hij begon te praten over wat realistisch is of niet, i.p.v. over of het al dan niet een voordeel is en dus tot vervalsing leidt. Ik heb er persoonlijk geen probleem mee dat je andermans setups gebruikt, zelfs die van A.H. van mijn part maar kom dan niet aan mijne kop zagen dat Pribluda valsspelen is omdat het informatie verschaft die je in '67 niet had en dat het daarom moet verboden worden he. Als je andermans setups gebruikt, gebruik je evenzeer informatie die je normaal gezien niet hebt. Ik heb nergens gezegd dat het valsspelen is, of dat jij daar een seconde sneller mee bent, het hoeft voor mij niet verboden te worden maar geef toch gewoon toe dat het een voordeel kan geven in een race, niet qua snelheid natuurlijk, maar qua anticiperen op bandentemperaturen en qua consistentie. Wanneer ik hier iets post is dat mijn mening, ik heb nergens gesteld dat rookies dat van mij niet mogen gebruiken, da zou nogal straf zijn hé... Dat over die setups heb jij niet gezegd nee, dat had ik apart moeten quoten, m'n excuses. Het gaat mij niet over het feit wat ze in '67 wel of niet hadden, het gaat mij over hoe het bedoeld is het spel te spelen, en als je daarvan afwijkt, wat je van mij mag zoals ik al eerder zei, geef dan toe dat je iets gebruikt dat je helpt ipv je aangevallen te voelen. Bestaande setups gebruiken die mogelijk zijn in het originele spel is iets héél anders en je blijkt daar telkens weer naar terug te grijpen om niet rechtstreeks te moeten antwoorden op het feit of het al dan niet een voordeel geeft op het originele spel.
|
|
|
Post by Knarf on Nov 26, 2003 16:32:05 GMT 1
Nog even opmerking over grafische updates en controllers en dergelijke...
In sommige leagues worden die dingen wel degelijk als cheats gezien.
Ikzelf speelde vroeger Fifa2002 en heb daarvoor mogen deelnemen aan het Best Of Benelux toernooi. Daar wordt er dus gespeeld op identieke pc's. We mochten wel iets aan de instellingen van Fifa veranderen maar NIET het niveau van het detail en de resolutie. Er bestaan voor Fifa ook patches om de bal ne andere kleur te geven zodat ge die beter ziet. Da mocht dus ook nie.
Een voorbeeld ivm controllers. Pak eens een X-Box en het spel Unreal Tournament. Plug ne andere controller in en start Live op. Je zal zien dat je er niet opraakt omdat het met de originele controller moet gespeeld worden. Dit omdat je met andere controllers een oneerlijk voordeel haalt (wel begrijpelijk als ge UT speelt met een muis tegen een gamepad).
Dit zeg ik gewoon omdat sommige zaken ivm grafische updates en controllers hier weggelachen worden maar in sommige leagues toch wel degelijk verboden worden.
Laat dit voorval vooruit niet uitdraaien op een ruzie ofzo. We spreken gewoon of wa mag, en wa nie mag en iedereen is hier wel volwassen genoeg om zich aan die regels te houden. Ik vermoed dat iedereen er mee akkoord gaat dat gplea gebruikt mag worden, net als gedownloade setups. Over die 'onmogelijke' setups is het voor mij nog nie echt duidelijk en over Pribluda zijn er blijkbaar meer mensen het eens dat het toegelaten is dan dat er tegen zijn.
In ieder geval ga ik die Pribluda nu installeren en wa rondjes op spa draaien en zien welk nut dat spullement voor mij kan hebben.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Nov 26, 2003 18:06:01 GMT 1
Bah, 'k heb die pribluda een dik half jaar geleden al eens willen proberen, maar 't werkte nie...'k zal nu nog es proberen, es zien of 't onder XP werkt
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Nov 26, 2003 18:28:29 GMT 1
Ik heb nergens gezegd dat het valsspelen is, of dat jij daar een seconde sneller mee bent, het hoeft voor mij niet verboden te worden maar geef toch gewoon toe dat het een voordeel kan geven in een race, niet qua snelheid natuurlijk, maar qua anticiperen op bandentemperaturen en qua consistentie. Dat is waar, het helpt om consistenter te zijn/worden en dus bij te leren, wat altijd al mijn punt geweest is. Het stoort me dat dat als valsspelen beschouwd wordt door sommigen (en daarmee bedoel ik niet jou, Peter). Daar dient een forum voor, om je mening te geven en die te funderen. Je mening wordt geapprecieerd zoals ik ook hoop dat mijn mening geapprecieerd wordt, wat niet wil zeggen dat we het met elkaars mening moeten eens zijn. Bij deze, zand erover, excuses aanvaard hoewel die eigenlijk niet nodig waren. Peter, ik heb in mijn eerste post al gezegd dat ik het gebruik tijdens online races omdat ik het handig vind zonder het als valsspelen te beschouwen. Dit wil niet zeggen dat ik het moet pikken van wie dan ook als valsspeler bestempeld te worden als dat niet het geval is (naar mijn mening). Ik denk dat ik daar recht van antwoord heb en ik heb al meermaals geprobeerd mijn mening te onderbouwen met argumenten en niets zomaar uit mijn botten te slagen. Als ik dan bovendien een dreigement van een VRL lid naar mijn hoofd geslingerd krijg dat erop neerkomt van "je laat Pribluda aan de kant of ik stop ermee", dan voel ik me inderdaad aangevallen. Als jij in mijn plaats zou zijn, zou je ook dat gevoel hebben misschien en zou je daar ook op gereageerd hebben. Ik denk dat je mijn antwoord niet goed gelezen hebt of verkeerd begrepen hebt. Als je het gevoel hebt dat ik niet rechtstreeks op een vraag geantwoord heb, laat me dan weten wat je precies bedoelt en ik zal mijn best doen om erop te antwoorden. Door elkaar verwijten naar het hoofd te slingeren, komen we er helemaal niet uit. Herman heeft trouwens nog een aantal voorbeelden gegeven, buiten de onrealistische setups die ik aanhaalde. Anyway, om het nog eens even duidelijk te stellen, het is nooit mijn bedoeling geweest advocaat van de duivel te spelen en hier iets te introduceren wat in mijn ogen tot vervalsing zou kunnen leiden. Ik betreur dat het zo een beetje onthaald wordt, blijkbaar heb ik de reactie van sommigen verkeerd ingeschat. Als ik echt slechte bedoelingen had, kan ik veel ergere programma's naar voor schuiven die je niet kan traceren en die veel erger ingrijpen op de originele EXE hoor. Ik heb het al 1000 keer gezegd, ik ga ervan uit dat de mensen die in VRL racen, tenminste dat gevoel van fairplay en respect t.o.v. andere rijders in zich dragen dat ze zulke dingen niet zullen gebruiken. Wim
|
|
hermanh
Experienced VRL'er
Hope is dope.....
|
Post by hermanh on Nov 26, 2003 20:29:34 GMT 1
Ik denk dat we nu toch stilletjes aan zouden moeten afronden.
Het belangrijke punt in heel deze discussie is het feit dat zowel Wim als ik het niet zonder meer nemen als valsspeler betiteld te worden.
Er is immers een belangrijk verschil tussen een handigheidje, er een voordeel hebben bij of valsspelen.
1. Is het handig?
Ja het is handig, het bespaart vooral veel tijd (zie uitleg van Wim)
2. Heb je er voordeel bij ?
Ja en neen, het hangt vooral af van de gebruiker, maar ook van de omstandigheden. Het kan je behoorlijk afleiden maar kan ook nuttige informatie geven.
Het belangrijkste hierbij is de bandentemperatuur. De tijdsopmeting is tijdens de race niet belangrijk, wel de afstand tussen voor- en achterliggers en die krijg je toch tijdens de race.
Welk voordeel heb je bij de weergave van de banden temperatuur?
Mijnsinziens is er enkel een echt voordeel bij de setups.
Bij het racen merk je immers niet plots dat de banden oververhit zijn, GPL geeft je voldoende signalen vooraleer je daadwerkelijk de bocht moet uitschuiven. Pribluda geeft je aleen een cijfermatige weergave van dat wat je voelt. Het laat je niet toe om op voorhand te weten aan welk toerental je de volgende bocht wel zal halen.
Prubluda zal de kleur van de display aanpassen als je een temperatuur grens overschreden hebt en je zal je snelheid aanpassen.
Dat doe je ook als je na vijf passages in dezelfde bocht, de zesde maal plots naar de buitenkant schuift, de zevende keer zal je de bocht voorzichtiger nemen.
Pribluda zal eerder je snelheid minderen en vroeger doen in houden dan echt noodzakelijk, wat eerder een nadeel kan zijn. Risico's zal je evenwel blijven nemen in het heetst van de strijd. Als pribluda je aangeeft dat alle banden oververhit zijn en er plakt iemand achter je zal je immers ook blijven vechten en risico's nemen.
Bij mij geeft het vooral gemoedsrust, de illusie de race beter tactisch te kunnen beheersen.
Hierbij kan ik net zo goed op voorhand tegen de AI een race rijden en zien hoelang ik voluit kan gaan, om vervolgens een aantal ronden rustiger te rijden en nadien te proberen wanneer ik weer voluit kan gaan. Maar dat neem voor mij althans te veel tijd in beslag.
De vraag of je er voordeel bij haalt is gelet op het feit dat het niets aan de sim zelf verandert, mijns inziens enkel door ieder gebruiker voor zich te beantwoorden.
3. Is het valsspelen?
Neen, en ik wens ook op geen enkele wijze of onder geen enkel voorwendsel een dergelijke etiket opgekleefd te krijgen.
Objectief gezien zijn er geen "voordelen" te putten uit het gebruik van Pribluda. Het is verdorie een util die voor iedereen vrij ter beschikking is, die geen wijzigingen aanbrengt aan het oorspronkelijk programma en bovendien enkel zowiezo beschikbare informatie op een handige wijze weergeeft.
Jan, het is inderdaad jou vrijheid om voor jezelf uit te maken waar je de grenzen van de fairplay trekt, maar dat recht heeft zijn keerzijde.
Je vertrekt immers vanuit je eigen subjectieve benadering van GPL. Net zoals jij je eigen beleving hebt en gerespectreerd wenst te zien hebben de anderen dat recht ook. Is die beleving beter ingevuld met het gebruik van Pribluda, dan lijkt het mij nogal voor de hand liggend dat je net hetzelfde respect opbrengt voor die anderen.
Door het betichten van valsspelen en de daaraan gekoppelde dreiging om uit de league te stappen heb je mijnsinziens de ketel teveel onder druk gezet.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Nov 26, 2003 20:33:49 GMT 1
Fundi's tegen realo's ;D.
|
|
|
Post by Knarf on Nov 26, 2003 21:14:30 GMT 1
Ik het dus ondertussen geprobeerd en ik vind het tijdens een race eerder een nadeel dan een voordeel... De tussentijden : - Tijdens leren kennen van een track: Hier vind ik het wel handig. Hierdoor kan je makkelijker zien of een andere lijn een verbetering heeft gegeven. - Tijdens een race: Hier vind ik dat zeker nadelig. Ge ziet namelijk nog eens extra dat als ge een fout hebt gemaakt hoeveel tijd ge hebt verloren. Ik ga dan zeker die tijd proberen goed te maken en te fel pushen en nog meer tijd verliezen. Het heeft me al moeite gekost om na een uitstapje in het gras het een ronde heel op een gemak te doen. Als ik nu nog eens op het feit gedrukt wordt van da ik daar wel seconden ben aan het verliezen dan wordt het nog moeilijker om me niet te willen forceren. Bandentemp - Voor het maken van setups schijnt het handig te zijn volgens iedereen... Ik ken niks van setups dus dat zal wel waar zijn... - Tijdens de race... Ik zou niet echt weten of je daar veel aan hebt. Op een moment brak mijn auto wel heel veel uit vanachter en toen ik dan F4 drukte zag ik op de achterbanden allemaal rode cijfertjes. Het lijkt me wel handig om te zien wanneer de banden een goede temperatuur hebben bereikt zodat je weet van wanneer je voluit kan gaan en van wanneer je moet oppassen als ze te heet worden. Ik ga het in ieder geval niet gebruiken denk iktijdens een race. Het leidt me te veel af. Toch zeker die rondetijden ga ik niet aanzetten. Tijdens offline testsessies ga ik het wel gebruiken om te zien na hoeveel tijd men banden op temperatuur zijn en om nieuwe lijnen te leren kennen... De opmerking van Wim en Herman dat deze tool enkel info op een eenvoudige manier laat zien die anders ook beschikbaar is vind ik wel opmerkelijk... - Waar zie je sectortijden ? - Waar zie je rondetijden tijdens het racen? Na de race zie ik ze wel ja maar toch niet tijdens de race... - Waar zie ik bandentemperaturen tijdens het racen? Ge moet eerst al opgeven eer ge die kunt bekijken. Anyway... Mij maakt het niet uit of ge da gebruikt of niet. Ik zie er geen graten in in ieder geval. Voor mij is hiermee de zaak afgerond
|
|