Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jul 8, 2009 6:33:48 GMT 1
rFactorCentral, zoals we 't nu allemaal kennen, gaat verdwijnen en plaats maken voor een nieuwe site. Het persbericht meldt dat ze samengaan met Ignite Game Technologies, maar blijft verder vrij vaag: rfactorcentral.com/JulyPR_rfc_srw_ignite.pdfEnig speurwerk levert de volgende pagina: www.startuply.com/Companies/Ignite_Game_Technologies_Inc__316.aspxKortom: * de site gaat meerdere sims ondersteunen; * voor delen moet betaald worden; * er komen on-line races voor (flinke) prijzen bij; * we moeten er nog 54 dagen op wachten. Ik ben erg benieuwd. Allereerst naar de sims die ze gaan ondersteunen, daarnaast of inderdaad alle bestaande features netjes gratis gehandhaafd blijven. Racen voor flinke geldprijzen gaat het on-line cheaten flink in de hand werken (als je inderdaad die Maserati waar je in raced echt kunt winnen, dan reken maar dat het de moeite is om daar eens 3 maanden full-time in te steken) en of je met de huidige sims ook zomaar op zo'n manier geld mag verdienen weet ik ook niet zeker. Ik vind het wel een hele interessante ontwikkeling!
|
|
|
Post by Wilco on Jul 8, 2009 12:12:31 GMT 1
Ik haat dit gedeelte.... * voor delen moet betaald worden;
|
|
|
Post by naish on Jul 8, 2009 12:18:14 GMT 1
Ze lopen natuurlijk vooruit op de komst van rFactor2.
Zou rFactor2 ook betaalde mods en services krijgen net als in iRacing?
|
|
|
Post by Filip Verbert on Jul 8, 2009 12:40:04 GMT 1
Dit is treurig voor de jonge simracers die niet veel geld hebben en tegelijk lachwekkend. Iracing blijft de beste. Als het zo is dat Rf2 met betalende mods/leagues gaat werken, dan heeft Iracing volgens mij een concurrent minder. Ik geloof persoonlijk niet dat Rf2 de physics en tracks van iracing kan evenaren. Ik hoor vervolgens ook nog eens dat het Iracing-team in Europa zit om te onderhandelen over de circuits die ze in hun spel mogen gebruiken. Uiteraard is het voorbarig om nu conclusies te gaan trekken. Dit word alvast leuk om te volgen de volgende dagen.
|
|
|
Post by fragske on Jul 8, 2009 12:45:34 GMT 1
Ow nog zonen blinde die-hard Iracing fan, mijn spel is het beste spel eh ... Vind da nogal een rare reactie, om al te beweren dat rf2 nooit de physics en tracks van iracing kan ervaren. Da spel is zelfs nog ni uit. Maar soite ... jaja iracing is het beste ... AH ja ... want da kost ook het meeste centjes.
|
|
|
Post by Filip Verbert on Jul 8, 2009 12:49:54 GMT 1
;D
Ik zeg toch dat het voorbarig is om conclusies te trekken Terence! Dat is gewoon mijn persoonlijke mening wat ik "denk".
|
|
Zalo
Newbie
Geert Zaal
|
Post by Zalo on Jul 8, 2009 13:41:11 GMT 1
;D Ik zeg toch dat het voorbarig is om conclusies te trekken Terence! Dat is gewoon mijn persoonlijke mening wat ik "denk". Dat mag niet he Maar ik denk wel het zelfde
|
|
|
Post by Knarf on Jul 8, 2009 13:44:20 GMT 1
De site gaat meerdere sims ondersteunen... Dus mogelijks zit daar gewoon iRacing tussen met betalende delen. Ofwel kunt ge als modaanbieder nu ook zeggen dat uw mod niet gratis is...
|
|
|
Post by naish on Jul 8, 2009 13:59:23 GMT 1
Die mannen zien ook dat er geld te verdienen valt met mods en services en hebben een voorbeeld aan iRacing.
Wat dacht van een mod bouwer die nu "voor de kat zijn viool" loopt te zwoegen, die vind het ook wel een fijn om klinkende munt voor werk te krijgen.
|
|
|
Post by Timpreza on Jul 8, 2009 14:22:50 GMT 1
Beetje voorbarig om rF2 nu al af te schrijven omdat het allemaal betalende content zal hebben als iRacing. Nergens wordt dat gezegd... Trouwens, stel dat rF2 min of hetzelfde zou doen als Iracing, maar met meer features, waarom is dat dan al afgeschreven, en iRacing niet? Maar laat ons er vooral geen iRacing vs rF fanboytopic van maken. Die nieuwe simraceway zal dezelfde gratis content hebben als rFcentral + betalende content. Wat die betalende content is staat nergens, maar dat zullen waarschijnlijk competities zijn. Er bestaan professionele gamers die geld verdienen door te gamen. Waarschijnlijk willen ze het simracen ook naar zo'n niveau tillen, maar dan stel ik me net als Marcel vragen bij de waterdichtheid van rF en rF2 daarvoor. Ik zie wel een paar modteams betalende kwaliteitsmods verkopen als de site daarvoor voorzien is. Ik heb daar niet echt problemen mee, sommige modteams leveren topwerk. Maar ik vraag me af in hoe verre je geld MAG vragen voor mods als die gelicentiëerde modellen en sponsors hebben. Modmakers beslissen er nog altijd zelf over of ze geld willen voor hun mod of niet. rF2 is als rF een opensource engine, dus iedereen doet er nog zelf nog mee wat ze willen. De meeste maken nog altijd mods voor hun plezier. Als die nieuwe site die mogelijkheid niet bied om ze gratis aan te bieden dan gaan die modmakers gewoon andere manieren zoeken om hun mods aan de man te brengen. Maar allemaal veel te voorbarig om nu al conclusies te trekken...
|
|
|
Post by Knarf on Jul 8, 2009 14:55:15 GMT 1
maar dan stel ik me net als Marcel vragen bij de waterdichtheid van rF en rF2 daarvoor. Over de waterdichtheid van rF1 moet ge geen vragen stellen. Het is gewoon niet waterdicht. Maar ik vraag me af in hoe verre je geld MAG vragen voor mods als die gelicentiëerde modellen en sponsors hebben. Enkel als je toestemming hebt van de fabrikanten. Daarnaast weet ik ook niet of je zomaar geld mag vragen voor spullen die je maakt. Dan is dat eigenlijk toch zwartwerk tenzij je een bedrijfje start (of in bijberoep als je het alleen doet) of niet ?
|
|
|
Post by TimoVermeersch on Jul 8, 2009 16:21:14 GMT 1
Dan is dat eigenlijk toch zwartwerk tenzij je een bedrijfje start (of in bijberoep als je het alleen doet) of niet ? Dat is alleen zwartwerk als je het niet aangeeft : je kan dat aangeven als beroepsinkomsten (maar dan moet je ook sociaal zekerheidsstatuut hebben) of als divers inkomen. Enkel als je dat niet doet, wordt het zwart werk. 't Zou nogal ver gekomen zijn als een mens zelfs niet meer zou mogen proberen om een cent te verdienen. Timo
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jul 8, 2009 23:09:31 GMT 1
Ook als je je mods gratis weggeeft, is het illegaal als je zonder toestemming van de betreffende fabrikant of track eigenaar dat doet. Nu zul je niet zo snel aangeklaagd worden als je er niks mee verdient, maar reken maar dat je een interessanter doelwit wordt als je wel geld vraagt voor jouw versie van Zolder (om maar wat te noemen). Ik heb geen idee van prijzen van licenties, maar 't zou me verbazen als modmakers die bedragen vooraf kunnen ophoesten.
Overigens is geen enkele sim "waterdicht". Ook van iRacing zijn al illegale versies in omloop, en dus is de weg naar een versie waarin je de performance van de wagens kunt tunen ook niet ver meer weg. Ik geloof niet dat je dat ooit waterdicht gaat krijgen als je $100k auto's als prijzen gaat weggeven.
Voor de goede orde, rFactor is *geen* open source. Het is te modden, maar open source betekent dat de broncode van de software vrij te krijgen is, net als de software, en dat iedereen daar ook zelf wijzigingen in mag aanbrengen en/of mag proberen er geld voor te vragen. Al die dingen zijn bij rFactor niet het geval.
Ik denk ook niet dat ik mijn NDA schend door te zeggen dat ik nog niks meer van rFactor 2 gezien heb dan iedereen hier op het forum. Alle speculaties hierboven over betaalde content zijn niet meer dan dat: speculaties.
|
|
|
Post by naish on Jul 9, 2009 7:03:43 GMT 1
Een track in iRacing kost rond de 100.000 dollar. Dus inclusief scannen, licenties etc..
|
|
|
Post by TimoVermeersch on Jul 9, 2009 8:16:10 GMT 1
Ook als je je mods gratis weggeeft, is het illegaal als je zonder toestemming van de betreffende fabrikant of track eigenaar dat doet. Volgens mijn beperkte herinering aan ver vervlogen colleges intellectueel recht, is de licentie pas een probleem als je echte namen gebruikt. Er dienen volgens mij, vanuit juridisch punt, drie dingen onderscheiden te worden. 1° het eigenlijke auteursrecht dat aan de maker van een werk van kunst, letterkunde of wetenschap het alleenrecht geeft om zijn werk te verveelvoudigen en/of openbaar te maken. Alleen komt dat inzake sims en mods volgens mij niet in aanmerking. Als iemand een digitaal model van een racewagen, of een straatwagen, maakt weinig uit, creeërt voor een sim, kan je niet spreken van een "kopij" van het origineel. Mensen die het ver gaan zoeken zouden kunnen verdedigen dat ook het ontwerp van het koetswerk etc alsdusdanig beschermd zijn, maar ver kom je daar volgens mij niet mee. Vaststelling is dat het origineel een tastbaar object is van aluminium, kunststof enz enz, en het andere een zuivere digitale representatie, maar niet tastbaar. Ik denk daarom dan ook dat modmakers van deze bepaling weinig hoeven te vrezen. Het enige waar je eventueel nog discussie over zou kunnen krijgen, is het gebruik van logo's en dergelijke. Hetzelfde geldt eigenlijk voor circuits, en daar is een mogenlijke argumentatie van circuiteigenaars volgens mij nog zwakker. Zeker voor stratencircuits. 2° het tweede luik zijn de rechten op de merknamen, beter gekend als de Trade Marks, al dan niet "registered". Daar wringt het schoentje volgens mij al veel meer. Iedereen die een naam registreert heeft het recht om een ongeoorloofd gebruik van die naam te laten verbieden. Het spreekt bijna vanzelf dat alle autoconstructeurs en grote racestallen hun naam laten registreren. Het is daar ook dat licenties op de proppen komen. Om als een derde een geregistreerde merknaam te mogen gebruiken, heb je in principe een toelating, "een licentie", nodig van degene op wie de merknaam geregistreerd is. Zolang je die namen niet gebruikt, is er volgens mij echter weinig aan de hand. Daarvan zijn trouwens voorbeelden in rFactor zelf: Brianza dat eigenlijk Monza is. En ook Crammond's eerste sim gebruikte niet de namen van de piloten of van de renstallen. Naast de zuiver juridische afweging, speelt hier natuurlijk ook een commerciële afweging. Tracks en wagens die in mods komen, zorgen natuurlijk voor reclame, en minstens voor aandacht voor een merk. Daar zijn constructeurs, trackowners etc meestal niet vies van. Zo snel gaan die dan volgens mij ook niet ageren. Tenzij de modder geld vraagt voor zijn werk. Dan kan je al snel een reactie krijgen van "die verdienen geld op onze rug". En dan gaan de poppen aan het dansen. 3° tenslotte is er de Eula, een soort contract tussen de uitgever van software en de gebruiker. Het is meestal deze die voor problemen zorgt bij mods omdat die Eula 9 op 10 bepaalt dat het veranderen van de code door reverse engineering etc niet is toegelaten. Samen met het feit dat physics bij veel sims gebakken zitten in de code, maakte dat modden zeer moeilijk. Dat was de hele grondslag van het verhaal van Papyrus/FIRST/iRacing tegen Tim McArthur. Dat is de reden waarom de 65 mod op zo'n ingewikkelde manier via GEM moest geïnstalleerd worden, etc. Deze Eula is ook de basis waarop conversies het best kunnen aangepakt worden. Wat rFactor betreft, is het evenwel zo dat deze sim gemaakt is om te modden en physics zitten dan ook niet in de code zelf. Ik denk trouwens dat de code van rFactor zelf evengoed beschermd is als die van elke andere sim en dat ISI ook geen toelating geeft om aan de code zelf dingen te wijzigen. Alleen is rF zo gemaakt dat je voor het maken van mods en tracks niet aan die code moet komen. Dat kan via VEH-, GDB- en andere files gedaan worden. Kortom, wat rF betreft, heb je als modder volgens mij weinig te vrezen. Zeker niet als je geen echte namen gebruikt. En zelfs als een modder echte namen gebruikt, maar zonder er geld aan te verdienen, denk ik dat de eigenaars van die namen niet snel gaan klagen over de gratis "reclame". Wat andere mods betreft, of conversies, wordt de Eula in veel gevallen een basis voor de uitgever van de software om te reageren. Conclusie: volgens mij hebben modders in rF weinig te vrezen. Timo
|
|