|
Post by Knarf on Jun 1, 2007 22:55:05 GMT 1
FF op dezelfde manier als LFS en RBR FF berekenen in rFactor (orgineel gebruikt rFactor voorgeprogrammeerde effecten die op de gepaste momenten worden ingeladen om het eenvoudig te zeggen, LFS en RBR berekenen de FF in realtime): forum.rscnet.org/showthread.php?t=291072Werkt momenteel blijkbaar enkel echt goed op de Caterhams omdat hun vering met 1 of andere speciale tool is ontworpen.
|
|
|
Post by Petrol on Jun 2, 2007 15:57:11 GMT 1
Die FFB plugin staat volledig los van die physics tool. Die tool is een hulpmiddel om vooral de ophanging te verbeteren - indien dat nodig is. Die tool brengt geen extra waarden in de rF physics engine of zo, eender welke mod met degelijke physics zou goed moeten werken.
Die FFB kunnen misschien wel een onderscheid maken (of ze zouden dat willen) tussen ontwikkelde mods, en de prullen waarbij ze gewoon wat fysische waarden van een paar auto's kopiëren om weeral een nieuwe mod te maken. Ik ben benieuwd wat voor verschil het gaat geven.
|
|
|
Post by Knarf on Jun 2, 2007 16:43:42 GMT 1
|
|
|
Post by Petrol on Jun 2, 2007 17:27:22 GMT 1
Ik heb al die info even bekeken want ik voelde al direct een probleem. Per mod/auto komt er een lijn in die .ini waarbij je de FFB kracht kunt aanpassen. En bij sommige mods (zoals de Europa, probleem was dus snel opgelost) moet ge zelf dat getal negatief maken anders krijgt ge omgekeerde FFB. Het voelt idd meer aan als in LFS nu, maar zo'n enorme verbetering vind ik het niet. Het is wel zo dat ik heel tevreden ben over de FFB settings die ik zelf aangepast had en nu gebruik. Iemand die slechte settings gebruikt zal met die plugin ongetwijfeld een serieuze verbetering voelen.
Zo geven ze dus een voorbeeld met die Caterhams. En ze bedoelen dan nog eens een eigen physics update van die Caterhams die volgende week gereleased zal worden, blijkbaar niet de huidige versie heb ik begrepen. Ook beweren ze dat de meeste van de huidige mods niet goed zullen aanvoelen door slechte physics. Het zou kunnen maar ik ben nog niet helemaal overtuigd want eender wie kan veel beweren.
Met die physics tool passen ze mods aan, of maken nieuwe physics ahv van bepaalde waarden van echte auto's die berekend kunnen worden uit de geometrie van de ophanging (wielbasis, caster, kingpin inclination, heel veel... ). En met die waarden laten ze dan een ophanging berekenen, de geometrie. Wie zegt dat die dan wel juist is? Ze kunnen hun FFB plugin zo aanpassen dat hetgene wat met die physics tool gemaakt wordt juist aanvoelt maar dat wil nog niet zeggen dat ze het bij het rechte eind hebben. Frank z'n eerste opmerking kan misschien dus wel kloppen, maar ook in negatieve zin. Ik heb mijn geometrie altijd gemaakt op basis van de echte ophanging, ik sla dus logischerwijze de stap van "bepaalde termen berekenen van de echte auto, resultaten in een tool zetten om daarmee dan een ophanging te maken" over. Moest ik de assen van mijn suspension physics uittekenen dan zullen ze lijken op de echte en zouden zodoende dus ook moeten reageren als de echte. Niet dat ik die tool wil afbreken, verre van, maar bij zo'n tools zit het gevaar erin dat je iets maakt en je weet niet wat.
Ik hoop alvast dat het effectief allemaal juist is en dat het rFactor weeral een meerwaarde geeft maar ik ga nog even afwachten. Ook had ik heel even een stutter toen ik die plugin gebruikte, iets dat ik normaal nooit heb tijdens rF, ik reed offline en alleen. Ik ga nog eens verder wat zij bestempelen "slechte" en "goede" mods proberen om meer verschil te voelen.
|
|
|
Post by Timpreza on Jun 2, 2007 22:57:21 GMT 1
Ik wacht even af tot ik meer reacties lees voor ik dit dll...
|
|
|
Post by sequel on Jun 4, 2007 16:13:25 GMT 1
Ik wacht even af tot ik meer reacties lees voor ik dit dll... Same here, maar wel ne chapeau omdat ze "proberen" alles zo realistisch mogelijk te maken.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jun 5, 2007 16:16:25 GMT 1
Nu begrijp ik waarom ik de LFS FFB natuurlijker vond aanvoelen. Ik krijg met de moment meer sympathie voor LFS: realtime gesimuleerd geluid, graphics (deflectie banden etc) en FFB. Bij LFS had je ook meer gevoel over je setup. Wijzigingen aan de ophanging vertaalden zich veel voelbaarder in de FFB. Implementatie van iets dergelijks in rF kan enkel toegejuichd worden!
|
|
|
Post by Timpreza on Jun 5, 2007 17:41:23 GMT 1
Positieve commentaren van wie het heeft getest... Ik ga het er eens opzetten. Als't nie goe is gewoon die dll wissen, en we zijn weer terug naar af.
|
|
|
Post by Arpé on Jun 5, 2007 20:10:54 GMT 1
Ik heb het getest voor de formula BMW. Het was tof van zodra er iets was (bult, curb, put,...) maar het stuur voelt heel licht aan (geen tegenkracht) op het moment dat er 'niets' is (bvb op rechte eind, bij vertrekken enzo). Dus voor mij was het niet 'aangenaam' om zo te rijden omdat ik ging van geen ff tot zelfs heel zware ff als ik over de curb ging.
Het zal waarschijnlijk te maken hebben met de instellingen in de ini file, maar aangezien ik er niets van ken (of beter gezegd dat ik niet weet wat wat doet) heb ik er niet mee gespeeld. Moest er iemand die gegevens wel 'goed' kan veranderen wil ik het wel eens proberen. (Ik rijd met een DFP)
|
|
|
Post by Petrol on Jun 5, 2007 20:55:33 GMT 1
Ik heb op RSC verschillende commentaren gelezen over "totaal geen FFB", met als verklaring een slechte ophanging. Als je dan een negatieve waarde in die .ini gebruikt voor die auto wordt het al veel beter. Voor die FBMW, net als alle andere auto's die ik getest heb moest ik alles in negatief veranderen. (edit: de MaxForceAtSteeringRack=.... dus) Toch is de FFB dan nog niet geweldig, dat zou dan met de physics te maken hebben. Bij de V8's daarentegen voel ik constant veel force, dus dat is het ook weer niet. En misschien was het een verkeerde indruk, maar soms leek het me of de FFB een fractie te laat kwam tov de bewegingen die de auto maakte. Hopelijk gaan ze dat allemaal nog verder ontwikkelen
|
|
|
Post by Filip Verbert on Jun 5, 2007 22:46:45 GMT 1
Ik heb de nieuwe file getest met de FBMW op de nurburgingring en was echt onder de indruk. Ik vind het persoonlijk veel beter aanvoelen en het tegensturen verloopt vlotter, maar dan mag je geen te stroeve houding aannemen aan het stuur. Je moet het echt werkelijk aanvoelen. Voelt ook strakker aan in lange bochten zoals bocht 2 op nurburg.
|
|
|
Post by Timpreza on Jun 6, 2007 12:49:52 GMT 1
In de laatste regel zit er een precentage dat je kan aanpassen. Dat staat default op 100%, maar als je dat bvb op 60 zet mengt het 40% van de originele FFB tussen dat realfeel ding, en voelt het minder los aan bij de BMW. Ik heb het nog niet veel getest en nog niet met andere mods, maar het heeft potentieel, al komt er nogal wat tweakwerk aan te pas. Gelukkig kan je met alt-tab gewoon die file aanpassen en terugkeren zonder dat je zelfs naar de pits moet, dus het tweaken loopt redelijk vlot. T'is zoals Filip zegt: je stuurt geeft meer aan wat je auto doet, dus kun je meer met gevoel sturen. Maar t'is nog erg licht sturen. Rechtdoor voelt het aan alsof er geen FFB is. Dat percentage doet er al veel aan, maar t'is nog zoeken naar goede settings.
|
|
|
Post by Arpé on Jun 6, 2007 13:40:52 GMT 1
k'ga dat zo eens proberen, maar ik stel voor dat mensen die er al mee 'geprutst' hebben op deze thread misschien hun instellingen doorgeven. Zo kunnen wij (leken ) ook uitproberen zonder in dat eeuwige knoeiwerk te verzuipen
|
|
|
Post by TimoVermeersch on Jun 7, 2007 12:39:07 GMT 1
Peter,
zou jij eens de settings die jij standaard in rF gebruikt voor de FFB kunnen posten.
Ik dacht dat jij met een DFP reed dus die settings moeten ook redelijk goed werken voor een G25, denk ik?
Timo
|
|
|
Post by Timpreza on Jun 7, 2007 18:31:09 GMT 1
Dit zijn volgens mij redelijk goed aanvoelende settings met de DFP:
[Formula BMW] MaxForceAtSteeringRack=-1500.000000 SteeringDamper=500.000000 FFBMixerRealFeelPercent=80.000000
Hoe lager je die damping zet hoe zwaarder je stuur word precies.
|
|