|
Post by Moerie on Oct 15, 2002 20:57:31 GMT 1
Kheb nog ns nagedacht over de situatie! Als ge ne goeie piloot veranderd van auto, kan et zijn dat hij toch nog steeds scherpe rondetijden kan rijden. Ze zullen wel trager zijn dan zijn vorige auto, maar ne goeie piloot kan met verschillende auto's rijden é. Dus kan hij nog altijd winnen, veronderstel ik. Of toch nog geregeld de tweede plaats nemen. Dan zullen de mindere piloten, die al moeten vechten voor hun punten, er toch geen gebruik van kunnen maken als er ne snelle piloot wisselt van auto. En ja inderdaad Peter, we mogen de spannende duels ook niet afpakken é.
|
|
|
Post by Obi-Jan on Oct 15, 2002 22:08:12 GMT 1
Nu, eerlijk gezegd ben ik ook zo geen voorstander van actief ingrijpen om de competitie "spannender", "eerlijker" of "gevarieerder" te maken. In tegenstelling tot Niki zal ik ook even uitleggen waarom Inderdaad wordt er in de GPVL gepraat over egaliserende maatregelen, maar dit heeft eerder te maken met het egaliseren van de prestaties van de wagens zodat de keuze aan competitieve wagens breder wordt. Geen slechte zaak, buiten het feit dat het de verkeerde richting uit gaat, maar dit terzijde... Nu, als 't aan mij moest liggen zou GPVL F1, gewoon GPVL F1 zijn op het stramien van de VRL tot hiertoe: gewoon zuivere competitie. Ik weet niet waar het vandaan komt, maar er schijnt onder simracers een soort romantische notie te bestaan dat virtuele races beter, intenser, leuker en spannender moeten zijn dan echte races. Alsof er in de echte racewereld externe factoren zijn die de fun uit de races halen. Dit is natuurlijk niet het geval. De echte racer weet dat dicht opeen zitten, andere deelnemers inhalen en met een hoop andere rijders rekening moeten houden i.v.m. de overwinning moeilijk en gevaarlijk is. Kijk bevoorbeeld eens hoeveel schade er gereden wordt in de Toyota Yaris en de Renault Clio Cup. Daarom doet elke racer die zijne kaas waard is zijn uiterste best om er voor te zorgen dat hij van start tot finish onbedreigd aan de leiding hangt. Michael Schumacher amuseert zich rot nu. Toen hij in het begin met de redelijk zwakke Ferrari de sterkere Williamsen en McLarens moest zien loos te rijden zal dat heel wat minder geweest zijn. Dit is het basisdilemma van de professionele motorsport, het verschil tussen de prioriteiten van de team (zo veel mogelijk winnen/in beeld zijn) en het belang van de toeschouwers (spannende wedstrijden). 't Is volgens mij niet toevallig dat het beste racen te zien is in de categorieen waar het minste ruimte voor reklame is, namelijk bij de moto's. Mijn gedacht gaat het goed zoals het is... een voordeel van simracen is dat we ons allemaal het beste materiaal kunnen "veroorloven" en dus, als ge in een werkelijk competitieve serie kampioen wilt worden zult ge een Lotus moeten gebruiken. Dit is nog maar eens aspect dat de virtuele racer moet ervaren. De mentale kracht om medogenloos voor je eigen kansen te gaan. Senna heeft ooit aangeboden om gratis te rijden om in de beste auto te (de Williams) te geraken. Als snelle rijder in de simrace wereld moet je kunnen vermijden dat je medelijden krijgt met tragere deelnemers. M.a.w. iemand die 't is eender waar kampioen wil worden, moet willen winnen en dat ook kunnen doen zonder er complexen van te krijgen en da's niet zo gemakkelijk als dat het lijkt. Dit gezegd zijnde, andere mensen zijn aan een merk gehecht, sommigen zoeken eens wat afwisseling (of willen zich niet beperken tot een auto voor alle competities waar ze inzitten) en sommigen scheppen er genoegen in anderen gebruik makend van een tragere auto in het stof te doen bijten. Mijn gedacht is dat een league het mogelijk moet maken dat iedereen om zijn persoonlijke redenen een auto kiest. In dit opzicht vindt ik de 1 chassis weiziging per seizoen een goed idee. De sfeer tussen de rijders is goed en ge ziet reeds hoe mensen met een gelijkaardig tempo zich in mekaar vastbijten. Mensen meten zich automatisch met degenen die op hun eigen niveau zitten en zo hoort het, volgens mij. Over de loop van het seizoen komen er misschien nog wat bij en krijgen die nu nog niet zo consistent zijn er wat evaring bij (moette'k ik just zeggen, ja ;D). 't Is altijd moeilijk om te voorspellen en ik zou het zeker eerst in zijn plooi laten komen (een seizoen of twee) eer we mogelijk "iets speciaals" zoals het roteren van chassis zouden aanvangen. Verdere zaken : Strafgewicht in de vorm van naft hebben we een keer gestest voor MARA en er van afgezien... d'r zijn twee problemen mee. 1) 't is niet echt lineair, dus 't is, bvb, geen 0.2s per 10 liter of zo en 2) sommige chassis hebben er meer last van dan andere (Brabham, bvb bijna niet). Ik ben het eens met andere leden die vinden dat de sfeer in de league moet primeren. Da's ook belangrijk om nieuwe leden over de schreef te kunnen trekken. Mekaar gaan liggen bestraffen voor goe te rijden is nie bevorderlijk, denk ik. Jan. =----
|
|
|
Post by Timpreza on Oct 16, 2002 5:11:34 GMT 1
Verdomme.. Ik had het kunnen denken dat Jan met een deftige reply ging afkomen. Daar kan ik nie tegen op. ;D Die regel om piloten de kans te geven 1 maal van auto te laten wisselen per seizoen zou ik zeker willen invoeren. Dan kan iemand die niet tevreden is met zijn prestaties altijd een 2e kans grijpen door een auto te kiezen die hem misschien beter ligt. absoluut... Ik win graag, maar ik wil kunnen vechten voor mijn positie. Ben ik 2e na een fel gevecht voor de leiding dan ben ik een blij man. Het zal iets persoonlijks zijn zeker... Het mag voor mij niet te gemakkelijk zijn. Ik heb het meeste plezier als ik in duel lig met anderen, daar gaat het mij om. Als ik altijd gemakkelijk zal winnen is het plezier er voor mij deels af. Winnen is prachtig, maar er echt voor moeten vechten is voor mij nog beter. We zullen zien hoe alles evoleert en misschien stap ik later dit seizoen over in een iets mindere wagen, alhoewel de concurrentie sterk aan het opkomen is en op de volgende races schat ik mezelf niet te hoog. Als ik later dit seizoen wil overstappen naar een ander auto kan dat dus altijd en is mijn probleem direct opgelost Momenteel heeft bijna iedereen iemand van hetzelfde kaliber om tegen te racen dus denk ik dat iedereen zich rot amuseert op de baan. Ik weet niet of er veel mensen zich storen dat ze niet altijd voor de overwinning kunnen gaan. Iedereen rijdt naar wa ze waard zijn. Als iemand niet tevreden is met zijn positie waar hij in zit kan hij altijd op zichzelf beslissen of hij met een andere auto probeert zonder dat er een jury op zijn vingers zit te kijken. Als iemand een paar keer kan winnen zou hij meteen al bang moeten worden om in een andere auto gestopt te worden. Op die manier ga je conflicten kweken gaat de hele filosofie van de VRL verloren. Zo'n ongezonde situatie wil niemand denk ik... En het is meteen ook nen hoop werk gespaard Trouwens, als er iemand iets sneller is dan de rest gaan de anderen zich proberen naar dat niveau op te trekken en gaat het gehele niveau van deze league zienderogen omhoog gaan. Dat is volgens mij al zichtbaar als je de laatste races bekijkt hoewel we eigenlijk nog maar begonnen zijn. Ik ga er van uit gaan dat mensen hier hun gezond verstand gebruiken, en dat doen ze nu zeker.
|
|
niki
Newbie
Dominique Duthoo
|
Post by niki on Oct 16, 2002 7:17:41 GMT 1
WTF is dat ier ollemoale??
"Verklaar u nader aub..." "vooral kijkend naar niki die vooral goed is in afbreken zo te zien" "Bedoeling is ook ni om steenbrokken te gooien" <-- doe het dan niet. "In tegenstelling tot Niki zal ik ook even uitleggen waarom" <-- krijg ik nog de kans? Tis teerste dak lees vanmorgen.
Ik ging mij nader verklaren maar nu heb ik geen zin meer.
*edit* in tegenstelling tot anderen heb ik geen brede rug.
|
|
|
Post by Obi-Jan on Oct 16, 2002 10:22:18 GMT 1
WTF is dat ier ollemoale?? <snip> Ik ging mij nader verklaren maar nu heb ik geen zin meer. *edit* in tegenstelling tot anderen heb ik geen brede rug. Oei, oei... zere tenen. ;D Komaan Niki, zo was da nie bedoeld ze jong.... 'k Had misschien beter gezegd "in tegenstelling tot Niki zal ik meteen uitleggen...". Ik ging er gemakshalve van uit dat ge uw standpunt wel wat verder uiteen zoudt zetten. Nu ja, langs den andere kant is het heel eerlijk gezegd niet zo constructief van gewoon te zeggen dat ge er tegen zijt. "Ik ben er voor" - "ik ben er tegen" - "ik ben er voor" - enzovoort en zo verder is wel een discussie, maar daar komen we gene meter verder mee, ziet ge? Allez, zegt ne keer wat er aan scheelt, buiten dat ge U een beetje geviseerd voelt. Wat op zich wel een beetje zo is en da's nie schoon van ons... Jan. =----
|
|
niki
Newbie
Dominique Duthoo
|
Post by niki on Oct 16, 2002 13:50:02 GMT 1
Ik amuseer mij nu zoals het is, en veronderstel de anderen ook, dus waarom het systeem veranderen? niki
|
|
|
Post by Moerie on Oct 16, 2002 17:42:15 GMT 1
Ja wadde! Ik lees graag u teksten Jan. Ge zijt toch geen schrijver of zoiets? Idd we zouden beter nog wa afwachten voor we iets onderhandelen. Ik denk toch dat iedereen hem amuseert, of nie? En zo heeft iedereen een doel om zich te verbeteren tegenover iemand En ja Tim, ik versta u vré goe! Ik hou ook liever van duels dan constant te winnnen! Kheb zelf nog nooit gewonnen, dus ken da gevoel nie! Wil wel ns proeven, maar ja. Zoals zondag geweest tussen ik en Peter in de qualificatie! Das was spannend é Peter ;D ;D ;D Zo heb ik et graag! En ja Niki, ge moe u da al nie aantrekken. Niemand heeft ier kwalijke bedoelingen. We racen voor de fun é!
|
|
|
Post by Obi-Jan on Oct 16, 2002 18:45:53 GMT 1
Nee, ik ben geen schrijver. Ik had in 't middelbaar trouwens altijd slechte punten op mijn opstellen en zo. ;D
Jan. =---
|
|
|
Post by markrenton on Oct 16, 2002 19:40:36 GMT 1
Ik zou het liever niet hebben want voor mij is nog altijd het belangrijkste : het deelnemen en mij amuseren en niet ermee inzitten dat ik het circuit veel liever zou doen met een andere wagen. De bedoeling is toch nog altijd voor ons te jeunen? Komaan, in de F1 heb je toch ook de dominantie van Ferrari, maar denken jullie nu serieus dat dat zo zal blijven. De eersten zullen in de toekomst niet altijd de besten zijn. Winnen is niet het belangrijkste voor mij, als ik gedaan heb met racen en ik heb bijvoorbeeld een zalige fight gehad voor de vijfde plaats (bijvoorbeeld). Dan zou ik dat nog liever hebben dan heel den tijd laps te crossen op de eerste plaats tegen dat de race voorbij is. We zijn nog maar begonnen met het seizoen en nu al zijn er twijfels. Mocht Viperius vorig seizoen nu elke race meegedaan hebben, dan zou de dominantie er heel anders uitzien toch? Ik wil gewoon maar zeggen dat we toch een beetje geduld moeten hebben en gewend geraken aan onze wagens. Dit is mijn mening!!!!
|
|
|
Post by Moerie on Oct 16, 2002 20:53:04 GMT 1
Awel Jan; ze zeggen met te verouderen da ge verslimt, aangezien gij de oudste zijt. Zult ge wel het meeste verstand hebben zeker.
|
|
|
Post by Obi-Jan on Oct 16, 2002 21:13:14 GMT 1
Was da maar waar, Moerie, was da maar waar.... ;D
Ok, ge wordt rapper in het herkennen van lompiteiten (<-- fonetische spelling) en soms ziet ge ze zelfs aankomen voor dat ge ze maakt, maar slimmer? -Daar merk ik niks van.
Jan. =---
|
|
|
Post by Petrol on Oct 16, 2002 21:35:13 GMT 1
Zoals zondag geweest tussen ik en Peter in de qualificatie! Das was spannend é Peter ;D ;D ;D Zo heb ik et graag da was absoluut fun, en ik denk da we nog wel vaker dicht bij mekaar gaan rijden, tot nu toe zijn m'n races nog ni zo spannend geweest, in Spa zal da nu wel veranderen Peter
|
|