|
Post by Buchinski on Dec 14, 2005 17:22:20 GMT 1
---is dat normaal dat daar geen Cooper inzit? ;D en meer was er weeral niet nodig om mij aan het posten te zetten. Hieronder mijn eigen collectie aan Cooper wagens die ik verdeeld heb staan over verschillende GPL installaties. als je er eentje ziet dat je leuk vindt Timo..just call .... ;D
|
|
|
Post by Buchinski on Dec 14, 2005 17:22:49 GMT 1
1964 ------- De nieuwe wagen was de T73 met de Coventry Climax V8 tweeklepper. Niet erg succesvol. Authenticiteitswaarde binnen GPL? Wel...als je hem gebruikt binnen het 65-physicsmodel en je doet een rondje Zeltweg-Flugplatz met de Beatles als achtergrondmuziekje ...
|
|
|
Post by Buchinski on Dec 14, 2005 17:23:16 GMT 1
1965 ------- De alomgekende Cooper T77, gemeenzaam bekend als "het" zwakke broertje in de 65 carset. Merk op hoe de tanks uitgebreid zijn en in vergelijking met de T73 een soort "zijpontons" vormen. Dit moest de wegligging verbeteren maar de Cooper had nog andere problemen. Nog steeds met de Climax V8 tweeklepper maar de rest van het veld was reeds doorgeschoven naar vierklepsmotoren of krachtige V12's. De T77 werd dus een overgangsauto in afwachting van de nieuwe 3-liter formule.
|
|
|
Post by Buchinski on Dec 14, 2005 17:23:32 GMT 1
1966 ------- Cooper had er hoop in met de nieuwe 3-liter formule. Hadden ze dan niet een overeenkomst met het gekende Maserati in de wacht gesleept? Cooper bleek 1 van de eersten te zijn die volledig klaar waren voor de aanvang van de drieliterklasse. De Cooper T81 (met de lange neus) was gloednieuw en kreeg de lijvige Maserati V12 in het achtersteven. Alleen had Ferrari en vooral Jack Brabham hun zaken beter voor elkaar ... alweer een mager jaar voor Cooper ondanks de diensten van "separatist" John Surtees en een overwinning.
|
|
|
Post by Buchinski on Dec 14, 2005 17:23:50 GMT 1
1967 ------ De meeste GPL-ders van het eerste uur staken nog zelf de handen uit de mouwen om de troosteloze "Coventry" om te bouwen tot de machtige Cooper T81B. Nog steeds met de Maserati V12 die echter zeer gedateerd begon te worden tegenover de nieuwe generatie 3-liters. Valse hoop door de overwinning in Z-Afrika werd algauw de grond ingeslagen. De Cooper was zwaar en te zwak en kwam er voor de rest van het jaar niet meer aan te pas. De gecompliceerde Maserati, met 3 bougies per cylinder (dat is een hoop ontstekingen!) was een nachtmerrie en draaide zelden goed. Merk de vergrootte radiator op waardoor de mooie slanke lijn van het 66-model niet kon worden behouden. Prive-rijders maakten gretig gebruik van de aangeboden Cooper chassis (Bonnier in het rood en Siffert in het blauw). de "full disk" wielkappen waren een poging de stroomlijn te verbeteren.
|
|
|
Post by Buchinski on Dec 14, 2005 17:24:09 GMT 1
1968 ------- Eind 67 stopte Maserati met de competitie en Cooper zocht zijn heil bij BRM die een klantenversie van de V12 aanboden. Echter, deze verschilde van de "fabrieks"BRM en was in wezen een opgevoerde motor uit de sportwagenraces. Met zijn 390PK ver achter op de powerbakken van zijn tijd die allen richting 450PK opschoven. Cooper geloofde niet in de "vleugels" en was één van de laatste constructeurs om de wings te gebruiken. Onderaan de Cooper 86B met V12 BRM, met- en zonder vleugels. Met GEM+ inventiviteit ietwat te simuleren binnen GPL aangezien de BRM V12 qua zwakte en qua betrouwbaarheid aanleunt bij de Maserati, en de vleugels (in 1968 nog in experimentele fase) niet meteen een denderend verschil maakten.
|
|
|
Post by TimoVermeersch on Dec 14, 2005 17:33:40 GMT 1
Ha dank, dank.
Ik veronderstel dat de 66 en 68 de Irridux-wagens zijn. If so, dan heb ik die ook allemaal steken. De 64 heb ik zelfs van U gehad.
De 66 vind ik persoonlijk zeer mooi. De 66 wagens in het algemeen trouwens. Die combineren de elegante fijnheid van de 65's met het meer brutale van de 67's.
Cheers,
Timo
|
|
|
Post by Buchinski on Dec 14, 2005 18:07:19 GMT 1
.... om het verhaal dus af te maken... Ja, inderdaad Timo : geen Cooper in 1969 (en dus ook voor het eerst in de GPL geschiedenis) want ondanks het feit dat Cooper contacten had met Alfa Romeo (en Bianchi een 86B met V8 Alfa heeft getest) diende de Cooper Car Company in de winter de handdoek te gooien. Ze waren in illuster gezelschap want eveneens Honda en de All American Racers van Dan Gurney hielden er ook mee op. Ondertussen was Matra met Tyrrell en Stewart één van de big boys geworden, gebruikte iedereen vleugels en stapte driekwart van het peloton over naar Cosworth. De Seventies ..."coloured by Ford", waren op komst! Bonus piccies : Cooper T86 met V8 Alfa Romeo (Zolder Historic GP 2004) niet geheel accuraat want deze Alfa Romeo is een "Montreal" blok. De Montreal werd kort geproduceerd en is een redelijk zeldzame verschijning. Gelukkig had iemand tijdens deze eigenste Historic GP er ééntje meegebracht ;D
|
|
|
Post by TimoVermeersch on Dec 14, 2005 18:53:09 GMT 1
Die Montreals waren mooie verschijningen maar naar verluid met voorsprong laureaat voor meest roestgevoelige wagen allertijden.
|
|
|
Post by Timpreza on Dec 14, 2005 18:55:53 GMT 1
Zeer interessante lectuur. Typisch Buchinski.
|
|