|
Post by Timpreza on Oct 22, 2002 21:35:10 GMT 1
Goe vertaald Jenne. Kheb die ook staan, maar in het engels. Dit is ook een zeer handige uitgebreide gids, bedoeld voor mensen die nog niet negatief zitten op de rank. Ik vind het nu en dan nog altijd de moeite om te lezen. Iedereen zou dit moeten afprinten en van buiten leren users.pandora.be/tim.vanhee/gpl/GPL_DrivingCourse.zip
|
|
|
Post by Obi-Jan on Oct 22, 2002 22:59:37 GMT 1
Methodologie en wat 'm zegt over het belang van consistentie in setups, concentratie/aandacht en rij-/racetechniek is inderdaad als basiskennis te beschouwen. Op het gebeid van setup slaat hij zoals zovelen natuurlijk de plank mis, zowel historisch as factueel. Niet dat dat in GPL veel uitmaakt, natuurlijk Basiskennis zijnde het operatieve woord natuurlijk, want over de subtiele wisselwerk tussen setup, rijtechniek en aanpak van het parcours wordt met geen woord gerept. Noch hoe men zo'n aanpak opbouwt. Zoals altijd wordt aangeraden de setups van de snelle jongens over te nemen en hun aanpak af te kijken, m.a.w. jezelf te leren rijden zoals zij. Dat brengt natuurlijk resultaten op de bekende circuits, maar of het je verder brengt als rijder is vraag twee. Misschien dat ik toch maar eens zelf een deftig cursusje moet schrijven... alleen, daar zie ik me het eerste jaar niet aan toe komen. Jan. =---
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Oct 23, 2002 13:38:13 GMT 1
Doe maar jan,
ik zie u graag bezig. Zijde gij minister ofwa?? ;D ;D Zou ge daar echt nog een jaar mee wachten , alé jan ! alé gaat het geen jaar duren, want ik doeniets liever dan zo'n dingen lezen , dat geeft mij alleen maar meer goesting om te rijden, en tijden te verbeteren.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Oct 23, 2002 14:12:39 GMT 1
Toch ff vragen, als je de power on ramp angle (zo noemt da toch he) 85 in 85/30 verlaagt dan krijg je toch meer kans op wielspin bij uitacceleren of ben ik nu misop , bij Jenne staat de kans vermindert: licht graag in deze duisternis ;D
|
|
|
Post by Petrol on Oct 23, 2002 19:31:56 GMT 1
bij een verhouding van 85/30 zult ge ni zo snel slippen, als ge da verandert naar ne 60/30 of ne 85/60, dan verandert die verhouding op dezelfde manier en krijgt ge meer het effect van een "limited slip" differentieel, dacht ik,
als ik fout ben, corrigeert mij dan 'ns,
Peter
|
|
|
Post by Timpreza on Oct 23, 2002 20:23:00 GMT 1
Dat linker getal is de 'power on side' Kga het zo simpel mogelijk proberen uit te leggen: (want ik weet niet hoe ik het moeilijk moet uitleggen ) Hoe hoger het getal (een losser differentieel), hoe minder grip, maar hoe meer waarschuwing je krijgt dat je gaat grip verliezen. Dus minder grip, maar voorspelbaarder weggedrag. Hoe lager het linkergetal dus, hoe meer grip je hebt, maar je zult minder waarschuwing krijgen wanneer je grip verliest. Nu vraag ik me het volgende af: Ik geef altijd een beetje gas tijdens het remmen omdat ik mijn auto dan beter onder controle heb. Heeft die rechterkant (power off side) dan enig effect? aangezien ik in principe zo goed als altijd de power aan heb... Als ik met die rechterkant briel voel ik geen noemenswaardig verschil...
|
|
|
Post by Obi-Jan on Oct 23, 2002 21:20:44 GMT 1
Oh dear.... hopeloos.
Met het differentieel zit het zo:
Hoe hoger het nummer, zowel langs de "power" (gas erop) als de "coast" (uitbollen) zijde hoe meer verschil in omwentellingssnelheid het differntieel toestaat in die mode. Het is een maat voor bij hoeveel verschil in snelheid tussen de achterwielen het "sper" in werking treedt.
Langs de coast side zou je, in principe, altijd het hoogste getal moeten kiezen, anders wringt de achteras tegen bij het insturen van de bocht. Als je echter zo van die stoten zoals maffe rembalans (meer achteraan dan vooraan) en remmen tegen gedeeltelijk gas wilt uithalen, dan kies je best een lager nummer.
Langst de power zijde hangt het er van af... als je een circuit met meestens zeer flauwe, of haakse/haarspeld bochten hebt, dan kies je best een laag nummer omdat je dan de meeste werking van je diff krijgt in de trage bochten (pk's op het asfalt). Komt er ook 3de en 4de versnellingswerk en "mannen of jongens" bochten in voor, dan kies je best een hogere ramp angle.
Het aantal koppelingen bepaald hoe krachtig de wielen met elkaar verbonden zijn.
Het aantal koppellingen dat ge gebruikt is een compromis dat afhangt van uw motor en het koppel dat ge beschikbaar hebt bij het toerental dat ge er op hebt staan in de "kritische bochten" van het circuit. Bij minder koppelingen zal het achterwiel aan de binnenkant van de bocht door kunnen slippen, wat wel pk's verbrand zonder dat ge vooruitgaat, maar makkelijk te beheersen is. Bij meer koppelingen zal het binnenste wiel het buitenste beginnen meenemen waardoor de ervaren piloot met een mooie powerdrift de bocht uit kan sturen (optimaal), bij te veel zal het binnenste het buitenste meenemen in het doordraaien en krijg je power on overstuur.
Hier zit een leutigheidje, als je veel koppelingen en een hoge "hellingshoek" (ramp angle) gebruikt heeft het binnenste achterwiel al veel momentum opgebouwd eer de sperwerking van het differentieel optreedt; gevolg: het buitenste wiel begint plotseling door te draaien en je ervaart snap oversteer.
Jan. =----
mod: moest rap gaan... paar schoonheidsfoutjes.
|
|
|
Post by Timpreza on Oct 23, 2002 21:47:30 GMT 1
En dit dan op het moment dat ik dacht het te begrijpen Verdomme Jan, hebt ge ne Lotus in u garage staan of zo? Heb je da zelf gevonden? Alles klinkt logisch, maar kga het nog ne keer of 10 moeten lezen alvorens ik het echt begrijp wi
|
|
|
Post by Obi-Jan on Oct 24, 2002 12:16:58 GMT 1
<snip> Nu vraag ik me het volgende af: Ik geef altijd een beetje gas tijdens het remmen omdat ik mijn auto dan beter onder controle heb. Heeft die rechterkant (power off side) dan enig effect? aangezien ik in principe zo goed als altijd de power aan heb... Als ik met die rechterkant briel voel ik geen noemenswaardig verschil... Beetje een terminologieprobleem daar. Hoewel het in 't echt misschien een beetje een grijze zone zal zijn, gaat het in GPL als volgt: kracht vloeit van motor naar wegdek (accelleratie van de achterwielen) = power side. Kracht vloeit van wegdek naar motor (decelleratie van de achterwielen) = coast side. Dus als je afremt tegen gedeeltelijk gas zit je in principe nog steeds op de coast side. Waarschijnlijk voel je niet veel verschil tussen de ramp angle settings omdat de torsiekrachten door het diff relatief klein zijn t.g.v. het zeer egale wegdek in GPL. Nee (helaas ) en nee, ik heb dat bijeengesprokkeld uit boeken en wat ik gevonden heb op het web. Dezen uitleg is grotendeels gepikt van Ruud Van Gaal op RAS. Ruud haalde er nog vergelijkingen bij en zo, maar ik dacht dat dat te moeilijk zou zijn. ;D ;D Het probleem is niet zozeer het begrijpen en in uw voordeel laten werken van die diff settings, het probleem is dat zowat elke GPL setup uitgaat van verkeerde settings en dat die dus andere settings bevatten om de nadelen van die verkeerde settings te verdoezelen. Dus als ge de diff wijzigt waardoor dat effect wegvalt, zit ge met een stabiliteitsprobleem wegens de setup. Da's ne catch 22 die al 4 jaar die differentieelmythes propageert. Dat moet ge dus ondervangen, plus het vergt een aanpassing in rijtechniek om maximaal gebruik te kunnen maken van de settings zoals ik vind dat het moet. Eens dat ge dat door zijt kunt ge net zo hard of, naar mijn mening, zelfs nog harder op den auto leunen als voorheen. Jan. =----
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Oct 24, 2002 13:21:28 GMT 1
Dus als ik het allemaal goed voor heb: hoe hoger de getallen hoe meer je gaat naar een open differentieel en hoe kleiner naar een spooled diff. Dus 85 laat het meeste omwentelingsverschil toe tussen de achterwielen zij het nu voor powering of coasting en 45 zorgt ervoor dat er weinig is.
Dus moest het mogelijk zijn zou een 0/0 differentieel willen zeggen dat de achterwielen verbonden zijn met een staaf ipv differentieel en een 100/100 diff dat ze onafhankelijk op de motor aangesloten zijn.
Tom DM
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Oct 24, 2002 16:23:47 GMT 1
Goe vertaald Jenne. Kheb die ook staan, maar in het engels. Dit is ook een zeer handige uitgebreide gids, bedoeld voor mensen die nog niet negatief zitten op de rank. Ik vind het nu en dan nog altijd de moeite om te lezen. Iedereen zou dit moeten afprinten en van buiten leren users.pandora.be/tim.vanhee/gpl/GPL_DrivingCourse.zip Ja, kwist dat ik het ooit ergens vandaan had gehaald en voor mijn eigen vertaald had, wist niet meer waar, maar zo te zien had iedereen die site hier ook al gevonden
|
|
|
Post by Moerie on Oct 24, 2002 17:58:26 GMT 1
Amaai jan, da zijn zware teksten wi. Ik heb namelijk gestuurd voor auto-mechanica en heb et ook nie gemakkelijk met de uitleg da ge heeft. Kversta wel alles en lijkt allemaal logisch, maar ge moe et nog kunnen toepassen in GPL zelf, en da vind ik nog nie zo gemakkelijk. Ten eersten ge moe uwen auto kennen waarmee ge rijd, anders kunde geen verschil voelen é. En ook et circuit waarmee ge bezig zijt. Ja tis geen arcade spel é. Er moet nog een uitdaging aanvast zitten, daarom speel ik zo graag gpl.
|
|
|
Post by Obi-Jan on Oct 24, 2002 19:02:16 GMT 1
Dus als ik het allemaal goed voor heb: hoe hoger de getallen hoe meer je gaat naar een open differentieel en hoe kleiner naar een spooled diff. Dus 85 laat het meeste omwentelingsverschil toe tussen de achterwielen zij het nu voor powering of coasting en 45 zorgt ervoor dat er weinig is. De kleinste waarde dat ge kunt instellen is 30, maar daar komt het op neer ja. Niet helemaal, het blijft een "limted slip" differentieel, t.t.z. het aantal koppelingen bepaald hoe krachtig de "sper" en hoe snel/brutaal het effect van het in werking treden daarvan is. Meer is krachtiger/onmiddellijker, instelbaar van 1 tot 6 (dacht ik). 't Is ook nie mogelijk voor wielen om "onafhankelijk" op de motor aangesloten te zijn, maar ik snap wat ge bedoelt, nl. dat hun rotatiesnelheid bij 100/100 compleet onafhankelijk van elkaar zou zijn. Wat ook weer niet waar is, want als een wiel de grip verliest wordt het ander niet meer aangedreven door de motor en dus door toedoen van het ander beinvloed, maar alla... dat wordt muggeziften. ;D ;D ;D Jan. =----
|
|
|
Post by Petrol on Oct 24, 2002 19:47:02 GMT 1
Damn, daar gaat de illusie da 'k iets kende van automechanica
|
|
|
Post by Obi-Jan on Oct 24, 2002 20:12:15 GMT 1
Damn, daar gaat de illusie da 'k iets kende van automechanica Zoals ge weet is mijn kennis zuiver theoretisch, Peter. Meer moet da nie zijn voor ne virtuelen piloot, he? ;D Denkt nu nie dat ik nen echten auto zou uiteen vijzen. Allez, uiteen zou misschien wel lukken... Jan. =---
|
|