Post by Deleted on Mar 2, 2015 18:12:06 GMT 1
Nadat Image Space Incorporated eind vorig jaar aankondigde dat rFactor op Steam Greenlight stond en binnen een paar dagen voldoende stemmen ontving om door Valve geaccepteerd te worden, is nu de eerste “Steam versie” van rFactor klaar!
Zoals een aantal van jullie al in de wandelgangen gehoord hebben, ben ik gevraagd om de Steam migratie te realiseren. Ik ben al een tijd als beta tester betrokken bij ISI, eerst voor rFactor, daarna voor rFactor 2. Dit leek me een erg leuke kans, die ik met beide handen aangenomen heb!
Ik hoef hier niet uit te leggen dat rFactor al een tijd op de markt is. Om precies te zijn, over een dik half jaar vieren we het 10 jarig jubileum van de eerste echt open simulatie waar door de jaren heen duizenden mods en tracks voor gereleased zijn en nog steeds worden. Begin 2012 kwam ISI met rFactor 2, een evolutie van de bestaande simulatie waarin verschillende zaken uit rFactor Pro verwerkt zijn. Desalniettemin is het logisch dat ISI begint bij rFactor als het gaat om publicatie op Steam.
De aanpassingen die nodig waren aan rFactor gingen veel verder dan het vervangen van de ene DRM oplossing met de andere. De integratie met Steam betekent dat er nu allerlei statistieken bijgehouden worden waaruit ook allerlei “achievements” voortvloeien. Leuk om te vergelijken met je vrienden want ze komen automatisch in je profiel terecht.
De community features van Steam geven je ook een vriendenlijst en je kunt zelfs direct meedoen als een van je vrienden on-line op een server rijdt. Ook chat en voice chat zijn aanwezig, en je kunt via de broadcast opties live meekijken met iemand. Op een community hub staan handleidingen, screenshots en videos. Daarnaast heeft Steam ook zijn eigen matchmaker, waar je alle servers kunt zien en direct kunt joinen. Ook de matchmaker van ISI werkt nog steeds, waardoor ook mensen zonder Steam kunnen joinen op Steam servers. Verder is er een speciale dedicated server distributie bij Steam te downloaden, waarmee je snel en zonder een Steam client te moeten installeren zo’n server kunt installeren.
Verder is de Steam Music Player geïntegreerd. Daarmee kun je je muziekcollectie in-game afspelen en via controls die je op je stuur of andere buttons configureert besturen: pauze, afspelen, nummer verder en terug en het volume regelen. Net als de stereo in je auto!
Er zijn meer nieuwe features. Zo ondersteunt rFactor nu 4GB in plaats van 2GB, wat voor grote mods en grids een groot voordeel is. Verder is de support voor het aantal verschillende controllers verhoogd van 3 naar 6 en worden per controller nu 64 in plaats van 32 knoppen ondersteund. Daarnaast worden er een aantal profielen voor nieuwe controllers meegeleverd.
Voor de mensen met drie schermen is het goed om te weten dat de FOV nu een stuk lager in te stellen is: tot minimaal 10 graden in verticale richting. Daarnaast kun je er nu ook knoppen voor definiëren, waardoor je deze instelling in je cockpit kunt aanpassen. Tot slot is de manier waarop rFactor je pitstops telde verbeterd, een wijziging die ook gelijk in rFactor 2 is doorgevoerd.
Kortom, voldoende redenen om deze titel, bijna tien jaar na dato, in je Steam collectie op te nemen! Als je je huidige registratiegegevens nog bij de hand hebt, kun je dat zelfs direct en gratis aanvragen.
Link naar Steam: store.steampowered.com/app/339790/