|
Post by Micba on Jan 1, 2014 17:19:04 GMT 1
Aangezien ik nog steeds een leek ben in het simracen, en vooral op gevoel rij en geen notie heb van echte rijtechnieken, hierbij een vraagje: Hoe kan je best afremmen en terugschakelen in de aanloop naar een bocht?Hoe ik het momenteel doe is: Zo hard mogelijk rem intrappen, stuur recht houden, en gradueel terugschakelen om ook maximaal op de motor te remmen. (zoals je dat alledaags ook zou doen, zonder versnelling over te slaan). Dus van 5-4-3 naar 2 in gelijke intervallen tijdens het remmanoeuvre. De auto lijkt hierdoor vaak uit balans te gaan tijdens het remmen, juist door het terugschakelen. Wat ik dus merk is dat het vaak sneller is om pas terug te schakelen naar de versnelling, net voor het terug gas gaat geven. Dus bijvoorbeeld helemaal in 5e houden, tot uitkomen bocht, en dan 2e, vlak voor optrekken. Zo verlies ik vaak geen stabiliteit, maar heb ik geen gebruik gemaakt van de motor... Ook lijkt het soms beter te gaan om de rem niet in te stampen, maar geleidelijk in te drukken. Is het dan door de rembalans afstelling, of slechte techniek? Eveneens is het mij een raadsel of je best nooit remt tijdens het indraaien, en dit erop wijst dat je te laat begonnen bent? Veranderen jullie van techniek bij volgende variabelen? - Type auto (high downforce vs streetcar)
- Scherpte bocht
- Blip (rev matching), auto clutch...
Ik raak er maar niet uit wat ik best doe. Zowel in AC als rFactor wordt het mij niet duidelijk PS: Eigenlijk hoort dit topic niet thuis in een specifieke sim forum, maar wist niet goed waar... Bedankt!
|
|
|
Post by Hill2button on Jan 1, 2014 19:30:49 GMT 1
Het is waarschijnlijk voor iedereen wat anders, gezien ik zelf meestal met een rembalans rijd in de buurt van 54-46, terwijl er genoeg snelle mannen zijn die steeds 61-39 rijden.
Hoe ik het doe: remmen (maar "zo hard mogelijk intrappen" is toch een wat gevaarlijke stelling), gradueel terugschakelen dus niet alles ineens op het einde, maar de motor mag tijdens het terugschakelen niet ih rood gaan. Ik heb de gewoonte om per terugschakeling een klein blipje te geven, of om de gas er tijdens heel de rembeweging lichtjes op te houden.
Als je echt snel wil zijn moet je trail-braken, dat is remmen tot aan de apex, en dus niet alleen in het "stuk rechtdoor" voor je instuurt. Maar de ene auto laat dat al wat beter toe dan de andere, de BMW Tii bijvoorbeeld, daar ging dat vlot mee. Ik weet niet meer wie het ooit zei, maar iemand zei ooit "ik ken geen enkele zichzelf respecterende race-piloot die niet trail-braked" - helaas makkelijker gezegd dan gedaan ;-)
Speel wat met de rembalans en probeer uw sweetspot te vinden.
|
|
|
Post by Timpreza on Jan 1, 2014 20:21:27 GMT 1
Ah, boeiend onderwerp. Remmen is één van de moeilijkste technieken in (sim)racen. Alles komt altijd neer op balanceren met de massa van de wagen. 1) Remmen: Eerst en vooral is er een groot verschil in remtechniek volgens het type auto: - Bij een normale (race)wagen zonder hoge downforce kan je niet zomaar de rem inknallen. De remmen kunnen blokkeren als je te bruusk stampt. Zeker bij slappe oldtimers of straatwagens moet je de auto tijd geven de gewichtsbalans naar voor te schuiven. Als er geen gewicht op de neus zit gaan de voorwielen blokkeren. Rem met gevoel en laat de neus duiken, in principe ga je maximale remkracht kunnen neerzetten eens de hele massa op de neus ligt. Dus hoe slapper de ophanging hoe trager de bewegingen, laat het chassis rollen en bruskeer niets. Probeer eens een WRC mod en vergelijk de strakke asfalt afstelling met de slappe onverhard afstelling. Of die NSX mod is ook een goed voorbeeld: die basisversie is ook redelijk slap. Voor mij geldt eigenlijk hoe meer ik met het ballast moet rollen hoe liever ik met de wagens rij. Dat zijn ook ideale wagens om te leren rijden omdat je die ballastwissels aanvoelt. Hoe sneller en strakker de wagens hoe fijner en sneller dat gevoel wordt. Singleseaters bvb lijken intuïtiever omdat ze meteen reageren op inputs, maar ik heb meestal minder feeling in eenzitters omdat ik het chassis niet voel rollen. (Goede FFB is hier cruciaal om dat chassis te voelen rollen.) - Singleseaters of wagens met veel downforce drukt de voorvleugel op de voorwielen komt bij hoge snelheid. Dus daar kan je de rem meestal vol inknallen. Die wagens staan ook veel strakker, dus alles is zowiezo veel directer. Naarmate de snelheid mindert en dus downforce wegvalt moet je mogelijks het rempedaal afbouwen om niet te blokkeren. 2) Terugschakelen: Zo snel mogelijk terugschakelen om op de motor te remmen is altijd een slecht idee. Te vroeg terugschakelen kan de motor over de begrenzer trekken en de boel opblazen. Tik gewoon met een mooie regelmaat terug nadat je begonnen bent met remmen, verdeeld over de remzone. Motorrem helpt in't echt op straat wel om te remmen te ontlasten, maar als je in racecondities probeert je banden zoveel mogelijk tegen de limiet te krijgen is die extra motorremmen enkel goed om je aangedreven wielen over de limiet van hun kunnen te blokkeren. Je hebt altijd meer controle over je rempedaal dan over je motorrem. Daarom dat we blippen ook: Bij het terugschakelen geef je korte, juist getimede gasstootjes om via je gaspedaal je motor op het juiste toerental te krijgen, zodat je achterwielen de motor niet moeten meetrekken naar het hogere toerental. (= motorrem) In rF hoef je niet te clutchen. 2 voeten, 2 pedalen. Dat blippen is niet zo moeilijk. Enkel kwestie van timing. Maar in AC is dat een ander paar mutsen. Zonder assists moet je ontkoppelen. Daar heel & toe ik om te ontkoppelen met links en remmen en revmatchen met rechts. Geen kattepis. 3) De overgang van remmen naar insturen.Je banden hebben maar zoveel grip. Je kan niet 100% remmen en je banden beginnen belasten met insturen, anders ga je ergens beginnen schuiven. Je mag gerust remmen terwijl je al aan het insturen bent, maar dan moet je je rem afbouwen en je MOET beide overlappen. Dat is dat zo ongeveer dat trailbraken waar Werner het over heeft. Je moet altijd tegen het maximum van je grip aanleunen zonder er over te gaan, of zonder het te bruskeren. Als je wacht tot je van je rem bent om te beginnen met insturen heb je een dode zone waar je je banden niet optimaal aan het belasten bent. Je zorgt er ook voor dat je in de juiste versnelling zit voordat je begint met insturen. De klop die je krijgt is genoeg om de auto in onbalans te brengen. Smooth is fast. De grens tussen de limiet en er over is heel klein, en als je niet vloeiend bent met al je inputs ga je schokkerig rijden, en teveel over of onder de limiet rijden. Dit is een tractiecirkel in theorie die de grip aantoont van een band. In de praktijk ziet zoiets er niet rond uit, want je kan meestal meer G's trekken zijwaarts van voorwaarts, en je kan altijd rapper remmen dan optrekken. T'is de bedoeling dat je zoveel mogelijk tegen de gripgrens hangt. Dit is een voorbeeld waar nog tijd te winnen valt: Je ziet een remmaneuvre waar de G-krachten naar voor gaan, en een linkerbocht als de G's je naar rechts gooien. Je ziet dat de cirkel niet goed afgerond is. De vette rode lijn had perfect geweest, maar de auto gaat eerder van de rem, en gaat dan pas insturen. De overlap kan beter en hij gebruikt niet het volledig potentieel van de beschikbare grip. Een veel voorkomende fout is te laat willen remmen, waardoor je dieper moet doorremmen, waardoor je niet genoeg kunt insturen en de apex van de bocht mist. Als je niet leert vroeger te remmen denk je dat de setup te onderstuurd is, terwijl de fout niet eens bij de setup ligt. Veel rookies duiken de setup pagina in en beginnen de setup te verkrachten. Rem eerder en je gaat je voorbanden minder overbelasten en je apexes raken. Dan pas kan je de balans van je auto evalueren en eventueel beginnen sleutelen. Hopelijk ben je er iets mee, maar t'is goed mogelijk dat ik iets teveel rond de pot gedraaid heb.
|
|
|
Post by Timpreza on Jan 1, 2014 20:27:00 GMT 1
|
|
|
Post by Micba on Jan 1, 2014 21:58:56 GMT 1
Wauw Tim, das helder uitgelegd. Het is me nu veel duidelijker waar de grenzen liggen die opgezocht dienen te worden. Het ultieme rempunt vinden is, zonder het bovenstaande, ondergeschikt om goede tijden te rijden. Eigenlijk klinkt het heel logisch, achteraf gezien. Ik doe het dus al de hele tijd verkeerd... Het valt me dan ook vaak voor dat ik te vroeg terugschakel, te hard rem, en veel moet corrigeren.
Dit is dus eigenlijk 1 van de echte basisbeginselen die je moet begrijpen als je goed wil kunnen rijden...
|
|
|
Post by Micba on Jan 1, 2014 22:16:06 GMT 1
Wat interessant is, is dat wanneer je van 100% turn, naar 95% gaat, al meteen een veel grotere toename kan doorvoeren dan 5% van acceleratie. De verhouding tussen turn en acceleratie is niet 1:1 (ander was de tekening een ruit). Je kan dus relatief 'veel' gas bijgeven bij een relatief 'weinig' terugdraaien van het stuur bij het uitkomen van de bocht.
|
|
|
Post by Mee on Jan 1, 2014 22:24:47 GMT 1
Goede tip van Tim: niet te snel terug willen schakelen. Ik zie er hier regelmatig hun motor bijna naar de filistijnen te helpen door zo hard terug te schakelen om meer motorrem te hebben, maar dat is niet nodig vermits je remmen meestal al voldoende zijn om de tractie van de banden te doorbreken. Terug schakelen bij lagere toeren is veel stabieler en je verliest er geen tijd mee. Maar in AC is dat een ander paar mutsen. Zonder assists moet je ontkoppelen. Toch niet . Ik rij zonder assists maar gebruik mijn koppeling alleen bij het opschakelen (al is dat ook daar niet echt nodig). Je kan terug schakelen zonder koppeling, maar dan moet je telkens de juiste hoeveelheid tussengas geven of hij raakt niet in vitesse. Da's oefenen, maar lukt wel na een tijd.
|
|
|
Post by vinox on Jan 2, 2014 1:44:18 GMT 1
Damn reading that made me feel like such a noob Temeer omdat ik steeds vaker lees/merk dat mensen links remmen, en ik weiger dat te doen tenzij het om een one seater gaat of zo. Bvb voor die tijden van Assetto Corsa zou ik enorm veel tijd winnen door links te remmen. Ik maak het mezelf graag moeilijk
|
|
|
Post by Micba on Jan 31, 2014 22:15:01 GMT 1
Om eventjes terug te komen op dit onderwerp, en meerbepaald de eigenlijke conclusie over het terugschakelen: Het terugschakelen heeft wél een enorm effect op de remafstand bij de porsche in de huide flat6 mod. Door meteen terug te schakelen bij het beginnen van het remmanoeuvre, verkleint de remafstand énorm. De auto verliest hierdoor ook quasi geen stabiliteit.
Dit staat haaks op het gedrag van de vorige mod met de Honda NSX. Evenals in de iRacing driving school vids, wordt onze eerdere conclusie bevestigd.
Betekend dit dat de porsche onrealistisch rijdt, of een uitzondering op de regel is? Ik heb tevens wel het gevoel dat de ervaren simracers hier wel snel terugschakelen bij de porsche.
|
|
|
Post by Timpreza on Jan 31, 2014 22:39:39 GMT 1
Eigenlijk is dat onrealistisch want in't echt zou die motor boem zeggen, maar zolang het werkt zonder boem... En daarmee stel ik me de vraag of de damage terug aangezet geweest is sinds de funraces? En staat die aan in alle sessies, ook die aan buiten race? (Geen idee waar je dat regelt)
|
|
|
Post by Micba on Jan 31, 2014 22:57:04 GMT 1
Eigenlijk is dat onrealistisch want in't echt zou die motor boem zeggen, maar zolang het werkt zonder boem... En daarmee stel ik me de vraag of de damage terug aangezet geweest is sinds de funraces? En staat die aan in alle sessies, ook die aan buiten race? (Geen idee waar je dat regelt) Bedoel je niet dat de damage eventueel pas uitgezet geweest is? Het is dan wel spijtig dat we onrealistisch moeten rijden om snel te gaan. Ik had dit trouwens toevallig opgemerkt tijdens het spectaten, en kan me dus inbeelden dan er nog veel andere racers deze "techniek" niet toepassen. Ik schat dat de winst in tijd toch rond de 0.8 seconden moet zitten.
|
|
|
Post by MacTuffer on Jan 31, 2014 23:28:51 GMT 1
Ik heb zo al 2 motors op geblazen, dus echt veilig is het niet denk ik.
|
|
|
Post by Timpreza on Feb 1, 2014 1:01:58 GMT 1
Opgeblazen op de server? Ik ben eigenlijk blij dat te horen.
|
|
|
Post by Mee on Feb 1, 2014 1:22:36 GMT 1
En daarmee stel ik me de vraag of de damage terug aangezet geweest is sinds de funraces? En staat die aan in alle sessies, ook die aan buiten race? (Geen idee waar je dat regelt) Die stond al terug aan ja, volgens mij is de damage in practice en race dezelfde. Al leek het in de DRM-mod enkele seizoenen ook zo dat engine lifetime tussen practice en race verschilde. Ik schakel hier alleszins niet speciaal sneller mee terug als anders. Vergelijken met een straatauto als de NSX is alleszins al erg moeilijk, dat kan aan zoveel factoren liggen (geen idee of het effectief zo is!): - Minder engine brake tov de NSX. Simpel: hoe minder engine brake, hoe sneller je terug kan schakelen zonder instabiliteit. - Meer voorwaartse rembalans tov de NSX: de grip van de achterste banden zitten nog niet aan de limiet, dus sneller terugschakelen is mogelijk. - Grote achterspoiler die de achterkant meer grip geeft. - Motor ligt achteraan in de Porsche, meer gewicht op de achteras dus. Maar dat is redelijk te verwaarlozen tov de middenmotor van de NSX denk ik. - De hele suspension inrichting. - Breedte van de (achter)banden? - ... Samengevat: hoe meer grip je achteraan hebt tov je voorste banden, hoe meer je op je motor kan remmen.
|
|
|
Post by Rino on Feb 1, 2014 14:44:11 GMT 1
Iedere wagen is anders qua rem en schakeltechniek. En echt onrealistisch vind ik die Porsches niet qua (terug) schakelen. Al een hoop onboard beelden bekeken en ik rij niet echt anders dan de meeste als het op snelheid van terug schakelen aankomt. Wijs stuurtje dat die heeft zeg
|
|