|
Post by Buchinski on Jan 11, 2005 10:16:22 GMT 1
Aangepaste en verbeterde versie is online gezet op de website. Onderstaande versie is de "beta" en is niet volledig
deel 1
De eerste wielen die het beton van de Nurnburg-Ring beroeren zijn die van motorrijders. Op zaterdag 18 juni 1927 openen motoraces de feestelijkheden voor de inhuldiging van de nieuwe Nurnburg-Ring (aanvankelijk werd de naam met een koppelteken geschreven). Eén dag later zijn de racewagens aan het werk en de winnaar is dadelijk een monument op zich : Rudolf Caracciola wint op Mercedes. Caracciola is dan DE belichaming van een racepiloot, evenals voor de jaren die gaan komen. In 1925 waren de werken gestart van het berg-, test- en racecircuit Nurnburg-Ring. Op die 18de juni wordt de geboorte van één van de grootste legendes van de auto- en motorsport gevierd.
Meer dan 22 kilometer kronkelende wegen door het prachtige Eifelgebergte. Als we de onnavolgbare BBC presentator en notoire Duits-hater Jeremy Clarkson moeten geloven de ENIGE bestaansreden van Duitsland zelve. Een goede 176 bochten in alle mogelijke variaties, hellingsgraden en dalingshoeken .... Vanaf de eerste dag is de Nurnburg-Ring (of kortweg DE Ring) de grootste uitdaging voor iedere autosporter ter wereld. De namen van de winnaars van de races daar zijn niet de namen van helden, of van topsporters, neen .... het zijn de namen van legendes, van oppergoden! Elk van die namen neemt complete hoofdstukken in van het grote autosportboek. Elk van die namen IS de belichaming van de autosport zelve. Rudolf Caracciola, Tazio Nuvolari, Bernd Rosemeyer, Hans Stuck, Juan Manuel Fangio, Alberto Ascari, Stirling Moss, Jim Clark, John Surtees, Jack Brabham,Jackie Stewart, Jacky Ickx, Niki Lauda ....en nog een handvol anderen mogen zich rekenen bij dit selecte winnaarsclubje.
Sommigen hebben hun eigen manier om zich in de legende te schrijven. Was Caracciola de eerste winnaar, dan zal de controversiële James Hunt altijd herinnerd blijven als de laatste winnaar op de Ring. De tijdsmeting op de Nurnburgring is blijven stilstaan op 7 minuten 6 seconden en 4 tienden. Dat is nog steeds het officiËle record en staat op naam van Clay Regazonni, winnaar in 1975 met de Ferrari. En Lauda maakte zich (letterlijk) onsterfelijk door zijn spectaculaire en ei-zo-na dodelijke crash. Anderen waren minder fortuinlijk. Peter Collins, het Britse talent voor de toekomst, verloor de krachtmeting met de Ring in 1958. John Taylor, een populaire prive-rijder, betaalde cash voor een foutje in 1966. Gerhard Mitter, een opkomend Duits talent, kon zijn F2 crash aan Flugplatz in 1969 niet meer navertellen. Lauda kroop door het oog van de naald, bij Bergwerk, waar Carl Godin de Beaufort begin jaren 60 tegen een boom crashte en overleed. De uiteindelijke F1 "body count" op de Ring was minder groot dan op andere circuits. In de Sports-Prototype races en de Toerwagenkampioenschappen was de tol echter zeer hoog. De bijna voelbare aanwezigheid van het gevaar alom maakte de belevenis van een race op de Ring zo angstaanjagend. Jackie Stewart stak zijn afkeer van de Ring nooit onder stoelen of banken. Zijn befaamde one-liners worden nog steeds aangehaald. In zijn typische hoge Schotse stemmetje verkondigde hij dat "wie zegt dat hij van de Ring houdt, die heeft er nooit gereden, of, die rijdt er niet snel genoeg." In zijn biografie zegt Stewart : "telkens we naar de Ring moesten gaan wandelde ik weg en bleef nog even op de oprit staan om nog eens goed te kijken naar mijn huis en mijn familie. Want als ik naar Duitsland ging dan was ik nooit zeker of ik het allemaal nog eens zou terugzien."
|
|
|
Post by Buchinski on Jan 11, 2005 10:17:56 GMT 1
deel2Toch zorgen enkele van de grootste criticasters voor de meest legendarische races. Tazio Nuvolari, de man wiens afbeelding staat bij het woord 'legende' zelve, reed één van zijn meest memorabele races hier in 1935. Zijn Alfa Romeo P3 is verouderd, ligt hopeloos onder in power tegenover de Mercedessen en Auto Unions,en tot overmaat van ramp verliest hij in een verregende race meer dan 2 minuten met een pitstop. Dan rijdt hij in zijn gekende stijl tegen de limiet. En soms ver over de limiet. In een nooit aflatende inspanning jaagt hij zich voorbij de Mercedes van de ongenaakbare leider Von Braubitsch, die een lekke band heeft. De verzamelde Nazi officials, met Hitler op kop, en 300.000 Duitsers zijn gekomen om een glorieuze overwinning van de Duitse techniek te zien. Ze moeten het stellen met de moed en het doorzetingsvermogen van een kleine (1m60) Italiaanse "Untermensch". In 1939, met de spanning in Europa die naar een climax groeide, bleef de Brit Seaman in Duitse loondienst. In een dramatische Grand Prix, waarin de Mercedes van leider Von Braubitsch in de pits vuur vatte, kon de Engelsman in zijn Duitse Mercedes de Grote Prijs van Duitsland op zijn naam schrijven. Korte tijd nadien brak de 2de wereldoorlog uit. In 1968 regent het gedurende het grootste deel van het weekend. Stewart in zijn Matra-Ford is derde van de lijn en kan nog Amon voorsteken in de klim naar Adenauer Forst. "Ik was blij want tot dan was ik nog nooit van mijn leven zo bang geweest in een racewagen." Stewart vervolgt zijn verhaal : "De omstandigheden waren absoluut onmogelijk. De regen en de spray maakt het moeilijk rijden op elk circuit maar op de Ring, omwille van de bomen, was echt het ergste. Ik zag werkelijk geen steek. Daarbij komt nog dat het wegdek golft en hobbelig is en dat de wagen daardoor constant weggleed." Uiteindelijk kon hij Hill voorgaan in de laatste bocht voor het lange rechte eind en 8 seconden lostrekken voor de 2de ronde begon.Vanaf dan was het de zaak van zo snel mmogelijk te gaan waar het ook maar mogelijk was. Op drie rondes voor het einde begon het water te gieten en werd het hele circuit verraderlijk als de pest. Stewart herinnert zich : "In de S-bochten voor de Karrusell verloor ik in 3de versnelling plots de controle over de wagen toen ik door een rivier van water reed. De motor sloeg af en ik gleed naar een baanpost toe waar een commissaris compleet onbeschermd stond te kijken. De man dook weg, besliste dan naar de andere kant te springen en verstijfde uiteindelijk ergens in het midden van zijn beweging. Ik was er zeker van dat ik hem ging raken. Toen kregen de wielen weer grip en kon ik de wagen weer op de baan krijgen. Uiteindelijk won ik met 4 minuten voorsprong. Wat betreft het winnen van races was dit zeker het hoogste wat ik had durven dromen. Winnen in de regen was een grote beloning. Toch vond ik niet dat de Grand Prix over de volledige afstand had mogen gaan." 1957 was een moeilijk jaar voor grootmeester Fangio. In de races die de Duitse GP voorafgingen was hij door de jonge Collins verslagen geweest op en had hij een week eerder bij een wedstrijd in Rouen een zeldzaam ongeval gehad. Fangio was de belichaming van rijvaardigheid en controle. Fangio maakte geen fouten. Voor de race had de "oude man" gekozen voor zachtere banden en een pitstop. De Engelsen kozen voor de hardere Engelberts en een race in 1 stuk. Het tempo van de oude meester was goed en de race leek in zijn zak te hebben tot de pitstop. Er was aarzeling, een krik was zoek .... 52 seconden later reed Fangio de Maserati uit de pits. Vooraan hadden de Ferrari's van Collins en Hawkins vrij spel. Beide jonge kemphanen waren de toekomst van Ferrari. Fangio neemt het mes tussen de tanden. Zonder die pitstop had hij de race in zijn greep. De 250F is lichter en is sneller dan de Ferraris. De nieuwe banden zijn ook beter. Fangio duikt onder het ronderekord, en nogmaals de volgende ronde, en nogmaals! Vijf keer zal de wereldkampioen het rekord verbeteren. Collins ziet Fangio naderen. Misschien kan Hawthorn als een buffer fungeren. Maar Hawthorn heeft geen verhaal tegen de goeddraaiende Fangio. De opmars van Fangio is onstopbaar. Met lede ogen moet Collins toezien hoe de Maserati in de verte verdwijnt. Op het podium staan alleen maar lachende gezichten. Collins en Hawthorn zijn verslagen, maar enkel door de allergrootse! Ze zijn blij met hun podium, en geduldig... Hun tijd zal nog komen, zeer binnenkort hopen ze. De overwinning van Fangio op de Ring gaat de legende in. Het is "de race der races", volgens kenners nog altijd de beste GP die er ooit werd gereden. Het is ook Fangio's laatste overwinning. Eén jaar later is Fangio gestopt, Hawkins wereldkampioen en Collins verongelukt, op de eigenste Ring. De beslissing van Fangio om te stoppen wordt door deze 2 jonge wolven ingegeven. De races ervoor is "de oude man" niet meer in staat om van het jonge geweld te winnen. Het ongeluk met Collins doet voor hemm de deur dicht. Hawkins brengt de Ferrari in 1958 naar de titel maar rijdt zichzelve te pletter tegen een boom op een Engels landweggetje tijdens de winterstop. Fangio verklaarde na zijn overwinning in 1957 dat hij nog nooit zo hard had gereden op de Ring en dat hij dat waarschijnlijk nooit meer wilde doen. Begin jaren 70 wordt de tegenstand tegen de gevaren op de Ring groot. Reeds in 1970 wordt de Duitse GP verreden op de modernere Hockenheimring. Op de Nurnburgring worden bomen omgehakt, zones vrijgemaakt, mijlen vangrails geplaatst, interventieploegen op elke kilometer... Het F1 circus keert terug, met klinkende overwinningen van onze eigen Jacky Ickx. Stewart haat het circuit, Lauda ook, Andretti ook, tientallen anderen rijden er met tegenzin. En in 1976 slaat het noodlot toe in Bergwerk. Lauda verliest de controle in de snelle linker, knalt tegen de aarden wal, wordt aangereden door 3 anderen. Lunger, Merzario en Edwards sleuren hem uit het inferno en Lauda zweeft weken tussen leven en dood. Het eerste Ring-drama dat "live" in miljoenen huiskamers te zien is bezegelt het F1 lot van de Ring. Het zijn de jaren 70, F1 rijders sterven bij bosjes, de focus in F1 wordt verschoven naar veiligheid. De Ring is beangstigend, legendarisch, uitdagend,...de Ring is alles ...maar niet veilig! De race in 1976 is en blijft dus de laatste F1 race, het F1 record blijft 7"06'4. Maar Sport-Prototypes, toerwagens, GTs, F3 en vele andere klassen blijven racen. De Prototypes van de Groep C duiken in de jaren 80 vrolijk onder de 7 minutengrens. De Ring wordt zelfs een attraktie voor privégebruikers die tegen betaling een ritje in de legende mogen nemen. De 24h voor toerwagens blijft een hoogtepunt in het racejaar met honderduizenden bezoekers. De F1 kan niet zonder legendes en dus wordt een modern, klein, mediatiek en ...steriel circuit aangelegd in de schaduw van de grote Ring. Bij de opening in 1984 is de eerste race die erop gereden wordt een Race of Champions. Alle nog levende F1 wereldkampioenen, vice kampioenen en alle actieve rijders meten zich met identieke Mercedes 190 auto's. En wie won er toevallig? Een jong Braziliaans broekventje dat pas zijn F1 licentie had gekregen : Ayrton Senna De Silva. Het moderne Nurnburgring circuit, iets langer dan 4km, is echter een flauw afkooksel van de 22km lange krachtmeting uit het verleden. Maar één ding is zeker : wie de kans heeft om hoe dan ook op de Ring te rijden wandelt echt in de voetsporen van legendes. bronnen Ulrich Schwab : "Grand Prix 1974" Ulrich Schwab : "Grand Prix 1976" Ulrich Schwab : "Grand Prix 1984" Motorsport Magazine (december 2002) www.grandprix.com www.f1db.com (the old website) www.ddavid.com/ (The Grand Prix Hall of Fame)Het VRL palmares*EDIT* Aanvullingen VRL palmares en bronnen dienen nog te gebeuren voordat de kroniek op de nieuwspagina van de website wordt gepost. Er bestaat blijkbaar ook een 10.000 karakters-limiet voor een post, daarom dit verhaaltje in 2 stukken....
|
|
|
Post by PhilipDC on Jan 11, 2005 12:48:24 GMT 1
Prachtig Willy, maar ik had gehoopt hier iets terug te vinden van de overslag die een Winkelhock maakte in de jaren 80tig dacht ik. Volgens mijn F2 of F3 in een ATS.
Wie weet meer en heeft er iemand dat op beeld?
|
|
|
Post by Buchinski on Jan 11, 2005 13:23:36 GMT 1
Na raadpleging van het orakel (=internet) vond ik volgende interessante site "Hart an der Grenze" (http://www.pro-steilstrecke.de/hartandergrenze19751984.htm) compleet met fotookes : 27. April 1980. Het ongeval gebeurt in de 5de ronde van een F2 wedstrijd aan "Quiddelbacher Hohe". Winckelhock komt quasi zonder een schrammetje uit zijn compleet vernielde Ralt wagen.
|
|
hermanh
Experienced VRL'er
Hope is dope.....
|
Post by hermanh on Jan 11, 2005 13:59:51 GMT 1
De oorzaak van dit spectaculaire ongeval was een lichte aanrijding bij de start van de wedstrijd waardoor de voorvleugel lichtjes verbogen werd........... Ik herhaal het nog maar eens: voorzichtig bij de start en T1
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 11, 2005 17:13:40 GMT 1
Voor crashes moet ge bij mij zijn èh Manfred WinkelhockMerkwaardige crash idd . Op het einde zie je goed hoe de voorvleugel loskomt. 5 Jaar later verongelukt hij op Mosport tijdens een sportwagenrace.
|
|
|
Post by Timpreza on Jan 11, 2005 17:58:19 GMT 1
Machtige kroniek Willy, maar ik ga efkes muggeziften: t'is Nurburg, als ge naar Nurnburg rijd kom je ergens anders uit.
|
|
|
Post by Buchinski on Jan 11, 2005 19:23:48 GMT 1
Machtige kroniek Willy, maar ik ga efkes muggeziften: t'is Nurburg, als ge naar Nurnburg rijd kom je ergens anders uit. Ik had natuurlijk al nattigheid moeten voelen toen Google vroeg "Did you mean Nurburgring?" ;D Van Nurnburg weet ik het niet maar NurnBERG ligt in Zuidoost Duitsland, de laatste grote stad voor je in Tsjechie bent ... Het ontbrekende trema op de U zul je er moeten bijnemen, tenzij Jan mij top of his head kan vertellen waar je dat kunt zetten met een qwerty-bord.Anyway, in de definitieve versie zal ik de fout in alle geval verbeteren en om het nooit meer te vergeten zal ik honderd keer schrijven : het is Nurburg en niet Nurnburg .... ;D qwerty TIP van de week : Of je kopieert het uit de post van iemand met een azerty bord en je vervangt het in je tekst
|
|
|
Post by PhilipDC on Jan 11, 2005 20:09:24 GMT 1
bedankt Willy, en Bart
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 11, 2005 20:54:00 GMT 1
Ik herhaal het nog maar eens: voorzichtig bij de start en T1 Ja Herman. Prachtig verhaal... maar het zet me toch aan het denken. Want zo te horen zijn het aantal doden die gevallen zijn op de Ring niet op de vingers en tenen te tellen? Ik ben in ieder geval wel blij dat ik niet daadwerkelijk in de cockpit hoef te zitten Oh sorry, nu verpest ik zeker weer een deel van de spanning voor jullie he
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Dec 15, 2005 14:44:31 GMT 1
Was wat aan het ronddolen opt forum, met het vinden deze coole post tot gevolg. Proper werk
|
|
|
Post by m635csi on Jan 2, 2006 13:26:27 GMT 1
Wat hebben we toch een chance met de Willy,altijd zulke mooie verhalen .en dit nog ter zijde.als ge geen trema vindt op u toetsenbord ,(Ikzelf heb hier een duits qwerty toetsenbord ,waar zowel ä,ö en ü rechtstreeks te vinden zijn)MAAR indien u dit niet hebt wordt Nürburg geschreven als volgt :Nuerburg. hopende u hiermee van dienst te zijn geweest , en ook een gelukkig nieuwjaar.
|
|