|
Help!
Nov 21, 2004 9:14:12 GMT 1
Post by Hill2button on Nov 21, 2004 9:14:12 GMT 1
Collega's, ik zit met de handen in het haar!
Heb sinds gisteren mijn nieuw flatscreen en router. Pc is verhuisd naar mijn nieuwe woonst etc etc. Alles werkt perfect, ik raak via de router op het net, en het beeld in windows is zeer goed. MAAR .... gpl... Het beeld ziet er goed uit, maar blijft elke 2 seconden (JA VERDORIE ELKE TWEE SECONDEN!) even haperen. Ik heb niet de indruk dat het spel zelf stopt, maar dat het beeld gewoon even niet mee wil... Precies een drop in frame rate, maar dan exact om de twee seconden...
plz help!
Scherm is een samsung syncmaster 710t
|
|
|
Help!
Nov 21, 2004 9:31:31 GMT 1
Post by Buchinski on Nov 21, 2004 9:31:31 GMT 1
Collega's, ik zit met de handen in het haar! Heb sinds gisteren mijn nieuw flatscreen en router. Pc is verhuisd naar mijn nieuwe woonst etc etc. Alles werkt perfect, ik raak via de router op het net, en het beeld in windows is zeer goed. MAAR .... gpl... Het beeld ziet er goed uit, maar blijft elke 2 seconden (JA VERDORIE ELKE TWEE SECONDEN!) even haperen. Ik heb niet de indruk dat het spel zelf stopt, maar dat het beeld gewoon even niet mee wil... Precies een drop in frame rate, maar dan exact om de twee seconden... plz help! Met flatscreen bedoel je waarschijnlijk zo een plat TFT scherm. Nu, aangezien ik ook dringend een ander scherm moet hebben en aangezien ik van nature ietwat wantrouwig ben tegenover gehypete nieuwe dingen heb ik mijn licht eens opgestoken in de RSC fora... en inderdaad verschiedene verhalen gevonden van mensen die troubles hadden. Ik heb dan met mijn PC leverancier gaan spreken en het enige wat wij konden vinden was de reactietijd van die TFT schermen. TFT schermen van reactietijd 16 ms (milliseconden) en lager zouden geschikt zijn voor gaming, 12ms zou ideaal zijn. Ergens moet dat te vinden zijn in uw handleiding of op de doos. Als je zit met 25ms dan heb je een hapering! [EDIT] Ik zie net op het net dat jouw scherm 12ms reactietijd heeft dus zou ik het eerder gaan zoeken in een driver/DirectX probleem ?? 12ms zou perfect moeten gaan voor games! Lees dit maar eens hardware.gamespot.com/Journals-J-16-16-9-17022551-xDefinately een config probleem zou ik zeggen .... Hmmm, voordat ik hier het fijne van weet komt zo een ding er hier dus niet in bij mij .... Volgende week zijn er TFT schermen in de Aldi en eigenlijk wilden we er 2 gaan halen maar ik sta daar eerder weigerachtig tegenover .... Uw verhaal bevestigt weeral mijn wantrouwen. Maar je ook hier zit ik met een gewoon scherm dat af en toe uitknippert, kleuren verliest en gaat "fluiten" als hij warm loopt, dus ik vermoed dat ik ook wel eens naar iets moet gaan uitkijken. Tenslotte een raad voor iedereen : 1- informeer u op voorhand 2- installeer geen nieuwe zaken de dag voor de race want Murphy zegt dan dat er gegarandeerd wat mis loopt ! 3- wegens dezelfde Murphy is het ook afgeraden de dag voor een race --uw PC te reformatten, --onderhoud te doen in het register, --eindelijk die Windows te herinstalleren, --je GPL directory op orde te zetten, --te beslissen om definitief over te stappen op iGOR, --de kleine van uw zus spelletjes te laten doen op uw PC zondagmorgen, --eender welke update te laten uitvoeren aan firewall, antivirus of MS Servicepacks te installeren, ... (lijst nog aanvulbaar)
|
|
|
Help!
Nov 21, 2004 9:59:49 GMT 1
Post by Hill2button on Nov 21, 2004 9:59:49 GMT 1
Config probleem, mja, maar ik heb mijn 19 inch crt thuis uit de pc getrokken en hier het lcd erin gestoken, config is niet veranderd...
Scherm heeft idd 12ms, daar kan het niet aan liggen, vooral omdat het beeld elke 2 seconden ff blijft hangen, en niet heel de tijd...
|
|
|
Help!
Nov 21, 2004 10:00:07 GMT 1
Post by Cash on Nov 21, 2004 10:00:07 GMT 1
Hmm lijkt me mssn ook iets van DirectX prob ofzo? ivm de reactietijd van TFT schermen kan het niet liggen, dat gaat er niet voor zorgen dat je ee schokkend beeld hebt, maar als die reactietijd te laag ligt ga je een wazig beeld krijgen, verschillende beelde die door elkaar lopen omdat het beeld zichzelf niet snel genoeg kan refreshen.
Ben je ook zeker dat je niets in de achtergrond lopen hebt?
|
|
|
Help!
Nov 21, 2004 10:07:36 GMT 1
Post by Hill2button on Nov 21, 2004 10:07:36 GMT 1
Mijn pc systeem is helemaal niet veranderd... er is een scanner geinstalleerd, maar die is nog niet ingeplugd, moet ik daar het probleem gaan zoeken?? Wat een ramp, ik heb mijn huiswerk gemaakt hoor, wim, die wat afweet van lcd schermen, raadde me samsung aan, ik ging dan voor de 12 ms respons tijd... Dit moet gewoon goed zijn...
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Help!
Nov 21, 2004 10:19:03 GMT 1
Post by Deleted on Nov 21, 2004 10:19:03 GMT 1
Dat probleem van hapering staat totaal los van de reactiesnelheid van het scherm. Die reactiesnelheid is zuiver bepaald door de chemische samenstelling van het vloeibaar kristal, hydrodynamische effecten bij het schakelen van pixels en de fysische constructie van het scherm... om het kort te zeggen: materiaal afhankelijk.
Het ergste wat een lage reactiesnelheid kan veroorzaken is het fameuze ghosting effect, het nagloeien van uw beeld bij snel veranderende beelden. Je kan heel eenvoudig zelf een test doen om te controleren hoeveel uw scherm daar last van heeft door op een zwarte achtergrond een wit vierkant te laten knipperen op uw scherm. Bij een scherm met een lage reactiesnelhied ga je na het verdwijnen van het witte vierkant het toch nog een fractie van een seconde zien. Meestal is ghosting des te beter zichtbaar in het donker, als je alle lichten uit doet in uw kamer. Bij daglicht is uw oog daar veel minder gevoelig aan.
Anyway... uw probleem is volgens mij zuiver een settingprobleem. Het kan aan vanalles liggen maar je kan bv al eens checken of je GPL op de native resolutie van uw scherm draait, in uw geval waarschijnlijk 1280x1024.
Ik veronderstel dat je de juiste drivers voor uw scherm geinstalleerd hebt en niet Windows zijn gang hebt laten gaan?
Vertical sync aan of uit staan? 'k Weet dat dat typisch een timing probleem kan zijn bij CRT monitors waarbij uwe monitor en uw gfx card zich opnieuw synchroniseren bij de overgang van het schrijven van de laatste lijn van het oude beeld naar de eerste lijn van een nieuw beeld. 'k Weet niet in hoeverre dit principe van synchronisatie nog gebruikt wordt in LCD's.
Hoe heb je uw scherm aangesloten? Met ne analoge D-Sub kabel of ne digitale DVI? Het zou best eens een timing probleem kunnen zijn dat een clockrate van het signaal dat uit uw videokaart komt niet aangepast is aan de interne clockrate in uwe monitor. Normaal moet ge dat in de properties van uwe monitor en/of GFX card kunnen checken. Het kan ook zijn dat je het ergens in het on screen menu van uwe monitor moet gaan zoeken.
Ik vermoed dat bij het starten van GPL uw GFX card naar een andere mode schakelt en uw scherm uw GFX card gewoon niet meer verstaat door een synchronisatieprobleem...
Wim
|
|
|
Help!
Nov 21, 2004 10:27:07 GMT 1
Post by Knarf on Nov 21, 2004 10:27:07 GMT 1
Ik gok op een VSYNC probleem want ik had vroeger identiek hetzelfde in Quake 3 (met een CRT scherm welliswaar maar volgens mij heeft dit ook helemaal niks te maken met uw TFT scherm).
Switch die setting eens om.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Help!
Nov 21, 2004 10:33:38 GMT 1
Post by Deleted on Nov 21, 2004 10:33:38 GMT 1
Ik heb net de manual van die 710T eens gelezen...
Blijkt dat dat ding best werkt op 1280x1024 op 60Hz.
Als uwe monitor perfect werkt onder Windows op die resolutie, controleer dan eens dat je GPL ook draait op die 1280 x 1024 resolutie. Dat kan al veel miserie vermijden.
Wim
|
|
|
Help!
Nov 21, 2004 10:40:32 GMT 1
Post by Hill2button on Nov 21, 2004 10:40:32 GMT 1
Bedankt voor de hulp guys... het probleem is opgelost... Ga ff zitten, adem diep in, en lees dan onderstaande alinea:
Zoals ik al zei heb ik gisteren alles verhuisd, inclusief scanner en stuurwiel... Ik wilde natuurlijk zo snel mogelijk mijn nieuw scherm aan de praat krijgen, dus de scanner en het stuurwiel zijn blijven liggen, lees nog niet aangesloten. Heb de pc afgesloten, scanner en stuurwiel aangesloten en alles werkt perfect!
Welcome in the magical world of Microsoft Windows....
|
|
|
Help!
Nov 21, 2004 11:08:06 GMT 1
Post by Cash on Nov 21, 2004 11:08:06 GMT 1
Hehe, blij dat het werkt Over die TFT, ik ben zeker dat ge er content van gaat zijn, ik heb al 2 jaar een 17 inch TFT met 20ms en ik merk nooit ergens iets van ghosting, ik zou niet meer terugkunnen naar een CRT nu, zo veel rustiger voor uw ogen . Dus ik ben zeker dat jij met je moderner TFT er nog meer plezier aan zult beleven
|
|
|
Help!
Nov 28, 2004 14:59:28 GMT 1
Post by Buchinski on Nov 28, 2004 14:59:28 GMT 1
|
|
|
Help!
Nov 28, 2004 15:09:21 GMT 1
Post by Cash on Nov 28, 2004 15:09:21 GMT 1
Hahaha, Willy, hoe hebde dat zo gekregen ;D ;D
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Help!
Nov 28, 2004 15:26:03 GMT 1
Post by Deleted on Nov 28, 2004 15:26:03 GMT 1
Lol Willy!
|
|
|
Help!
Nov 28, 2004 16:00:06 GMT 1
Post by Buchinski on Nov 28, 2004 16:00:06 GMT 1
Na enig onderzoek is het enige wat ik kan bedenken dit : er staat een file in uw GPL map gpl_ai.ini. Om de ene of andere reden had ik die hernoemd naar ai.ini en dan de ai speed met GEMplus op normaal gezet (=1) i.pv. de GEM plus setting (=0). Toen ik de ai.ini file had gewist was alles weer normaal ...
|
|