|
Post by Hill2button on Oct 8, 2004 22:41:37 GMT 1
Ik ga binnenkort (1 november normaal gezien) verhuizen. Omdat mijn vriendin ook een pc heeft ben ik van plan om een breedbandrouter te gebruiken. Nu vraag ik me af of dit gevolgen heeft/kan hebben om GPL online te spelen. Als ik GPL ook op mijn vriendin hare pc installeer, kan ik die pc dan laten draaien als VROC server terwijl ik met mijn pc connect op die server?
Het is maar dat ik in het midden van het seizoen niet voor verrassingen kom te staan...
Tnx
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Oct 8, 2004 23:35:21 GMT 1
'k had hier thuis een Topcom breedband router staan. Da werkte prima voor GPL online. Ondertussen gebruik ik die alleen nog om lokaal te routen, en heb ik een aparte firewall staat (ouwe pc met linux op) die zorgt voor de connectie met internet, maar uiteindelijk is dat hetzelfde. Ik heb voor de verschillende PC's wel vaste ip addressen gekozen in de range 192.168.0.xxx, heb de DHCP afgezet op de router. Ge moet wel effe nadenken hoeveel PC's ge aan het internet moogt hangen van uw provider. Als ge maar een abonnement het voor 1 PC, dan moet de router NAT (network address translation) doen, zodat het voor uwe provider lijkt alsof er maar 1 PC aan hangt. NAT werkt hier bij mij perfect (zowel de firewall als de broadband router kunnen dat), maar heeft als nadeel dat het moeilijker worden om zelf als server dienst te doen over het internet (lokaal is het geen probleem). Nog iets: als ge ADSL hebt, draait er nu een PPPoE prog op uw PC. Dat hebt ge niet meer nodig met de broadband router, want die zorgt zelf voor de PPPoE verbinding.
Was dat een beetje duidelijk, of zijt ge al naar de aspirine aan het grijpen ?
Tiens, VROC hebt ge toch niet nodig, als ge met meerdere PC's lokaal wilt gamen ? Gewoon op 1 PC in gpl een multiplayer/server starten, en op al de rest gpl multiplayer/client, nee ?
|
|
|
Post by Hill2button on Oct 8, 2004 23:58:19 GMT 1
Tiens, VROC hebt ge toch niet nodig, als ge met meerdere PC's lokaal wilt gamen ? Gewoon op 1 PC in gpl een multiplayer/server starten, en op al de rest gpl multiplayer/client, nee ? Nene, maar ik bedoel het zo: ik zet op één pc een ded. server op. Met de andere pc log ik gewoon in en andere personen kunnen dan mss extern inloggen op die ded. server?
|
|
|
Post by Knarf on Oct 9, 2004 10:33:49 GMT 1
- Ne breedband router geeft totaal geen problemen voor gpl
- Daar apart ne dedicated server op laten draaien heeft volgens mij geen nut omdat die toch op dezelfde lijn zit.
- Het argument wat Enrico aanhaalt van maar 1 pc da telt in ieder geval voor telenet niet. Hun contract is zo onwaterdicht opgesteld dat ze dat niet kunnen afdwingen (daar staat nergens in da ge geen netwerk moogt maken bij uw thuis en als ge da met ne broadband router doet tja...) Ik heb hier een netwerk van nen pc en nen xbox en aangezien da via zo ne broadband router gaat kan die xbox eigenlijk ook op het net ma kdoe da nooit (ene keer eens getest of ik gratis op live kon (en da ging) ma da is het)).
|
|
|
Post by Hill2button on Oct 9, 2004 18:13:19 GMT 1
- Daar apart ne dedicated server op laten draaien heeft volgens mij geen nut omdat die toch op dezelfde lijn zit. Bwa, als mijne pc als server draait verlies ik toch vermogen? Dat is toch zoals met een auto rijden met de airco aan? En daarbij, als mijne pc crasht dan vliegt iedereen niet van de server... Het is muggenziften, ik weet het, maar het idee van een dedicated server te hebben is gewoon cool! ;D
|
|
|
Post by Hill2button on Oct 9, 2004 18:17:11 GMT 1
- Het argument wat Enrico aanhaalt van maar 1 pc da telt in ieder geval voor telenet niet. Hun contract is zo onwaterdicht opgesteld dat ze dat niet kunnen afdwingen (daar staat nergens in da ge geen netwerk moogt maken bij uw thuis en als ge da met ne broadband router doet tja...) Hmmm, een netwerk mag je natuurlijk altijd leggen, maar met meerdere pc's op het internet gaan mag normaal gezien niet. Bij een kameraad van mij is telenet eens moeten langskomen voor een probleem en toen hebben ze gezien dat er meerdere pc's via een router op het net konden. Bij het volgend factuur was het extra bedrag erbij zelle. Niet dat het veel is, iets van een 5 euro, maar zo ziet ge maar...
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Oct 9, 2004 20:08:08 GMT 1
Het aantal PC's dat je aan het internet kan hangen verschilt inderdaad nogal. Bij met is het 1 PC. Ik interpreteer dat als 1 extern ip-address ;D
Ja moet wel nog extra parameters instellen op je router als je een server wil starten die vanop het internet zichtbaar is. Daarvoor het je "port-forwarding" nodig. Specifiek voor GPL moet je de poort waarop GPL luistert voor connecties, vanop de router forwarden naar de PC waar de server draait.
|
|
|
Post by Knarf on Oct 9, 2004 20:34:04 GMT 1
Staat nergens in het contract van telenet dat het niet mag dus ze kunnen compleet niks doen...
|
|
|
Post by Buchinski on Oct 10, 2004 11:09:44 GMT 1
Alleen vermoed ik dat hun nieuwe modems "modem/routers" zijn die slechts een beperkt aantal adessen doorlaten. Ik heb hier jaren een netwerk aan telenet hangen gehad. Dat was met hun oude Cybersurfer modems, en ik had daar een 4-poorts router van US Robotics achterhangen. Heb hun dat zelfs meermalen gemeld maar ze maakten daar nooit geen probleem van (zolang ge maar geen servers draaide)
Dan is die oude modem stukgegaan en hebben ze een nieuwe Motorola modem komen zetten en van de slag was het ONMOGELIJK om nog met 2 het net op te gaan! De eerste die het net opging was ok, wie erachter kwam had pech, geen verbinding ! Toen heb ik gewisseld naar een duo-abonnement en een switch achter de modem gestoken en voila, geen enkel probleem meer...
Om maar te zeggen ...
|
|