|
Post by Buchinski on Jun 1, 2004 8:06:10 GMT 1
Wie geïnteresseerd is in een gedetaillerde puntentelling van de 65MOD-auto's in het wereldkampioenschap kan het Excelbestand afhalen van : www.the-real-buchinski.be/GPL.htmlIk heb de puntentelling zoals die toen bestond toegepast op de modellen uit de 65-MOD. Merk o.a. op dat de telling begint in 1963 omdat toen reeds de Brabham BT7-Climax werd gebruikt. Punten behaald door Clark tellen dan ook enkel indien behaald in de Lotus33. Mijn conclusie is dat de topauto's de Lotus33 en de BRM P261 zijn. Tegen het einde van de 1500cc periode is de BT11 inderdaad een zekere waarde. De ster van de BT7 begon in 1965 danig te tanen doch het was een succesvolle auto in de periode 1963-1964. De goede prestaties van de Ferrari in GPL en van de Honda worden door het cijfermateriaal eigenlijk nergens gerechtvaardigd... afin, dat is mijn dada, kijk zelf eens en trek je eigen conclusies...
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jun 1, 2004 10:12:58 GMT 1
Ik heb mij al afgevraagd waarom de BRM zo weinig gekozen werd tot nu toe. Is dit omdat hij in het originele spel zo weinig geliefd is dat die reflex blijft bestaan ?
|
|
|
Post by Knarf on Jun 1, 2004 10:48:37 GMT 1
Ik heb mij al afgevraagd waarom de BRM zo weinig gekozen werd tot nu toe. Is dit omdat hij in het originele spel zo weinig geliefd is dat die reflex blijft bestaan ? Ik kies hem niet vanwege de 6 versnellingen... Ik heb trouwens een tijd geleden eens gekeken naar de snelste tijden op gplrank voor mosport en daaruit kwam dat de snelste tijden daar gereden worden met Ferry, BRM, Brabham en dan Lotus.... Ik blijf in ieder geval gewoon bij lotus rijden vanwege dat mooie oranje stuur
|
|
|
Post by Buchinski on Jun 1, 2004 11:46:05 GMT 1
Mosport is een vreemde eend in de bijt omdat tot 1966 (of is het 1967?) er geen F1 werd gereden op Mosport..... Kyalami (van de originele Papy tracks) zit in hetzelfde schuitje, alsook LeMans en Rouen..
Weerom : niets rechtvaardigt de goede prestaties van Ferrari in de GPL 65mod, zoals je kan zien in de puntentabel waren de prestaties van *Ferrari V12* (!) eerder middelmatig. Er werd nog regelmatig gereden, met wisselend succes, met de V8 en zelfs nog met de V6..! de Cooper 73 was een mislukking en de nauw aanleunende Cooper 77 die verscheen in 1965 was dat evenzeer. Bruce McLaren kon enkele podia uit de brand slepen maar daar eindigde het dan ook mee... Ook de BT7 en de Cooper 77 met de Climax V8 tweeklepper hadden een zesbak gekoppeld (en is ook weergegeven in GPL65). De BT11 was goed op weg om een succesvolle wagen te worden, helaas veranderde dan de Formule naar 3 liter. Niet dat het Jack Brabham heeft gehinderd want met zijn Repco project schoot hij middenin de roos, voor 1966 en voor 1967...
|
|
|
Post by Petrol on Jun 1, 2004 12:28:14 GMT 1
Destijds behaalde resultaten kunt ge eigenlijk moeilijk vergelijken met de eigenlijke prestaties van de wagens. Zou Lotus even goed gescoord hebben zonder Clark? Ik betwijfel het. Zouden de resultaten er anders uitzien moesten de races toen maar 1 uur duren ipv - hoeveel was het - ongeveer 3 uur? Ik denk het wel. Ik denk ook dat de mod de wagens voorstelt op het einde van '65 (net zoals bij de originele GPL), dat geeft ook al een ander beeld. Ik veronderstel dat ze bij de mod getracht hebben de physics van de wagens zo realistisch mogelijk te maken, hun potentieel met andere woorden. Als ge historisch correcte resultaten wilt, dan moet ge eigenlijk de AI gaan vergelijken. Hebt ge toevallig ook qualificatie -en snelste rondetijden? ;D Over de BRM: die staat mij ook niet zo aan, bijvoorbeeld met die 6 versnellingen zoals Frank ook zei, ook die toerenteller vind ik onduidelijk. En hoewel gezegd wordt dat hij één van snelsten is geraak ik er niet echt mee vooruit, geef mij maar de Brabham BT11, niet de snelste maar wel m'n favoriet.
|
|
|
Post by Buchinski on Jun 1, 2004 13:03:56 GMT 1
Destijds behaalde resultaten kunt ge eigenlijk moeilijk vergelijken met de eigenlijke prestaties van de wagens. Zou Lotus even goed gescoord hebben zonder Clark? Ik betwijfel het. Zouden de resultaten er anders uitzien moesten de races toen maar 1 uur duren ipv - hoeveel was het - ongeveer 3 uur? Ik denk het wel. Ik denk ook dat de mod de wagens voorstelt op het einde van '65 (net zoals bij de originele GPL), dat geeft ook al een ander beeld. Dit houdt geen steek, je kan dan evengoed de rol bediscussiëren van Hill of Stewart bij BRM, zou Brabham staan waar het staat zonder Jack? Zou Cooper uberhaupt iets gehaald hebben moest McLaren er niet mee gereden hebben...? Ik dacht dat de full length races accuraat waren qua tijd en slijtage?? Allé, eigenlijk heb ik alleen maar een probleem met de goede prestaties van de Ferrari (12-cylinder!) en de Honda. Als je dat zo bekijkt dan haalde de "oude" BT7 prestaties van hetzelfde niveau als de Honda en de Ferrari, maar in GPL is hij echt wel het zwakke broertje van de groep. En zoals ik aanhaalde de BT11 was inderdaad wel echt op weg om een vaste waarde te wordenin de kopgroep... Ja hoor, ik ga dat bij gelegenheid ook eens in tabellekes en grafiekskes gieten ...;
|
|
|
Post by Petrol on Jun 1, 2004 14:54:20 GMT 1
Wat ik dus wou zeggen is dat ge inderdaad rekening moet houden met de piloot, veel zelfs. En als ge mechanische problemen krijgt in GPL zal het wel door een accidentje komen, niet zozeer door slijtage of aanverwanten, wat in 't echt wel het geval is. Kijk dan naar een tabel van '67, daar komen Lotus en Eagle minder goed uit dan Brabham...
Voor Honda bijvoorbeeld was Richie Ginther de piloot van dienst, ne Stewart of Clark zou toch iets competitiever geweest zijn in zijn plaats, dus wordt de Honda wat onderschat in de '65 puntentabel imo.
Waar het dus op neer komt is dat ge een echt correcte vergelijking eigenlijk alleen kunt maken wanneer 1 piloot alle chassis gereden heeft zonder mechanische problemen en in dezelfde omstandigheden, en dan nog..
|
|
|
Post by PhilipDC on Jun 1, 2004 16:37:17 GMT 1
Bedankt Willy voor de uiteenzetting.
Ik vind dat de mod65 zeker geslaagd is en we iedereen die er aan mee werkte moeten feliciteren. OK de Ferrari en de Honda zijn iets te sterk en de BT7 iets te zwak, maar dit vind ik juist leuk nu hebben we steeds een gevarieerd veld aan de start en dat is voor mij toch wat telt, de fun bij het racen.
De BRM vind ik persoonlijk zeer geslaagd en denk er aan hem het volledige seizoen te gebruiken. Het is even wennen aan de 6 bak die ook moeilijk af te stellen is, maar als je de goede afstelling gevonden hebt gaat het wel vooruit. De toerenteller is ook onduidelijk maar toch simpel, als de naald alle streepjes voorbij is, is het tijd om te schakelen.
|
|
|
Post by arnold on Jun 1, 2004 18:25:16 GMT 1
ook ik vind de 65 mod zéér geslaagd ! ik heb nu ook eens alle chassis uitgeprobeerd en dit is volgens mijn ondervindingen de ranking naar beste chassis toe : Ferrari,Lotus,Brm,Honda,brabham en cooper. ik heb ook besloten om het ganse zomerseizoen met de Honda te rijden ondanks zijn trager zijn (heb altijd gezegd dat winnen niet hét belangrijkste is voor mij!) en idd zoals Philip zegt : die 6-bak is wel een aanpassing en uitproberen om de versnellingen goed te krijgen , maar is dat geen onderdeel van het racen ? de wagen goed afstellen ? tot zondag ! vr gr, Arnold.
|
|
|
Post by FleaBite on Jun 1, 2004 18:38:19 GMT 1
Ik neem ook de Honda voor de rest van het seizoen. Ik hou niet zo van veel afwisselen, en ik ben deze wagen nu gewoon... Ik heb hem denk ik ook gekozen door de emotionele waarde die hij voor mij heeft: ik had ooit een schaalmodel van deze wagen, maar die is jammer genoeg fataal gecrasht Ik zou hem kunnen hermaken, die kit is nog te verkrijgen (Hasegawa), maar het is al zo lang geleden dat ik nog modelbouw gedaan heb, en het trok toen al op niet veel, het zal nu wel nog niet verbeterd zijn
|
|
|
Post by Knarf on Jun 1, 2004 18:40:47 GMT 1
maar is dat geen onderdeel van het racen ? de wagen goed afstellen ? Nah :-) De kunst is anderen die goed zijn in het afstellen van ne wagen overtuigen om uw wagen af te stellen en terna met die afstelling de overwinning weg te kapen ;D Thnx Herman
|
|
|
Post by Knarf on Jun 1, 2004 21:46:54 GMT 1
Ofwel ben ik stom ofwel gooit mijne excel-viewer da spullement helemaal door elkaar want ik snap er niks van ;D
|
|
|
Post by Buchinski on Jun 2, 2004 7:45:57 GMT 1
Ofwel ben ik stom ofwel gooit mijne excel-viewer da spullement helemaal door elkaar want ik snap er niks van ;D Omdat ik over uw eerste stelling geen objectief oordeel kan vellen zal het wel de excelviewer zijn. ;D Ik heb gewoon de puntentelling van toen 9,6,4,3,2,1 toegepast op elke wagen die meedoet in GPL65, t.t.z. BT7, BT11, Cooper77, Ferrari 1512, Lotus33, Honda 272 en BRM P261 en dit vanaf het moment dat de betreffende wagen voor het eerst verscheen in een F1 wedstrijd (zowel officieel WK als non-WK). Als je al deze F1 wedstrijden achter elkaar zet dan kan je zien welke auto waar de hoogste punten haalt. Aangezien de BT7 al sinds vroeg in 1963 in gebruik was is die lijn een wat eenzame lijn die vroeg begint. Naar het einde van 1965 toe zal je diverse lijnen door elkaar zien lopen. De regel is, hoe hoger de lijn, hoe meer punten die wagen behaalt. Zo kan je zien dat bvb de BRM vanaf zijn introductie al snel veel punten verzamelde. Het zijn punten per evenement, geen "gecumuleerde" punten... Let wel : de punten werden toegekend aan een auto en niet aan een rijder, d.w.z als Clark bvb, de GP van Engeland wint met een Lotus 25-Climax, hij geen punten krijgt, als Spence in diezelfde GP derde wordt met een Lotus33 dan krijgt hij wel 4 punten toegewezen ! Ik ga in alle geval de gegevens nog wat uitspitten en er statistiekjes van maken, ...kwestie van elke stelling die ik poneer hoedanook te kunnen bewijzen... ik hou echt van statistici.... ;D
|
|
|
Post by Buchinski on Jun 2, 2004 8:26:47 GMT 1
Wow, een berekening van het aantal behaalde punten per race geeft een duidelijke afscheiding tussen de BRM en Lotus, en de rest van het veld
combinatie / periode / deelnames / punten / ratio Brabham BT7 - ClimaxV8 (2-valve) / GP Monaco 1963 - GP Mexico 1965 / 43 / 92 / 2.13 Brabham BT11 - ClimaxV8 (4-valve) / GP Monaco 1964 - GP Mexico 1965 / 29 / 62 / 2.13 BRM P261 - BRMV8 / DailyMirrorTrophy 1964 - GP Mexico 1965 / 26 / 167 /6.42 Ferrari 1512 - FerrariV12 / GP USA 1964 - GP Mexico 1965 / 24 / 14 /0.58 Lotus33 - ClimaxV8 (4-valve) / Aintree200 1964 - GP Mexico 1965 / 22 / 88 / 4 Cooper77 - ClimaxV8 (2-valve) / Race of Champions 1964 - GP Mexico 1965 / 12 / 17 / 1.41 Honda272 - Honda V12 / GP Duitsland 1964 - GP Mexico 1965 / 13 / 13 /1
Met gemiddeld 6 punten en 4 punten per race staan de BRM en de Lotus afgetekend aan de leiding voor het Brabham peleton en de rest van het veld. Ik moet dringend overschakelen naar de BRM ... !!
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jun 2, 2004 8:57:05 GMT 1
Nog een kleine bedenking i.v.m. de Ferrari in de GPL '65 mod.
Thuis heb ik een video met een biografie van John Surtees. Daarin zegt hij dat Ferrari in '65 eigenlijk met de vingers in de neus wereldkampioen had moeten worden OP VOORWAARDE dat ze er de juiste motor hadden ingezet. Deze motor werd eigenlijk niet gebruikt op een zeldzame keer na : in Monza (tijdens een trainingssessie als ik me niet vergis). Toen reed hij iedereen naar huis.
Om allerhande redenen (oa de intriges binnen Ferrari) werd die motor nooit echt raceklaar gemaakt. Misschien is het deze motor die ook in deze mod gebruikt werd.
|
|