|
Post by Nuvolari on May 28, 2004 11:09:37 GMT 1
Aangezien ik nog steeds met een gamepad sims rijdt, wordt het toch stilaan tijd om eens te upgraden dacht ik zo. Want hoe kun je beter het realisme benaderen met een stuur hé. Daarom, welk stuurtje zouden jullie me aanraden om GPL (en ook andere sims zoals nascar, colin,f1...) te rijden. Ik ben natuurlijk maar een arms studentje, dus zo'n MOMO racing wheel ofzo valt al uit mijn budget . Force Feedback mag, maar is niet noodzakelijk (liever niet, spaar dan wat meer euros uit). Ik dacht persoonlijk aan zo'n Ferrari race wheel van thrustmaster, maar kweet niet echt of da dat goede stuurtjes zijn. Een stuurtje dat goed in de handen ligt, precies is en pedalen die goed onder mijn voeten passen. Das al wat ik nodig heb. GR wouter
|
|
|
Post by Buchinski on May 28, 2004 14:51:54 GMT 1
Ik heb slechte ervaringen met Thrustmaster sturen. Dus die zou ik u niet aanraden. Uiteindelijk kwam een duurder Momo stuur (+/- 8000BFR) mij toch goedkoper uit dan de serie Thrustmasters die ik eerder had gekocht. Soms vind je in van dieDroomland/Dreamland speelgoedwinkels nog van die Madcatz sturen. Die zijn zonder FF en hebben een zuignapbevestiging. Niet echt het van het maar ik heb indertijd slechts een luttele 600BFR (ja, zeshonderd!) betaald daarvoor en achteraf bekeken was dat niet eens het slechtste stuur dat ik heb gehad. Er zat een tamelijk stevige veer in. Voor zeer weinig geld is dat zeker goede waar.
Anders zou ik op Ebay hengelen naar een 2de hands MS Sidewinder FF stuur. Zorg wel dat je de USB verie hebt !!! De Microsoft sturen zijn de beste value for money die je kunt hebben. Redelijk goed uitgewerkte FF, stevig en cheapo (betaalde indertijd slechts 2000 Bfr voor mijn gameport MSFF). Dat is zowat het goedkoopste dat je kan hebben...de rest van de kwaliteitssturen gaat vlot boven de 5000 BFR, en dan nog, de MOMO bvb heeft nog slechte pods en heeft problemen met de pedalen. Mijn Thrustmaster 360 Modena was na een maand intensief gebruik zowat gesloopt, de F1 Replica die ik nog steeds heb (ik gebruik de pedalen ervan met mijn MOMO stuur) had configuratieproblemen onder WIN98 en de Saitek R220 was een domme aankoop...
Let er wel op dat je toevallig geen Xbox, PS2 of Gamecubestuur meegrist in de winkel want dan ben je gezien natuurlijk....
|
|
|
Post by Petrol on May 28, 2004 15:34:15 GMT 1
Ik gebruik al bijna 2 jaar een "Wingman Formula Force GP" van Logitech, (edit: is mèt Force Feedback) ik heb da toen rond de 60 € betaald. Dus nu zoude da nog wel wa goedkoper in de winkel moeten vinden. M'n broer heeft ne MOMO Race, die kostte zowat het dubbele, ik heb dus al 'ns kunnen vergelijken, da van mij heeft minder knopkes, het zal iets minder precies zijn, en de bevestiging is ook wat minder stevig doch zeker voldoende, (geen zuignaptoestanden) maar voor mij is het zeer goede value for money, was toen perfect voor m'n studentenbudget dat bijna helemaal opgeslorpt werd door nen echte auto. ;D Om de paar maanden vijs ik de pedalen 'ns open om de contactjes proper te maken, maar voor de rest heeft het mij nog nooit in de steek gelaten, en het wordt toch wel vrij intensief gebruikt.
|
|
|
Post by Knarf on May 28, 2004 15:58:24 GMT 1
Microsoft precision racing wheel... 50€... Is één van de beste sturen zonder FF, heeft ne hele lange levensduur en heeft een dood nulpunt wat in gpl heel handig is...
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on May 28, 2004 17:09:05 GMT 1
Ik heb hier ook al ruim drie jaar een MSFF stuur, en is nog altijd zeer te doen. Pedalen zijn misschien wat "te slap", maar FF is zeer goed IMO. ('k moet er wel bij zeggen da'k nog geen ander stuur gehad heb, dus kan nie vergelijken natuurlijk )
|
|
|
Post by Timpreza on May 28, 2004 19:39:11 GMT 1
Mijn actlabs gaat al van 2000 mee, en stuurt nog zoals nieuw. Als ik lees wat Willy al versleten heeft dan is me dat nen goeien koop geweest. Door de verzendingen en taxen is da niet goedkoop, en ze maken het sinds kort niet meer. De FF is zéér degelijk en zwaar, maar het stuur is niet zo precies. Een beetje een lomp stuur, en het ziet er niet uit, maar het gaat al 4 jaar mee. 1 keer heb ik een defect gehad in de knoppen (in garantie) maar voor de rest is daar niets aangekomen. Voorheen had ik een Thrustmaster T2, en da viel na een jaar of 2 al uit mekaar. (wat al een lange tijd is voor een TM blijkbaar) Ik haat problemen met mijn stuur of pedalen, die dingen breken altijd in het belangerijkste moment van een race. Vandaar dat ik wa meer betaal voor degelijk materiaal dat lang meegaat en dat je eens mag mishandelen.
Goedkope stuurkes, misschien een Logitech Wingman voor een 75€ of zo? Heb ik geen ervaring mee, maar de momo's zijn goede stuurkes voor hun prijs, ook van Logitech. In gpl gebeurt het belangerijkste met de pedalen, dus die moeten goed zijn. da's meestal het zwakke punt van de goedkope stuurkes.
|
|
|
Post by Nuvolari on May 29, 2004 18:07:21 GMT 1
Bedankt voor al jullie tips. Kzal et zeker onthouden wanneer ik eentje zal kopen (binnen goede maand ofzo, eerst examens : . Kheb toch nog een vraagje voor Petrol: Zo'n wingman force GP, heeft dat wel genoeg knopjes. In een interview las ik dat er maar 4 buttons, en 2 triggers waren. Waarvan 2 van die buttons dezelfde functie hadden van de triggers. Enfin, niet dat het zo erg is, maar kvind dat toch wel een minpuntje. Alé, nogmaals bedankt en tot op het circuit! gr wouter
|
|
|
Post by ff on Jun 25, 2004 17:14:03 GMT 1
ikzelf heb ook maar net mijn thrustmaster stuur zacht gereden (na een kapotte pot in de pedaal, nu ook de manuele gas aan het stuur zelf kapot) ik overweeg sterk om een momo te kopen, maar weet niet of dit erg degelijk is (alle firma's staan niet echt bekend om hun reliability, behalve logitech blijkbaar). plus : ik weet niet echt of de pedalen degelijk zijn (de wingman serie, met of zonder feedback maakt niet uit, heeft nogal zachte veren + weinig actie op de pedalen) alison hyne raad CH pedalen aan : diegene die flight simulators-mensen gebruiken : maar die kosten 165 euro!!! een momo kost 150 euro... nu staan op ebay meestal wel van de goedkopere series (wingman van logitech, ms sindwinder, ferrari sturen van thrustmaster,...), maar ik wil kwaliteit : kan een momo gebruiker me bevestigen dat a) een momo topmateriaal is b) de momo goede pedalen heeft?? waarom doe ik zo kribbig over pedalen : ik had vroeger veel kramp bij het spelen met pedalen, zodat ik naar gas/frein overgestapt ben aan het stuur zelf (kun je lekker relaxen met de benen natuurlijk )
|
|
|
Post by ff on Jun 25, 2004 17:17:55 GMT 1
voor de firma in belgie vd ch pedalen (echte toppedalen natuurlijk) www.simw.com/index.cfmnog een duurdere racesim!! (voor echt rijke mensen) www.bernax.nl/hebben jullie trouwens een lage raceklasse ook?? ik ben nog maar beginner met gpl (kom van grand prix 3, maar dat is gans anders natuurlijk) F2 of zo, of gewoon beginners zoals mij (let wel : ik ben geen klungel : ik knikker niemand van de baan, maar ben nog volop setup/racetechniek aan het leren)
|
|
|
Post by Knarf on Jun 25, 2004 17:36:59 GMT 1
Momo : - Voor de duidelijkheid : ik ben geen gebruiker... - Stuurwiel --> Dit schijnt voor deze prijsklasse topmateriaal te zijn... Er zijn er betere maar die kosten hopen meer... - Pedalen --> Die schijnen minder goed te zijn... Maar ik heb er mee gereden en ik moet zeggen dat ze niet slechter zijn als anderen waarmee ik heb gereden (ms sidewinder en één of ander logitech ferrari stuurke)... - Levensduur --> geen idee... MS Sidewinder zonder FF heeft naar het schijnt heel lange levensduur. Vandaar da ik zo ene heb gekocht in den tijd... Lagere klasse : We rijden in 2 divisies sinds dit seizoen. Verder rijden we ook vanaf dit seizoen met de gpl65 mod. Die auto's hebben ongeveer 200Pk (tegenover 400Pk) en zijn voor beginners zeker veel makkelijker onder de knie te krijgen. Ik denk dat ze ongeveer overeenkomen met de F2's van 67 (heb zelf nooit met F2 gereden dus dat is maar een gok). In ieder geval zijn de physics van 65 verbeterd ten opzichte van 67... Voor de 65 mod verwijs ik je naar een andere thread op dit forum. Als je vragen hebt dan is de kans groot dat deze in die thread ook ineens beantwoord is: timpreza.proboards12.com/index.cgi?board=gplleague&action=display&thread=1083287334
|
|
|
Post by Petrol on Jun 25, 2004 20:21:33 GMT 1
Kheb toch nog een vraagje voor Petrol: Zo'n wingman force GP, heeft dat wel genoeg knopjes. In een interview las ik dat er maar 4 buttons, en 2 triggers waren. Waarvan 2 van die buttons dezelfde functie hadden van de triggers. Enfin, niet dat het zo erg is, maar kvind dat toch wel een minpuntje. Sorry dat ik zo laat antwoord, heb het maar pas gelezen.. Het heeft idd 4 buttons en 2 triggers, maar die kunnen allemaal verschillende functies hebben. In GPL gebruik ik de triggers om te schakelen, 1 knop om links te zien, 1 voor rechts, 1 voor de clutch en 1 om m'n hand op te steken, extra knoppen voor "PO", "PI", "SRY" en "NP" zouden wel handig zijn maar da gaat met het toetsenbord ook.
|
|
|
Post by arnold on Jun 26, 2004 6:16:42 GMT 1
Hallo , als je interesse hebt om mee te racen is het best om contact te nemen met bart Vaes , de administrator van D2 of met Tim Vanhee , de "grote baas" van de Vrl ! we hebben om beurt een zondagavond met de testrace en de week erna de puntenrace. normaal gezien mogen nieuwkomers meedoen in de testrace en worden dan geevalueerd om te zien of ze kunnen meedoen in de puntenrace. je zal wel eerst moeten de 65Mod installeren ( gratis ) en ook zorgen dat je Igor en Winvroc hebt om online te kunnen racen. op onze site kun je trouwens evenementen nalezen van beide divisies : www.vrl-simracing.be/ik zou zeggen welkom hé maar pas op : VRL-ITIS is een ziekte zoals Aids , éénmaal je ze in je lijf hebt raakt je ze niet meer kwijt vr gr, Arnold ( alias Nolle ;D ) ps : ik rijd tot mijn grootste tevredenheid met een momo stuur en pedalen van Act Labs !
|
|
|
Post by Pe on Jun 26, 2004 8:26:01 GMT 1
Ikzelf heb mij pas een momo racing aangeschaft, en so far ben ik er zeer tevreden van. Mijn vorig stuurtje (een thrustmaster 360 modena pro) heb ik gratis van een nederlander (!!!) gekregen. Ik was zeer tevreden van dat stuur, maar na 1.5 jaar was het wel volledige versleten. De pedalen had ik al verschillende keren opengehad voor zuiver te maken, en het stuur had meer spel dan het nog stuurde. Het stuur werkt nog steeds, maar het ligt hier nu als backup, maar ik denk niet dat het nog ooit gebruikt zal worden.
Die momo valt mij tot nu toe heel goed mee. Volgens bijna alle reviews die je vind op internet is die momo trouwens de beste prijs/kwaliteit verhouding die je kan vinden. Bij het vorige stuur (dat rood) kloegen nogal veel mensen over het feit dat de pedalen een te korte slag hadden, maar bij die momo racing vind ik het perfect. Ze zijn vergelijkbaar met de slag van de thrustmaster en die vond ik ook heel goed. Het stuur zelf voelt heel degelijk aan. De meeste mtm'ers klagen echter over de drag. Bij monstertruck moet je soms heel snel van links naar rechts sturen, en door de drag is dit niet echt eenvoudig. Nu weet ik niet of elk FFB wheel zoveel drag heeft, of dat het enkel de momo is. In elk geval, bij gpl heb ik weinig last van die drag. De stick shift vind ik eerlijk gezegd wel nutteloos. Met mijn thrustmaster gebruikte ik altijd die stick shift, dus wou ik absoluut opnieuw een wheel met stick shift. Maar door die drag (en ook die FFB) heb je je 2 handen nodig om het stuur snel genoeg te laten bewegen. Ik heb dus moeten leren rijden met die paddles. Die overgang viel wel beter mee dan ik gedacht had.
De prijs (135 euro) vond ik ook te hoog. Dus ben ik begonnen met zoeken op ebay en yezzz. Uiteindelijk heb ik op yezzz een momo racing gevonden van 1 dag oud voor 85 euro. Ik ben natuurlijk wel in mijn auto gesprongen om het persoonlijk af te halen, want wie weet wat ze je anders opsturen. Het was ongeveer 70 km (enkele rit) rijden, maar dat had ik er graag voor over.
Het hangt er natuurlijk van af hoeveel je wil geven. Als je 135 euro over hebt, niet twijfelen en de momo kopen. Als je dat niet hebt kan je ofwel een occasie momo kopen, of een thrustmaster (wetende dat die maar 2 tot 3 jaar meegaan), of een microsoft of nog iets anders natuurlijk.
|
|
|
Post by Nuvolari on Jun 26, 2004 11:14:58 GMT 1
Geen probleem zulle! Ik heb er ondertussen een aangeschaft en ben er vreed content mee! Zeer goed stuur met FF voor geen prijs als je vergelijkt met de andere. Het is wel effe wennen natuurlijk om nu Gpl te spelen. Vooral met dat het nogal zwaar stuurt. Welke instellingen gebruik je eigenlijk in Core.ini voor wingman Formula Force GP (ik heb daar niet zoveel verstand van, heb het gewoon laten staan zoals het was : gr wouter
|
|
|
Post by ff on Jun 26, 2004 17:19:46 GMT 1
die settings zijn niet te moeilijk blijkt me : ge stelt uw maximum koppel in (max torque in het engels) en uw demping (damping in het engels, misschien staat er iets van latency damping, maar dat ben ik vergeten) met een nulwaarde voor geen demping
tis allemaal relatief natuurlijk : de meesten kiezen voor lichte demping om een goed compromis te hebben tussen gevoel en vloeiende FF anderzijds
hier is het mijne : [ Joy ] allow_force_feedback = 1 force_feedback_damping = 40.000000 force_feedback_latency = 0.085000 max_steering_torque = 200.000000
ik ben nu wel aan het twijfelen of die veertig niet te hoog is... maar ja : speel er wat mee of zie de help file
|
|