Post by Hill2button on Jun 11, 2005 20:01:53 GMT 1
buchinski said:
hill2button said:
Ik mis dus de optie "Voor mij maakt het niet uit".
Ik heb door Rod zijn comment bijvoorbeeld de indruk dat hij zowel om 8 als om 9 uur zou willen en kunnen starten. Hij geeft nu op die manier een stem aan 8 uur terwijl die daar niet thuishoort. Diegenen voor wie het niet uit maakt kiezen uiteraard voor het uur dat ze gewoon zijn, 8 dus.
Gewoon een kleine bedenking.
De poll kan niet worden aangepast, maar bij deze een oproep dat de mensen voor wie het niet uitmaakt dan ook niet stemmen.
EDIT: om hier toch nog even op door te gaan:
Een betere vraagstelling was geweest:
20 uur lukt voor mij niet, 21 uur wel
21 uur lukt voor mij niet, 20 uur wel
Beiden uren gaan voor mij
Philip stemt op 20 uur, maar geeft niet aan of 21 uur voor hem een probleem is. Hij hoort mss bij antwoord 3.
Hetzelfde geldt voor Bart. En Rod gaat beiden tegelijk dan () maar kan hij ook om 21 uur? Mss hoort hij ook thuis in antwoord 3.
Stel nu dat ik er één keer naast zit, en 2 keer goed, dan hebben we 6 voor 20 uur, en 4 voor 21 uur. 2 voor antwoord 3. Toch niet bepaald hetzelfde.
Onvermijdelijk als je mensen dwingt om een kant te kiezen terwijl ze evengoed geen mening kunnen hebben.
Om maar even te zeggen dat de vraagstelling en de mogelijke antwoorden een totaal ander beeld kunnen geven.
Euh Werner ... het is een vraagje op een poll, geen filosofisch tractaat ....
By the way, iedereen die ooit heeft opgelet tijdens een lesje marketing of aanverwant weet dat je bij een goede vraagstelling liever *geen* open vraag laat genre "mij maakt het niet uit" of "ik weet het niet" ... afin het is dus doelbewust dat ik zulke open vragen niet stel.
Neen Willy, toch niet, je moet de mensen de optie laten om 'geen mening' te antwoorden. De vraag van deze poll moet zijn wie PROBLEMEN heeft met de start om 21 uur. Niet "om welk uur zou je het liefst starten".
Neem twee voorbeelden: mezelf en Frank.
Ik wil starten om 21 uur omdat het dillemma VRL-F1 te vermijden.
Frank wil starten om 20 uur omdat zijn vriendin anders niet content gaat zijn.
Het doel van de Poll moet zijn om dit soort van echte problemen tegen elkaar te zetten. Zo krijg je als resultaat het aantal mensen dat absoluut om 20 uur wil starten, en het aantal mensen die absoluut om 21 uur willen starten.
Wat je dan niet nodig hebt in je resultaat zijn mensen voor wie het eigenlijk niet zo uitmaakt, maar die dan gemakkelijkshalve liever om 20 uur starten. Door het invoegen van de 'geen mening' optie kan je de niet relevante antwoorden weglaten.
Dat je de mensen in een marktonderzoek die optie niet mag geven is een andere zaak. Dat mag je niet zomaar vergelijken met een 'democratie'-poll.