Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 19, 2003 14:34:20 GMT 1
Hoi simmers,
Ik start hier deze topic om samen eens te kijken een leefbare oplossing te vinden voor de raceincidenten die gebeuren, en voor grotendeels vermeden kunnen worden? Al maakte ik zelf deel uit van degene die fouten gemaakt heeft , stel ik toch voor dat we hier dringend iets voor uitwerken. Het zal misschien wel radicaal lijken , maar zoals het nu bezig is gaan we niet gezond met onze league kunnen verder doen . (Volgens mij toch, ieder zijn mening daarover ). Ik denk dat we misschien iets zouden moeten doen dat de mensen zal afschrikken om onverantwoorde risico's te nemen ; zoals strafpunten, die worden afgetrokken als er iets gebeurd is die echt kon vermeden worden. Dit zal natuurlijk een dilicaat onderwerp zijn , want waar zal de grens gelegd worden van het al dan niet toekennen van die strafpunten. Dus als we hier samen iets uitdokteren zal dit de sportieve geest van onze tot nu toe toffe league ten goede komen .
Hopelijk schrijft iedereen hier eens zijn gedacht , en gaan we er in slagen iets op poten te zetten.
ik had gedacht , aan : 1)als iemand een ongeval veroorzaakt waarvoor hij volledig verantwoordelijk is : 2 punten van het totaal klassement afgetrokken. 2)Als er twee piloten met elkaar in contact komen , en er kan niet direkt één schuldige toegewezen worden: dan voor elke van de twee piloten 1 punt aftrekken van het totaalklassement. dit is maar een voorstel hè, dus over het aantal strafpunten toegewezen word kan altijd gediscucieerd worden. Ik denk dat zo'n systeem de piloten tot discipline zal dwingen , want als die punten kan verliezen zal hij bewust preventiever gaan rijden.
Sportieve groeten Tom Noppe
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 19, 2003 17:45:04 GMT 1
I say shoot 'em !! ;D
Een strafpuntensysteem lijkt me fair.
Of racebans na 1 of 2 verwittigingen ?
|
|
|
Post by Timpreza on Feb 19, 2003 18:19:01 GMT 1
Tom, goed idee. bij een twijfelgeval beide partijen een punt aftrekken bij een crash lijkt me riskant. Maar als de koerscommissie niet direct een schuldige vind is dat misschien na overleg een mogelijke oplossing.
Een andere oplossing zou niemand punten kosten, maar er zou een tabel zijn met een soort strafpunten. Een soort Hall of Shame. Ik denk niet dat daar iemand vanboven wil staan, en dat zo iedereen wil voorzichtiger gaat rijden om niet als vrl wrecker bekend te worden. we mogen de mensen die meest starten ook niet benadelen, want die hebben de grootste kans om daar dan hoog te scoren, dus zou ik het aantal strafpunten delen door het aantal races dat je gereden hebt. Hij die het meest crashes veroorzaakt per race zal dan bovenaan staan. (spins en crashes zonder iemand anders erin te betrekken zou ik waarschijnlijk niet meetellen)
|
|
|
Post by Petrol on Feb 19, 2003 21:58:29 GMT 1
ik zou bij twijfelgevallen gewoon geen punten aftrekken, en ge moet eigenlijk ook rekening houden met bijvoorbeeld de replay van de piloten zelf, dan kunt ge pas zien wat er gebeurde in hun ogen (verschil door latency,...) elk geval is anders natuurlijk, ge kunt moeilijk iemand die gewoon geslipt is of diegene die er onvermijdelijk is opgereden gaan straffen,
en 'k zou vooral letten op te aggressieve inhaalmaneuvres die mislukken, 1st lap incidenten door te laat te remmen, mensen van de baan dringen, anderen hinderen bij het terug op de baan komen,...
...mor eigenlijk zouden zo'n maatregelen ni nodig moeten zijn...
(ik heb nu recent 2 races met de TVRL meegereden, zonder fouten van iemand anders die mij benadeelden, en ik reed daar van 't begin tot 't einde snel èn constant, mor als ik in den 1e ronde er al af wordt gereden dan is mijn concentratie weg en kan ik evengoe stoppen)
|
|
|
Post by Obi-Jan on Feb 20, 2003 0:52:17 GMT 1
Bon, ik zie dat in deze groep eigenlijk wel zitten, hoewel een dergelijk systeem in MARA zeer slecht werkt (terwijl de straffen zwaarder zijn). Ik ben het oneens met Peter en Tim over 50-50 aanrijdingen blauw-blauw laten... waar twee botsen hebben twee schuld, volgens mij. Ik ben het wel met Peter eens dat het eigenlijk niet nodig zou moeten zijn en eigenlijk zit ik werkelijk op het randje van dat het wel nodig is. Er wordt in de VRL op een zeer hoog en fair niveau gekoerst. Ik kan me een situatie zoals me die vanavond in MARA-E overkomen is in de VRL moeilijk voorstellen. Er wordt ook op het scherp van de snee gereden, wat in online GPL ONMOGELIJK goed kan gaan. Gewoon uitgesloten (zie ook link onderaan). De vraag is of we er voor kiezen van het hard te blijven spelen (wat op zich realistisch is en dikke fun kan zijn) en accepteren dat dat soms fout zal gaan of toegeven aan het medium en meer een tactiek van ruimte laten / op fouten wachten volgen. Moeilijke keuze. Jan. =--- www.xs4all.nl/~westrab/gplol1.htm
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 20, 2003 1:12:09 GMT 1
Hmm, ik vind het voorstel van Tim van die Hall of Shame het slechtse nog niet.
En om te voorkomen dat mensen met de meeste races van boven staan, kunde ook gewoon een tabelleke maken met 3 kolommen...
aantal races - aantal ptn - gemiddelde ptn/race
en dan dalend sorteren op de gem ptn en dan ziede schoon wie dat de meest roekeloze rijder vh pak is.
Werken met strafptn vind ik altijd een mindere methode.. racen moet leuk zijn en een klassementje is leuk. Maar dan mensen gaan straffen enzo vind ik altijd het leuke aspect wegnemen en een foutje kan den besten al eens overkomen hé... en dan krijgt die ook al direct strafptn. Als er in de f1 eens iemand een foutje maakt bij het inhalen krijgt ie heus ook geen strafpunten. (alhoewel ge tegenwoordig niet zou moeten verschieten dat max en bernie ineens zo ne regel er ingooien)
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 20, 2003 11:52:09 GMT 1
Hi guys, Eerst en vooral, alle credit aan Tom N om deze discussie op gang te brengen... Ik zal ook effe mijn gedacht geven, voor wat het waard is;-) Ten eerste vind ik het goed dat deze discussie gevoerd wordt. Het betekent dat we er ons van bewust zijn dat we (en daar hoor ik ook zeker bij :-) )soms stomme fouten maken die voorkomen kunnen worden... Het had erger geweest, moesten we er niet over babbelen en gewoon verder doen en maar blijven vlammen. Het feit dat er nu een discussie over gevoerd wordt, betekent dat de VRL-ers er zich van bewust zijn dat het beter kan en ze voor zichzelf al eens nagedacht hebben over hun eigen fouten en bereid zijn eruit te leren... Da's veel beter dan klojo's die van de ene race naar de andere sukkelen, starten, alles geven en als het misgaat gewoon disconnecten... Dus so far so good:-) Ten tweede zou ik toch willen opmerken dat ik niet per se tegen een systeem met strafpunten ben, maar eender welk systeem gaat voeten in de aarde hebben... Dan moet er volgens mij per seizoen een vast racecommissie of zo aangeduid worden die over dergelijke gevallen kan oordelen. Ik denk wel dat hier binnen VRL mensen met genoeg ervaring aanwezig zijn om dat voor elkaar te krijgen maar er gaan altijd gevallen zijn waar ge moeilijk over kunt oordelen. Ten derde, ik vind de suggesties die al gegeven zijn zeker de moeite waard om eens over na te denken... ik heb misschien nog een ander suggestie voor een "straf"-systeem... Brokkenmakers moeten de volgende race dat ze aan de start komen gewoon als laatste vertrekken op de grid als ze de vorige race brokken maakten in de race zelf, of als het tijdens of onmiddellijk na de start gebeurde, laat ze dan vertrekken uit de pits zodat ze geen probleem meer kunnen vormen voor anderen... Anyway, we moeten er eens goed over nadenken vooraleer we beslissen zoiets in te voeren en wat we eventueel zouden invoeren... Het mag niet de race spirit bederven ook niet... Zoals Jan al aangaf, brokken kun je nooit uitsluiten, het hoort er nu eenmaal bij maar het is niet leuk als je eraf gereden wordt door onverantwoord gedrag van anderen... Misschien heeft gewoon het feit dat we deze discussie nu voeren al als resultaat dat we wat voorzichtiger aan de start gaan komen en dat zo'n systeem eigenlijk niet echt nodig is... Dat zou voor mij de ideale oplossing zijn... hoe minder strafregelkes hoe beter;-) Voila... en na al mijne uitleg ga ge zien dat ik in mijn volgende race de eerste zal zijn die de boel op ne puinhoop gaat rijden Tot zover deze aflevering, hou het veilig op de weg en tot een volgende "Kijk Uit" LOL Wim
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 20, 2003 13:16:26 GMT 1
Misschien nog een (ludiek ?) ideetje : iemand die (herhaaldelijk) zwaar in de fout gaat, waarbij anderen ongewild betrokken raken, verplichten de volgende race in een ander chassis te laten rijden (de Lotus-rijder die plots in een BRM terecht komt; kan nog voor leuke taferelen, maar ook gevaar zorgen). De wedstrijdleiding zou dan door het toeval laten beslissen het welk en het die persoon enkele dagen op voorhand laten weten.
Lijkt nogal vergezocht, maar wel origineel als je het mij vraagt.
|
|
|
Post by Timpreza on Feb 20, 2003 14:39:10 GMT 1
Das ook zeker geen slecht idee, maar hoe meer ik erover nadenk hoe minder ik het vind.
- Ofwel verbiedt je de brokkenmaker te qualificeren en start hij achteraan, maar dan riskeer je volgens mij nog meer brokken omdat die dan door het veld zal moeten worstelen zonder dat hij in de qualificatie heeft kunnen trainen...
- Ofwel laat je hem qualificeren, maar moet hij vanuit de pits starten als de rest van het veld vertrokken is. Dan is zijn achterstand al meteen al moeilijk te overbruggen.
Het is al meteen een ingrijpende maatregel en je kan er races mee ontwrichten. Ik wil eerder een maatregel die niet ingrijpt in de races zelf, en liefst ook niet in het klassement, enkel in het kopke van de piloot.
Ook piloten in een ander chassis verplichten is zeker niet ideaal. Het kan idd extra gevaren creëren als iemand het opgelegde chassis niet onder de knie heeft.
Ik vind nog altijd die hall of shame de beste oplossing: het grijpt niet in tijdens de races, en het verandert niets aan de scoring van het kampioenschap. Enkel zet je een mentale druk op de brokkenpiloot door hem met de neus op de feiten te drukken.
Bij serieuze en herhaaldelijke overtredingen van de regels, op de baan, op de chat enz. zal er een koerscommisie zijn om passende sancties te treffen.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 20, 2003 16:12:34 GMT 1
Das ook zeker geen slecht idee, maar hoe meer ik erover nadenk hoe minder ik het vind. - Ofwel verbiedt je de brokkenmaker te qualificeren en start hij achteraan, maar dan riskeer je volgens mij nog meer brokken omdat die dan door het veld zal moeten worstelen zonder dat hij in de qualificatie heeft kunnen trainen... - Ofwel laat je hem qualificeren, maar moet hij vanuit de pits starten als de rest van het veld vertrokken is. Dan is zijn achterstand al meteen al moeilijk te overbruggen. Het is al meteen een ingrijpende maatregel en je kan er races mee ontwrichten. Ik wil eerder een maatregel die niet ingrijpt in de races zelf, en liefst ook niet in het klassement, enkel in het kopke van de piloot. Dit is precies wat ik bedoelde Tim, alleen heb je het een beetje anders/beter/mooier uitgedrukt :-) Wat betreft je opmerking over "ingrijpende maatregel" en "ontwrichten"... Da's precies waarom ik dit vorogesteld heb... Iemand die een ander van de baan rijdt ontwricht de race van die andere, dus moet hij maar met gelijke munt betalen... though luck zou ik zo zeggen maar fair is fair... Als het een regel is, weet je op voorhand dat het boven je hoofd hangt. But anyway... ik denk dat met deze discussie de boodschap duidelijk is voor iedereen... probeer voorzichtig te zijn en in de race geen manouvers te doen met een grote kans op een crash. Als dit bij iedereen nu een beetje doordringt, zie ik niet direct reden om strafmaatregelen in te voeren. Als het 'probleem' aanhoudt, moet er natuurlijk iets gebeuren, anders blijft het niet leuk meer... Natuurlijk ben ik nog niet zo lang bij de VRL, misschien dat jullie al langer met deze kwestie zitten en voelen dat het wel nodig is om nu al in te grijpen. Wim
|
|
|
Post by Petrol on Feb 20, 2003 19:31:03 GMT 1
we kunnen misschien nog wa afwachten en wa proberen tijdens het off-season, en als de VRL met een systeem begint zou 'k eerst opteren voor die "Hall of Shame", da zal toch iets minder drastisch zijn
|
|
|
Post by Moerie on Feb 20, 2003 20:12:02 GMT 1
Ben nogal slecht in zulke delicate onderwerpen!! Eerste en vooral vind ik die strafpunten maar een slechte zaak. Da heeft weinig nut denk ik. Als we nu ns ons nie bezighouden met die strafpunten maar met onszelf; ik bedoel gewoon maar, ipv iets uit te dokteren om een dergelijk strafpunten systeem, gewoon aan u rijgedrag denken en de vraagstellen, Ben ik een gevaar op de baan en ben ik toch nie fair genoeg?? Versta je mij, ik wil gewoon dat we nu int vervolg gewoon wa rustiger rijden en dat zo geen dergelijke gevolgen moeten volgen. Het geen dat we wel kunnen invoegen is, als een piloot al dergelijke gevallen heeft veroorzaakt waarbij hij andere piloten in gevaar brengt een race te schorsen. Dat doe veel meer pijn dan die punten, daar ben ik zekers van... Tis natuurlijk te zien wa gulder onder fair verstaat ook é!! Ik ben zekers voorstander van fair rijden, maar ge moet uw positie ook kunnen verdedigen é.
|
|