|
Post by Ben Cuypers on Jul 11, 2012 20:46:28 GMT 1
Ik ben het eigenlijk (zoals nogal dikwijls) 100% eens met Tim. Iracing gaat het probleem voor de VRL niet oplossen. Eerder verergeren. Members van Iracing zijn imo niet echt trouw aan een league. Ze hebben teveel andere dingen die ze kunnen rijden als ze het beu zijn. En krijg ze maar eens terug. Je zou ook veel volk wat nu toch al een hele tijd trouw aan de VRL is meteen buitensluiten. En dat kan ook niet de bedoeling zijn denk ik. Iemand 40 euro in kosten jagen omdat er een andere sim gekozen wordt is 1 ding. Maar iracing is echt wel een geval apart. (Zie Bart zen berekening) Het enige voorstel wat me echt aanspreekt is het 1 mod per seizoenverhaal. Teams, broadcast, skins, daar gaat het allemaal niet aan liggen denk ik. Wel als je de intentie zou hebben om er een internationale league van te maken. Maar wat de VRL is en wil blijven zijn een hoopje vrienden die op zondag een potje racen tegen elkaar. Professioneler moet het niet worden want dat schrikt nieuwkomers sowieso af volgens mij. Er wordt verwezen naar Formula Sim Racing, maar dat is een INTERNATIONALE league waar de snelste van de VRL middenmoot zouden zijn, dus die richting willen we niet uit denk ik. Ik denk dat het goed komt met de VRL. Assetto Corsa zit in zen laatste fase dus kan er wel eens snel zijn. Als dat er is moet er een beslissing genomen worden welke weg ze inslaan en vanaf dan kan er hierop verder gebouwd worden. De grote vraag is natuurlijk of de admins het kunnen opbrengen om verder te doen. Indien dit het geval is, zie ik geen grote problemen voor de toekomst. Simracing is bigger than ever!
|
|
|
Post by Knarf on Jul 11, 2012 21:21:30 GMT 1
Het probleem van 1 mod per seizoen is wel dat er ver uit elkaar lopende categorieën zijn. En dat iedereen een voorkeur heeft voor iets bepaald. - Modern / historics
- Snel / trager
- Closed wheel / Open wheel
En van de bovengenoemde alle mogelijke combinaties (en dat je ongetwijfeld voor ieder van die combinaties meerdere kandidaten vindt in rF). Bij GPL vroeger was dat gemakkelijk. Historic F1 was alles wat er was. Nu één mod kiezen voor een heel seizoen lijkt me heel moeilijk. Gaan mensen die liefst met snelle, moderne, openwheelers rijden interesse hebben om aan een seizoen historische, trage, tintops te rijden ? Een mogelijkheid is om meerdere seizoenen tegelijkertijd te lopen, en de races niet te laten samenvallen zodat mensen die alles willen racen dit toch nog kunnen doen.
|
|
|
Post by Webbienl on Jul 11, 2012 21:26:08 GMT 1
Zo dan...
Hoewel iRacing een prachtige sim kan zijn ( cough cough brake hack cough cough terugschakel hack cough cough ) zie ik het vanwege financiele redenen ook geen voet aan de grond krijgen binnen het vaste VRL volk. Wanneer we echter buiten de groep denken is het wel een mogelijkheid om mensen aan te trekken van buitenaf en kennis te laten maken met de spirit van de VRL.
Persoonlijk vind ik dat de VRL seizoenen lang te conservatief is geweest in haar mod keuze. De Endurance mod is grotendeels uitgemolken en de nippons kan ik ook wel dromen. De wagen keuze kan nog enigszins verantwoord worden door te zeggen dat het kwalitatieve aanbod voor rF beperkt is, maar qua tracks gaat deze wimpel niet op.
Afgelopen 7 seizoenen hebben we ( 21 mogelijke wagens ) 11 verschillende mods aangedaan waarvan we 6 keer met een endurance wagen gereden, 3 keer met de V8 supercars , 2 keer met de nippons en 2 keer met de DRM mod. We herhalen dus effectief meer dan 50 % van de wagens ( welgezegt dat ik nu gt1, gt2 , lmpc etc. bij elkaar optel ).
Voor de tracks hebben we in 7 seizoenen ( 63 mogelijke tracks ) 38 verschillende tracks aangedaan waarvan 3 keer bathurst, 3 keer sebring, 3 keer laguna seca, 3 keer portimao en 3 keer ohio.
Tijdens al deze seizoenen werden met uitzondering op gp79 en de lmp2's de kanon wagens gemeden. De laatste keer dat we een high power formule wagen met plenty of downforce op het scherm hadden is alweer 5 jaar terug. Natuurlijk vallen hier meer mensen mee uit, is het racen moeilijker en is er meer frustratie, maar het voegt wel wat toe.
Waar ik op uitben om te zeggen is dat er te conservatieve keuzes gemaakt worden. Startcrashes zijn uit den boze door de "veelal saaie" rollende starts of de staande starts waarbij een aap nog het gaspedaal vol in kan drukken zonder achterstevoren te staan. Het spanningselement bij de start is dus volkomen weg, terwijl dit juist een van de leukste onderdelen is van het racen. In mijn optiek is er niets mis met een rollende start, maar start dan double file. In andere leagues gaat dit perfect en het maakt het wat drukker in bocht 1.
Het zijn echter de kleine dingetjes die het hem doen, vroeger hadden we bijvoorbeeld na elke race een klein raceverslag op de front page wat altijd erg gewaardeerd werd. Tuurlijk kost dit veel tijd maar het voegt enorm veel immersie toe aan het spel.
Een team kampioenschap heb ik al eerder voorgesteld. Laat een "pro" rijder samenbundelen met een "rookie" driver ( gebaseerd op ervaring van de admin en stand in verscheidende kampioenschappen ). Wat je dan krijgt is dat de pro rijder de rookie driver op sleeptouw neemt en zich zo zal inzetten voor het team. Tevens is dit kampioenschap optioneel, wat ervoor zorgt dat instroom midden in het seizoen geen probleem hoeft te zijn. Rij met dezelfde skin et voila...we hebben een grotere immersie.
Waar ik zelf mee stuit is balans tussen de verschillende rijders. Bart had natuurlijk een top seizoen waarin hij bijna onverslaanbaar was, en een paar seizoenen terug heb ik ook zo'n seizoen gehad. Punt is dat iedereen de kans wilt hebben om te winnen. Wanneer je als coureur elke race wint is er ook niets aan op een gegeven moment. Voer dus straf gewicht in. De winnaar krijgt 30 kg aan zijn broek bij de volgende race. De nummer 2 20 en de nummer 3 10. Deze gewichten zijn permanent door het gehele seizoen waardoor steeds weer iemand anders de mogelijkheid heeft om te winnen. De krachtsverhouding verschuift gedurende het seizoen wat tactisch rijden voor zowel het team kampioenschap als het individueel kampioenschap intressant kan maken. ( de voorgestelde strafgewichten zijn slechts een voorstel en kunnen alleen worden toegepast bij 1 mod per seizoen, of er moet een bepaald % van het wagengewicht genomen worden bijv, of meer plaatsen strafgewicht ).
Wat ik leuk vond met de fbmw waren de 2 races op 1 avond concept. Wat te doen is met een mod ( bijvoorbeeld een porsche mod ) is een sprint race van 20 min en een hoofdrace van 40 min waarbij de hoofdrace voor volle punten is en de sprint race voor halve. Echter is de uitslag van de sprintrace de reversed grid voor de hoofdrace. Just throwing up a ball here.
broadcasts zit ik niet op te wachten, is teveel werk en we zijn er simpelweg niet groot genoeg voor. Hou het bij race clips a la kenneth in combinatie met een stukje tekst na elke wedstrijd.''
toevoeging : en for the love of god...stop met dat gerommel met tyre wear en fuel consumption x 2. Het is onrealistisch en we zijn potverdorie geen formule 1 veld dat spectaculairder moet worden. Het gaat hier om hard rijden, niet om wie de meeste graden op zijn stuur kan zetten zodat zn banden minder hard slijten.
|
|
|
Post by Webbienl on Jul 11, 2012 21:31:36 GMT 1
Een mogelijkheid is om meerdere seizoenen tegelijkertijd te lopen, en de races niet te laten samenvallen zodat mensen die alles willen racen dit toch nog kunnen doen. Daar zie ik de oplossing niet in zitten Frank, dit hadden we kunnen doen in "the golden era" toen we eraan twijfelden of we niet de R&G en de pro rijders moesten splitsen vanwege het grote veld, maar met zo'n oplossing gaan we te weinig mensen over teveel races spreiden waardoor we te kleine startvelden krijgen. Wat natuurlijk wel kan is multiclass racen. Bijvoorbeeld een GT en een LMP kampioenschap.
|
|
|
Post by Knarf on Jul 11, 2012 22:21:25 GMT 1
Wat ik leuk vond met de fbmw waren de 2 races op 1 avond concept. Wat te doen is met een mod ( bijvoorbeeld een porsche mod ) is een sprint race van 20 min en een hoofdrace van 40 min waarbij de hoofdrace voor volle punten is en de sprint race voor halve. Echter is de uitslag van de sprintrace de reversed grid voor de hoofdrace. Just throwing up a ball here. Van die 2 races op 1 avond was, en ben ik nog steeds een zéér grote voorstander. Maar bij de admins was ik eigenlijk altijd de enige. toevoeging : en for the love of god...stop met dat gerommel met tyre wear en fuel consumption x 2. Het is onrealistisch en we zijn potverdorie geen formule 1 veld dat spectaculairder moet worden. Het gaat hier om hard rijden, niet om wie de meeste graden op zijn stuur kan zetten zodat zn banden minder hard slijten. Ook dit is een punt waar ik helemaal mee akkoord ben. Ik vind dat racen moet gaan om wie het snelste kan rijden. En niet gedurende de meerderheid van de race op 95% van je kunnen te rijden om zo een pitstop te kunnen sparen, of dankzij betere banden naar het einde sneller te kunnen gaan. Dat er bij GPL geen pitstops waren vond ik persoonlijk geweldig
|
|
|
Post by Knarf on Jul 11, 2012 22:23:54 GMT 1
Voor de tracks hebben we in 7 seizoenen ( 63 mogelijke tracks ) 38 verschillende tracks aangedaan waarvan 3 keer bathurst, 3 keer sebring, 3 keer laguna seca, 3 keer portimao en 3 keer ohio. En hier ben ik eerder een voorstander van een beperkt aantal circuits. Een hoopje 'vaste tracks' die bijna ieder jaar terugkomen, en dan soms eens een eenmalig uitstapje naar ergens anders.
|
|
|
Post by Timpreza on Jul 11, 2012 23:54:08 GMT 1
Super voorstellen hier!
Waar ik meteen voor te vinden ben: -9 races met 1 mod. -Over 9 races kan je succesballast invoeren. -Teams invoeren, max 2 wagens per team. Als het multiclass is moet elk teamlid in een andere klasse. (ik ben er niet uit of je vrije keuze laat of een teammaat verplicht. Ik zou voor vrije.keuze gaan om geen frustratie te hebben als je verplicht met iemand opgescheept zit die je niet wil. Je kan ook niet zeggen wie snel of traag is, hangt van teveel factoren af, en scheelt per seizoen teveel.) -Kortere testraces, zodat het venijn in de staart van de puntenrace zit. -Escapes on track beperken of verbieden in alle sessies. Inlap dus verplicht, ook na de race. (hoe dat te controleren is is voor de techneuten...) Eventueel per escape bijkomend ballast bvb.
|
|
|
Post by Mee on Jul 12, 2012 0:09:53 GMT 1
Super voorstellen inderdaad! Ook dit is een punt waar ik helemaal mee akkoord ben. Ik vind dat racen moet gaan om wie het snelste kan rijden. En niet gedurende de meerderheid van de race op 95% van je kunnen te rijden om zo een pitstop te kunnen sparen, of dankzij betere banden naar het einde sneller te kunnen gaan. Dat er bij GPL geen pitstops waren vond ik persoonlijk geweldig toevoeging : en for the love of god...stop met dat gerommel met tyre wear en fuel consumption x 2. Het is onrealistisch en we zijn potverdorie geen formule 1 veld dat spectaculairder moet worden. Het gaat hier om hard rijden, niet om wie de meeste graden op zijn stuur kan zetten zodat zn banden minder hard slijten. Onrealistisch... ja, want we rijden met endurance-mods 'maar' races van 1u. Daarom is die 2x consumption ingevoerd: in het echt duren de gemiddelde races 2x langer waardoor daar rekening moet worden gehouden met pitstops, bandenslijtage en verbruik. Jullie willen blijkbaar gewoon heel de race zo hard mogelijk doorrijden, maar in hoeveel racecategorieën speelt bandenslijtage geen rol? Ik vind dat iemand die zijn banden langer goed kan houden - en daar in de race misschien wat trager door gaat - daar ook voor beloond mag worden, net zoals ze dat 'in het echt' ook zijn door wat langer door te kunnen gaan voor een pitstop. Maar dat is misschien wat egoïstisch van mij omdat ik daar tamelijk goed in ben. Feit is dat in veel raceclasses een pitstopstrategie belangrijk is, en dat wilden we simuleren (got it? met die x2 verbruik. Ik vond afgelopen seizoenen trouwens die pitstopstrategieën in van de plezantste onderdelen van het racen, maar dat is ook weer persoonlijk. Wat zeg je daar trouwens allemaal van "graden op het stuur", doet dat dan zoveel volgens u? Ik rij altijd op 360° met een steering lock van 19°, zijn dat dan zo'n rare waarden? Lijkt mij eerder aan de rijstijl te liggen, ik weet dat ik meer slide achteraan waardoor de achterste banden meestal meer afzien dan de voorste. Succesbalast, in dat sr.org- enduranceseizoen leek mij dat toch niet zo plezant. Gaf na die 12h-overwinning op Daytona ook geen "we are the best"-gevoel als je weet dat uw tegenstanders 80 kg ofzo meer meezeulen . Nog even als kleine interessepeiling: een seizoen van 9 races met de schitterende F1 '79-mod (oh nee, wéééér dezelfde!), is dat iets waar veel piloten zouden tegenop zien?
|
|
|
Post by Rino on Jul 12, 2012 0:43:55 GMT 1
@ Tim: via die racereport ze je waar en wanneer iemand DNF't. Via de replay kan je ook zien of dat correct gebeurt. Ik geef mezelf graag op om die taak ter harte te nemen.
@ Bart: iets op tegen voor die F1 mod van79? Nou nee niet direct, maar er zijn ook nog goede modernere F1 mods die goed zijn. League editions. Ik schiet die 79 mod niet af, alleen.... Stop er eens een andere openwheeler tussen, en haal die 79 boven binnen dit en 2 trophy's Als rf2 / AC / GTR3 tegen dan niet een maatstaf is.....
@ all: this is good people. Laat maar komen die ideeën.
|
|
|
Post by kartonflash on Jul 12, 2012 1:37:18 GMT 1
Tja allemaal leuke voorstellen....Persoonlijk ben ik voorstander van nog een rf1 seizoen ....Dit heeft namelijk iedereen die hier gereden heeft...Niemand hoeft iets te kopen of hardware up te graden dus tegen de leegloop lijkt dit de beste mod.RF2 heeft veel potentieel maar om het bij mij vlot te draaien moet ik veel toeters en bellen af zetten en dan draait het nog niet zo als rf1 of iracing.Moest het echt alleen van mij afhangen dan mag het iracing worden van mij ...De stats d grote community de sim zelf de banan allemaal topquality....en een seizoen mazda cup hoeft echt ni veel te kosten.....De team format is ok maar dan moet je zeker 20 piloten hebben vind ik...UIteindelijk zal een poll hier mss de definitieve beslissing moeten geven.
|
|
|
Post by Cedric on Jul 12, 2012 3:24:16 GMT 1
Mannen voor de duidelijkheid, ik vind het prachtig dat iedereen hier zijn mening kan formuleren Zelf ben ik zeker ook voorstander van het 1-mod-per-seizoen concept. Meer tijd om ons te verdiepen in de wagens, waardoor ze automatisch een vertrouwd gevoel gaan geven. Broadcasts, racereports,... Broadcasts zijn er imo ver over. Iedereen kan achteraf de replay bekijken en er eventueel filmpjes maken (bijv. Ricardo met VRL-TV en Keneth met zijn racefilmpjes) of een racereport schrijven. Je kan mensen natuurlijk niet verplichten om zo'n dingen te blijven doen. Die moeten zeker altijd uit vrije wil blijven komen. Als verschillende leden met leuke initiatieven op de proppen komen en een steentje bijdragen komt dit zeker goed. Strafgewichten? Goed idee, is dat in rFactor instelbaar dan? Verder vind ik dat we vast moeten blijven houden aan het vast format: 1 race op zondagavond. Deels ook omdat ik in de week niet kan, maar ik denk dat het tijdstip ondertussen bij iedereen al een gewoonte is geworden. Qua simulatie: rFactor 2 is zeker en vast geen probleem voor mij. Ik zou me er echter ook niet om geven om nog enkele seizoenen het beste van rF1 te geven, leuke en verfrissende mods en tracks. Dit moet wel op 1 voorwaarde gebeuren: de admins moeten dit zien zitten! Zoals Tim en Bart al hebben aangehaald was de motivatie na het laatste seizoen een beetje weg. Ik zou niet willen dat we ze nu onder druk zetten om per se nog een rF1 seizoen te rijden om daarna te besluiten dat de VRL opgedoekt wordt. GP79 mod? Mja waarom niet? 9 races hiermee? Er zijn op zich genoeg tracks uit die periode beschikbaar. (denk aan oude zolder, nordschleife,...) Ik ben er vrij enthousiast over, maar dat komt omdat ik graag open wheelers rij Een ander voorstel, ook een open wheeler is misschien deze? www.virtualr.net/f1-1994-le-1-1-track-pack-releasedMisschien kan deze door een van de admins getest worden, want ik weet de ballen van physics, maar ik vond toch dat ze zeer goed reden. Heb je er meteen kwalitatief (imo) trackpack bij. Natuurlijk als dit gedaan wordt, komt weer het probleem dat ze misschien toch te snel of niet toegankelijk genoeg zijn. Ten slotte wil ik nog zeggen dat ik het super vind dat de vrl ons al zo lang heeft kunnen entertainen. We zullen zien wat de toekomst brengt. Binnenkort komt AC er, rF2 gaat meer ontwikkeld zijn en zoals Ben zei kunnen we dan nog zien welke richting we uit gaan. Ik heb er alle vertrouwen in, de toekomst lacht ons toe Het zijn mooie tijden voor simracers
|
|
|
Post by Mee on Jul 12, 2012 8:13:33 GMT 1
Zoals ik al had gezegd: Tim en ik hebben de F1 CTDP 2006-mod getest en dat was heel leuk om te hotlappen, maar er mee racen zat er niet in. Ik vrees dat dat zelfs met 10 jaar oudere F1's niet goed gaat lukken, want de remmen waren toen ook van carbon waardoor 1 meter te laat remmen een zware crash kon betekenen. We moeten ook wat rekening houden met alle leeftijden bij de VRL. Niet iedereen hier is een Schumacher die op 43-jarige leeftijd nog snel genoeg is voor F1. Ik heb toch vroeger al van een paar horen vallen "dat gaat hier te snel voor mij". Bij een oudere F1 à la 79 (of iets anders!) ligt de snelheid toch een stuk lager en zijn de auto's minder 'snappy'.
|
|
|
Post by Cedric on Jul 12, 2012 11:11:21 GMT 1
Zoals ik al had gezegd: Tim en ik hebben de F1 CTDP 2006-mod getest en dat was heel leuk om te hotlappen, maar er mee racen zat er niet in. Ik vrees dat dat zelfs met 10 jaar oudere F1's niet goed gaat lukken, want de remmen waren toen ook van carbon waardoor 1 meter te laat remmen een zware crash kon betekenen. We moeten ook wat rekening houden met alle leeftijden bij de VRL. Niet iedereen hier is een Schumacher die op 43-jarige leeftijd nog snel genoeg is voor F1. Ik heb toch vroeger al van een paar horen vallen "dat gaat hier te snel voor mij". Bij een oudere F1 à la 79 (of iets anders!) ligt de snelheid toch een stuk lager en zijn de auto's minder 'snappy'. Ok, bij die argumenten leg ik mij volledig bij neer. Dan is GP9 idd een betere mod als we F1 willen rijden.
|
|
|
Post by Filip Verbert on Jul 12, 2012 14:11:55 GMT 1
Geen strafgewicht! X2 versnelling moet blijven bij 1 uursraces zodat pitstopstrategieën mogelijk zijn! Ik deel Bart zijn mening.
|
|
|
Post by Filip Verbert on Jul 12, 2012 14:21:31 GMT 1
Iracing zal geen optie zijn als VRL het houdt op een meer persoonlijkere sfeer. Als je iRacing VRL league start, moet je toestaan om alle rijders te laten meerijden. Ik heb met de herstart van ons team eens een funrace op een iracingserver aangekondigd met de melding: enkel voor nederlandstalige rijders... Dat werd niet geapprecieerd. Ook als je zegt dat het enkel voor A en B-class rijders is, wordt daar fel over geklaagd. Het moet voor alle klasses en alle rijders toegankelijk zijn. Zonder iRating en safety rating en met een racecontrol na de race. Iets waar ik me graag mee zou bezighouden . Zelf heb ik nog maar 1 race gehost en ken ik niet alle admin mogelijkheden binnen een hosted session. Ik denk dat je al kan rekenen op 4 ART rijders die zullen meedoen . Op een sponsoring van mijn kant mag VRL ook rekenen.
|
|