|
Post by Timpreza on Jul 11, 2012 15:26:02 GMT 1
Om in een andere topic niet te ver offtopic te gaan quote ik hier Filip's post: De terugloop van rijders is volgens mij te verklaren door de toenemende concurrentie van andere leagues met een ruimere visie dan enkel 1 sim met dezelfde aantal races. Ook worden veel van deze races uitgezonden en kan me ze later terug bekijken op youtube. rFactor is niet dood! Denk maar aan de laatste endurance race van simracing.org of 24h-rennen.de. Ook FSR rijdt nog rFactor en daar rijden ERG veel jongens bij, waarvan velen die erg snel zijn. Waarom daar een grote toeloop van rijders en hier een sterke terugloop? Daar moet aan gedacht worden en dat kan enkel en alleen te wijten zijn aan het concept. Dit heeft vele jaren gewerkt en zal bij de die-hard VRL'ers nog steeds voldoende zijn om zich te amuseren, maar 50% die ik erover aanspreek vind het niet vernieuwend meer en wil iets anders. Ik zeg niet dat ikzelf, bij eventuele verandering van het concept, direct zal meerijden. Tijd is ook een erg belangrijke factor waarmee moet rekening worden gehouden. We worden allemaal ook wat ouder, krijgen kindjes en we hebben niet meer de tijd om uren te oefenen om het goed te doen in een race. Mijn voorstel om een verdere terugloop te vermijden: - integratie van iRacing georganisseerd door VRL; - opstart van een kampioenschap (1 mod/auto op 12 circuits) - geen private kwalificatie (de rijder moet maar zien dat hij zijn auto weet te plaatsen voor een goede rondetijd neer te zetten) - races van 1.5u ipv 45min of 1 uur. - werken met een rijder- en teamkampioenschap - skins verplicht voor ieder team en rijder - broadcast integreren rF2 is volgens mij te vroeg om mee te beginnen. Te weinig content. Met rFactor en iRacing kan er volgens mij genoeg volk aangetrokken worden, maar het concept moet ook veranderd worden. Ik ken VRL nu 6 jaar en aan de leegloop moet iets tegen gedaan worden! VRL beschikt over admins die ervaring en kennis genoeg hebben. Het zou jammer zijn mocht er niets veranderd worden.
|
|
|
Post by Filip Verbert on Jul 11, 2012 15:56:57 GMT 1
Inderdaad beter om hierover een ander topic te starten. Om te reageren op Frank zijn vraag: Desalnietemin : ik vind dat iRacing idee niet slecht hoor. Hoeveel Vlamingen/Nederlanders zijn er momenteel actief op iRacing ? Actieve nederlands/belgische rijders zijn er voldoende. Alvast genoeg om VRL een extra iRacing community te bezorgen. Een nederlandstalige league met een eigen concept (1 auto op verschillende tracks. Oval of Road). Dit eventueel uitgezonden door ETV of GlacierTV. De optie om fixed setups te gebruiken is erg interessant voor ons die weinig tijd hebben om uren te testen. Natuurlijk zijn er momenteel genoeg setups online te vinden mocht je de fixed setup niet toepassen. Races ook op zondag 20u, samen met het VRL rFactor kampioenschap.
|
|
|
Post by Emile Gijselinckx on Jul 11, 2012 16:11:00 GMT 1
- opstart van een kampioenschap (1 mod/auto op 12 circuits) Dit vind ik helemaal geen slecht idee.. Sommigen hebben het erg moeilijk om auto's te begrijpen en beginnen pas snel te gaan na 2 races te hebben gereden hierin en dan is er nog maar 1 race over om een goed resultaat te boeken.. Naar iracing overstappen zou ik persoonlijk niet willen.. Ik geef zelf niet veel geld aan het simracen uit en iracing betalen zie ik momenteel niet zitten. Met rFactor 2 beginnen vind ik ook niet erg maar als er maar 8 man aan de start komt van die races weet ik niet of de VRL het lang gaat uithouden. Nog seizoenen rFactor 1 rijden vind ik ook helemaal niet erg. Ik vind dat er sinds rFactor 2 uit is precies meer volk geïnteresseerd is om rFactor 1 kampioenschappen te rijden. Met die mods zijn ze ook nog altijd bezig en die GT3 mods bijvoorbeeld worden steeds beter en beter. Als we hiermee een kampioenschap beginnen dan denk ik dat er serieus veel volk op afkomt..
|
|
|
Post by Knarf on Jul 11, 2012 16:19:51 GMT 1
- Een ander handig iets van iRacing zijn al die statistieken die het heel eenvoudig maken om bij een te groot aantal piloten ze op te splitsen in divisies.
Want ik moet zeggen. Tegen iemand die in de achterhoede rijdt zeggen 'Als de zwakken altijd stoppen, blijft er niemand meer over.' (iets wat ik zelf ooit ook heb gezegd) is makkelijk als je zelf vanvoor rijdt, als je zelf achteraan rijdt is de motivatie toch heel wat moeilijker om blijven te rijden.
Dat was één van de leuke zaken aan iRacing. Soms zat ik in de hoogste split, maar meestal in de 2de en dan kon ik soms eens challengen voor het podium, en soms eens voor een overwinning. Is toch heel wat leuker dan telkens in die hoogste split te zitten en achteraan rond te rijden.
Persoonlijk denk ik dat demotivatie wegens achteraan rondrijden ook een belangrijke factor is. Sommige mensen hebben gewoon geen tijd om veel te oefenen, veel setups uit te zoeken (lagere divisie kan bijvoorbeeld fixed setup gebruiken). Die willen gewoon een FUN raceke doen, maar als door de beperkte oefentijd het resultaat is dat je 5 seconden te traag bent is de FUN er af.
Nu ben ik ook wel slim genoeg om in te zien dat met ons huidig veld splitsen in divisies hopelooos is.
- Een andere zaak die mij stoort is dat je met rFactor nu alleen op de VRL server kan oefenen, en dat die altijd ingesteld staat op 2u training ofzo. Sommigen vinden dat misschien plezant, maar ik doe veel liever racekes. Weer een voordeel van iRacing is dat je kan doen wat je wilt. Als je wilt racen (en de VRL kalender loopt samen met de iRacing kalender) kan je gewoon racekes doen. Als je wilt practice rijden, geen probleem.
- Alleen het bedrag dat je moet neertellen voor iRacing
|
|
|
Post by bazookajoe on Jul 11, 2012 16:21:19 GMT 1
iRacing races houden lijkt mij ook niet meteen de oplossing.
Misschien in plaats van een elke-zondag-systeem naar een systeem van periodieke events die langer duren, wat meer voorbereiding vergen en meer volk trekken.
Positief ook dat VRL hoe langer hoe meer meedoet als team in andere leagues en events.
|
|
|
Post by Timpreza on Jul 11, 2012 16:33:51 GMT 1
Iedereen mag hier gerust vrij zijn toekomstvisie zetten van hoe hij zou willen dat het VRL-concept er in te toekomst uit zou kunnen zien.
Redenen van de "leegloop" volgens mij: - Draai het of keer het zoals je wil, rF heeft zijn hoogtepunt gehad. - Midden het seizoen mods switchen waardoor we geen echt evenwichtige interessante kalender hadden en mensen interesse verloren. - Gebrek van motivatie aan mijn kant. De VRL loopt al een jaar op autopilot bij mij wegens tijdgebrek. Ik heb het te lang blijven doen in een routine zonder er eigenlijk nog veel passie voor te hebben. Gewoon omdat ik nu privé andere prioriteiten heb. Onderschat die invloed niet, hoe kan een league bloeien als de baas geen initiatief neemt... Anders waren er waarschijnlijk al zotte concepten geweest van mijn kant. Als er iemand kandidaat is om met te helpen, be my guest. Momenteel neemt Bart de dagelijkse taken van mij over, maar hij gaat dat niet kunnen blijven doen. Admin wanted! Ik wil graag nieuwe concepten introduceren, ik maar iemand anders gaat het moeten doen. Ik wil de VRL niet zien doodbloeden, maar aan de andere kant kan ik er de nodige tijd niet meer insteken zonder mijn gezin te verwaarlozen. Prioriteiten... - Gebrek aan vernieuwing. Waarschijnlijk, da's rechtstreeks gelinkt aan het bovenstaande.
Filip, ik weet het, ons concept is blijven stilstaan. De mensen worden veeleisend, teamwork, skins, broadcasts. Allemaal heel leuke evoluties die het interessant kunnen maken.
Het is nooit ons doel geweest de grootste of beste league te zijn. We zijn een regionale gezellige en toegankelijke league. Maar een veld van 20 man moet toch haalbaar doel zijn. Bekijk het eens omgekeerd, misschien zijn we te serieus, geworden, en schrikt dat beginners teveel af? Pro-piloten willen idd meer, maar teamwork en skins bvb legt de drempel nog hoger voor beginners.
iRacing is te duur. Een gebrek aan Iracing is zeker niet de reden waarom het hier tijdelijk slecht gaat. En rFactor is idd nog niet dood, maar we moeten daar niet op wachten. (gpl is ook nog niet dood...) Nu het minder druk is hier is het misschien het moment om iets radicaal te doen. Er komen 2 betaalbare alternatieven voor iRacing aan waar wij tussen twijfelen: rF2 en Assetto Corsa. Of dat rF2 is, who knows, AC is er nog niet, dus wij gokken momenteel op rF2. Maar we hebben geen glazen bol. Momenteel zijn er mensen die voor rF2 gekozen hebben die serieus aan't genieten zijn op onze server... Ik verwacht in eerste instantie geen vol veld met rF2. Ik verwacht daar klein te kunnen beginnen. 10 vaste deelnemers zou al een groot succes zijn het eerste seizoen. Naarmate rF2 evolueert en er goede mods komen verwacht ik meer mensen aan te kunnen trekken. (Allemaal in de veronderstelling dat de met r2 verderdoen.)
Misschien moeten er nieuwigheden in verwerkt worden ja, ik sta er voor open.
- Kampioenschap van 1 mod, 12 races, ik zou er mij ergens in kunnen vinden ja. Pakt 9 races, zoals nu. En 2 seizoenen per jaar. Testraces kunnen we eventueel vervangen door funraces met mods die we dan niet in het kampioenschap gebruiken, om toch andere mods aan bod te laten komen.
- Teams, daar was ik vroeger niet voor te vinden, omdat mensen dan hun setups binnen hun team gaan houden bvb. Dat zie je ook bij grote leagues, en dat komt de instapdrempel niet ten goede. Maar het is niet verboden hier, dat zag je bij SFH. Een teamkampioenschap, kan misschien wel iets bijbrengen ja, zeker als je maar 1 mod rijdt per seizoen. Kan over gediscussieerd worden...
- Broadcasts, da's niet rendabel in ons huidig tweewekelijks concept, da's interessant voor grote internationale events. Bij onze kleine groep zijn mensen die aan't kijken zijn niet aan't rijden... Als iemand graag een live broadcast zou doen voor ons, ik hou u niet tegen, maar ik vraag me af wie daar naar gaat kijken. Achteraf iets samenstellen is ook al door een paar mensen geprobeerd, telkens goede leuke pogingen die veel toevoegen aan de league, maar dat houden ze ook niet blijvend vol.
- Langere races. Elke week anderhalf uur races, dat maakt het nog minder toegankelijk. Nu is voor beginners 45 min al een hele uitdaging, en mensen moeten meestal maandag vroeg op. Als je maar maandelijks racet kan je dat doen, maar ik veronderstel dat mensen hier gewoon hun wekelijks potje racen komen halen. Nu en dan een endurance hebben we al.
- Skins, dat mag nu al en is optioneel. Verplichten wil ik niet doen, alweer met die instapdrempel, maar als we een heel seizoen met dezelfde wagen rijden zie ik wel meer mensen/teams een skin maken. We kunnen dat dan ook promoten. (Dan moet je ook langer dan 6 weken met een mod rijden natuurlijk, anders ben je constant aan't skinnen, en da's niet iedereens cup of tea.)
Ik ga ermee akkoord dat de VRL aan vernieuwing toe is. Nieuwe sim is een begin. Een nieuw concept, ik sta er voor open, maar we moeten toegankelijk blijven (of terug worden) voor beginners. 3x per seizoen mods switchen maakt het ook niet eenvoudig.
|
|
|
Post by Mee on Jul 11, 2012 16:38:37 GMT 1
iRacing races houden lijkt mij ook niet meteen de oplossing. Nee, mij ook niet. Niet vergeten dat er buiten het jaarlijkse abonnement ook nog de auto én de verschillende circuits moeten worden aangekocht. Qua standaard wagens is bv niet direct eentje waarmee je een heel seizoen mee wil rijden (toch?), en de standaard circuits zijn ook niet de spannendste. Je wilt ook niet elk seizoen op dezelfde circuits rijden. Als je het VRL-seizoen wilt afstemmen op de iRacing-kalender gaat het zeker een stuk duurder uitvallen. Een van de sterke punten hier bij de VRL is dat je gratis deel kan nemen aan de races; je moet enkel de (goedkope) sim (rFactor nu) en een stuurtje hebben om mee te doen. iRacing kost u jaarlijks (heel snelle berekening!): - $100 aan abonnement (voor nieuwelingen atm $50) - 2x $12 per auto (want 2 seizoenen) - pakweg 10x $15 voor de circuits (dat zijn 5 nieuwe circuits per seizoen bv) Dat is $274 per jaar, persoonlijk vind ik dat toch veel ja... en niet te vergeten dat als je in de week wilt oefenen op iRacing's servers je eerst naar de juiste klasse moet stijgen om mee te mogen rijden. Ook de hosting van de iRacing servers zitten hier niet in, maar dat was maar weinig dacht ik. Het is een schoon systeem, iRacing, maar om ineens van €0 /jaar bij de VRL naar $275/jaar te gaan... ik weet niet of ik het er voor over zou hebben. edit: Da's weer schoon gezegd van Tim . Zet hier zeker suggesties om de races leuker en interessanter te maken, hoe meer ideeën hoe beter. Ah ja, Filip, het is precies al lang gereden dat je hier mee hebt gedaan want we rijden al een jaar of 2 terug met publieke kwalificatie .
|
|
|
Post by Dino on Jul 11, 2012 16:38:53 GMT 1
ik ben nog altijd voorstander van rf1 maar ik beslis hier niet over en dat ik in de achtergoede zit te rijden vind ik ook niet erg ;D ik vind het altijd leuk om mee te doen zeker nu ik meer kans heb omdat dimi de maandag racet..... dus admins aan jullie de keuze en aan ieder een goed en zonnig verlof gewenst
|
|
|
Post by Timpreza on Jul 11, 2012 16:46:34 GMT 1
Positief ook dat VRL hoe langer hoe meer meedoet als team in andere leagues en events. Nu ge dat zegt, als er van mijn kant geen goesting meer komt, en er komt geen opvolging van mijn kant om de VRL als league te adminnen was het ook een idee om van de VRL een team te maken die in andere competities deelneemt.
|
|
|
Post by Filip Verbert on Jul 11, 2012 16:55:11 GMT 1
Ah ja, Filip, het is precies al lang gereden dat je hier mee hebt gedaan want we rijden al een jaar of 2 terug met publieke kwalificatie . Is da echt Bart? Idd al een tijdje geleden dan . Des te beter!
|
|
|
Post by Filip Verbert on Jul 11, 2012 16:57:28 GMT 1
Positief ook dat VRL hoe langer hoe meer meedoet als team in andere leagues en events. Nu ge dat zegt, als er van mijn kant geen goesting meer komt, en er komt geen opvolging van mijn kant om de VRL als league te adminnen was het ook een idee om van de VRL een team te maken die in andere competities deelneemt. Zeker doen Tim. Waarom op jullie website geen apart menu-onderdeeltje over het VRL team?
|
|
|
Post by nicotineplijster on Jul 11, 2012 17:50:13 GMT 1
Het is nooit ons doel geweest de grootste of beste league te zijn. We zijn een regionale gezellige en toegankelijke league. Maar een veld van 20 man moet toch haalbaar doel zijn. Bekijk het eens omgekeerd, misschien zijn we te serieus, geworden, en schrikt dat beginners teveel af? Pro-piloten willen idd meer, maar teamwork en skins bvb legt de drempel nog hoger voor beginners. Ik vindt dat het niet te serieus, imo zit dat net goed, niet TE maar ook niet te weinig. Teams kunnen 2 kanten uit. Een beginner kan er juist veel uit leren terwijl hij plezier heeft, wat hem dan zou motiveren. maar het kan inderdaat ook te veel zijn
|
|
|
Post by Rino on Jul 11, 2012 18:47:29 GMT 1
1mod per seizoen ben ik grote voorstander van. Neem de DRM. Heb ik een hekel aan en de M1 genomen voor de sound. 3 races en ik ben er vanaf. 9 races, dan ga je al eens wa testen en nadenken. Ik ga ze niet liever rijden, maar meer tijd en aandacht aan besteden. Als er meerder wagens zijn in een mod, (bv GT3) dan kan je opteren om 2 of meerdere wagens te kiezen. Je kan best teams maken. (originele modus aan) team demeulemeester. Je rijd elk individueel, maar ook voor je team. En teamorders toegelaten. Perfect te doen via teamspeak teamchannels. Hier zit veel diepgang in imo. Meer sim! Publiek qualy is prachtig (wat een goed idee was dat ), maar wat te denken van een verplichte inlap bij de Q en R sessies? In reallife moeten ze ook hun wagen binnenbrengen.. Bij een crash die lijd tot opgave, je wagen veilig off track zetten. Niet zo maar esc terwijl je wagen op de baan staat. Pit windows invoegen. 1 uur races. En testraces halveren. De data van 30 min kan je wel x2 doen. Vroeger tijdstip. Poll houden? Laat rf2 nog wat rijpen, en of zien wat AC / GTR3 wordt...
|
|
|
Post by Nick on Jul 11, 2012 19:03:30 GMT 1
Er komen wel leuke ideeën voorbij. Hierbij even mijn mening: Dingen die ik graag zou behouden: - Tweewekelijkse races -> voldoende voorbereiding, ook tijdens drukkere periodes in het jaar
- Racetijdstip -> zit goed ingebakken bij de huidige rijders
Ik vind de combinatie van teams, skins, 1 wagen per seizoen wel een leuk idee. De voordelen: - De races zijn meer gepersonaliseerd met de skin. Ik steek daar persoonlijk graag wat tijd in.
- De competitie wordt wat meer teamgericht. Een team zou kunnen bestaan uit een ervaren rijder en een rookie.
- De ervaring van in één wagen-specifiek kampioenschap te rijden is misschien wel fijner en zorgt voor een langere suspens.
De nadelen die ik dan zie: - Het samenstellen van de teams: Worden die door de admins samengesteld? Of zoeken de snelle mannen elkaar op in een niet te verslaan team?
- Het vinden van een mod die iedereen 9 races wil rijden.
Er zijn vele zaken die een meerwaarde zouden kunnen zijn voor de league leuker te maken, maar zoals al gezegd vragen die extra'tjes extra tijd en verhogen die de drempel voor de beginners. Ook niet iedereen heeft tijd/zin om een skin te maken en/of wedstrijdverslagen te schrijven, enz. Uiteindelijk zijn we op zoek naar een concept rondom de races om de league wat interessanter te maken, want het race-verloop zelf is volgens mij al geperfectioneerd door de admins. Dit verloopt zelden moeizaam. Ik hou me graag bezig met wat grafische zaken zoals de kalender. Dus daar wil ik gerust m'n steentje blijven bijdragen. Ik ben benieuwd welke ideeën er nog passeren. Dat er iets moet gebeuren aan de opkomst, is duidelijk. Twee seizoenen geleden reden we met 24!!! En dat gaf ook een meerwaarde aan de races. Let's go, mannen!
|
|
|
Post by Mee on Jul 11, 2012 19:49:28 GMT 1
Het samenstellen van de teams: Worden die door de admins samengesteld? Of zoeken de snelle mannen elkaar op in een niet te verslaan team? Groot nadeel! Het teamvoorstel is hier of in het adminforum al een paar keer geopperd geweest, maar het samenstellen van de teams is het moeilijke. Gewoon random 2 namen uit een ton pakken zou misschien nog het eerlijkste zijn, maar dan heb je ook de kans dat er 2 toppers bij elkaar zitten. En als je in een team wordt geplaatst met iemand die je niet kan uitstaan? . Of iemand die maar de helft van de races mee rijdt? Iemand hier een beter idee voor? Nog wat bedenkingen: - Waar zet je nieuwkomers die er tijdens het seizoen bij komen? - Deelnemers die maar af en toe een race mee rijden, wat doen we daar mee? Eens 9 races lang één mod rijden zou wel eens een welkome afwisseling zijn (of net niet ) denk ik.
|
|