|
Post by robin on Jun 24, 2012 15:36:38 GMT 1
SFH is vrij ongenaakbaar. Die mannen hebben een goeie patch gevonden Haha was 't maar waar, onze voorbereiding was vrij ondermaats. De Porsche reed met een setup die niet over de curbs wilde - My3ID was 2 sec per lap sneller in een Spyker! - en de Corvette stond voor de race ternauwernood in de top 10. Maar Bert Knops is niet voor niets al tien jaar de hoogste GPLRank rijder van Nederland. Die is het racen nog niet verleerd - en pas 26. Andras heeft al jaren zoveel pech gehad, die moest gewoon een keer winnen. De Porsche heeft nog nooit eerder zoveel pech gehad, met een disconnect, nog drie disconnects onder geel, en een weavende, blockende en uiteindelijk spinnende GT1 die Wilfred ophield en uiteindelijk tot een kapot front en lekke band leidde. Deze was erg close, en onze eerste dubbel. Marcel's eerste 24u overwinning, al met al een heel mooi weekend!
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jun 24, 2012 23:39:59 GMT 1
Wat een event! Na weken van voorbereiding begon de eindsprint voor mij afgelopen donderdag. De software, die tot dan toe nog slechts getest was met relatief kleine groepen mensen, kreeg zijn vuurdoop en man o man, er ging werkelijk van alles verkeerd. De software greep op de verkeerde momenten in en kegelde mensen van de server. Niet handig twee dagen voor de race. Tot diep in de nacht doorgewerkt om op basis van het geleerde de oorzaken te achterhalen en uiteindelijk bleek dat de dedicated server zich anders begon te gedragen als er veel mensen op de server zaten. Daardoor detecteerde hij de garages op de verkeerde plek en dacht de penalty code dat je je garage te vroeg verlaten had... met alle gevolgen van dien. Vrijdagochtend vroeg opgestaan, dagje vrij genomen en tot in 't begin van de middag doorgewerkt voor de tweede, snel ingelaste test. Die verliep gelukkig veel beter en we waren tevreden over de werking van de software. Wel wisten we natuurlijk dat nog niemand dit 24 uur getest had, en ik had daarom zoveel mogelijk rekening gehouden met dingen die zouden kunnen gebeuren (server crashes, delen van de software die op hol slaan, etc.). Na de test 's middags nog een aantal kleinere dingen opgepakt en onder andere de message view ingebouwd waarmee de teams konden zien wat race control hen allemaal stuurde. Zaterdagochtend, racedag, ook weer vroeg uit de veren omdat er nog een hoop uitgelegd moest worden aan alle supporters die samen race control zouden doen. De dag ervoor had ik ook moeten besluiten om als team niet bij elkaar te gaan zitten omdat mijn vriendin nog steeds ziek thuis lag. Andras en Bert zijn daarop samen in Utrecht gaan zitten en ik jongleerde de hele dag tussen de ziekenboeg, de auto en race control. Terwijl in Utrecht de live stream in gereedheid gebracht werd om 24 uur lang beelden uit de cockpit te kunnen uitzenden, waren de rijders van de GT2 Porsche zich aan het prepareren voor maar liefst twee endurance races tegelijkertijd. Naast Le Mans moesten er ook nog 6 uren op de Nurburgring worden afgelegd, wat betekende dat de mannen de eerste uren maar weinig rust hadden. Om drie uur was dan eindelijk de start van de race. De kwalificatie volgorde werd ingeladen waarna race control de wagens in de goede volgorde in de formation lap moest zien te krijgen. Omdat er toch wat rijders waren die gewisseld waren, zorgde dat nog voor enig puzzelwerk maar uiteindelijk gingen we een half uur later van start. De eerste stints gingen voorspoedig. Bert had op de vrijdag de auto met veel moeite op P6 kunnen kwalificeren nadat hij een volle seconde van zijn PB gereden had. Tijdens alle kwalificatie races hadden we al gezien dat dit veld enorm sterk was (bij ons kon niemand een 44'er rijden, terwijl je alleen daarmee in de top 5 kon komen) en we hoopten dat we een beetje mee zouden kunnen komen in de race. Wonder boven wonder bleek dat we zeer goed van start gegaan waren en nadat Bert al de nodige plaatsen gewonnen had, wist Andras de kop te pakken en bouwde een voorsprong op. Ondertussen reed ook de GT2 Porsche, die van P2 vertrok, goed vooraan mee toen in het donker de eerste full course yellow een feit was. Het zou een lange safety periode worden omdat aanvankelijk de software ermee opgehouden was nadat iemand een poging gewaagd had om een niet werkende rFactorMonitor weer vlot te trekken. Toen dat hersteld was en de rijders weer in hun formation lap waren, hield de dedicated server zelf ermee op wat ervoor zorgde dat we de starttijd wat aan moesten passen en uiteindelijk twee uur later weer een groene vlag zagen. Een kleine fix die ondertussen werd toegepast op de software was voldoende om hem de rest van de race in de lucht te houden. In de Corvette waren we door de gele vlag een halve ronde van onze voorsprong kwijtgeraakt en was ons rijdersschema in de war. Uiteindelijk, na meerdere stints van Andras en Bert, kon ik me losmaken uit race control om in het holst van de nacht mijn eerst stints te rijden. Daarna nam Bert het stuur weer over en net toen ik de wagen weer over wilde nemen ontstond de tweede en tevens laatste full course yellow. Dit keer was de dedicated server zonder waarschuwing gecrasht. De rejoin software liep nog gewoon. Inmiddels was race control ingespeeld op de situatie, waardoor een half uur later iedereen weer reed. Doordat het veld weer bij elkaar gekomen was, ontstonden er allerlei gevechten op de baan. De Corvette was inmiddels twee ronden uitgelopen op de rest, en de Porsche eigenlijk ook, tot Dennis daar tijdens het rijden ineens de connectie verloor. Een rejoin en 10 minuten later was de voorsprong veranderd in een achterstand en moesten eerst Dennis en daarna Wilfred en Robin vol aan de bak om de kop weer over te nemen. Wij konden inmiddels op safe rijden (voor zover dat kan met iemand in het team met de bijnaam "mister dangerous" ). In mijn tweede stint ging alles goed, waarna ook Bert en Andras voor de laatste keer het stuur overnamen. Zonder verdere incidenten bereikten we uiteindelijk om half 4 's middags met beide auto's gelijktijdig de finish. Het duurde nog even voor we ons realiseerden dat we echt gewonnen hadden en dat dit voor een aantal van ons de eerste winst in een 24 uurs race was. Het was zeker de zwaarste race die ik heb meegemaakt, omdat er in tegenstelling tot alle eerdere races veel meer auto's de finish haalden en er op de baan dus tot en met de laatste uren veel te beleven was. Natuurlijk moeten we met deze nieuwe software een balans gaan vinden. Nu mocht je altijd rejoinen en kostte je dat 10 minuten (een redelijke tijd gezien het feit dat moderne teams op Le Mans in die tijd zo'n beetje de hele auto opnieuw kunnen opbouwen). Misschien moeten we dat toch nog wat proberen te differentiëren (zodra we dingen ook betrouwbaar kunnen detecteren, zoals schade) en de herstarts moeten zeker soepeler gaan verlopen. Al met al is dit best een goede oplossing voor endurance races, dus wie weet kunnen we de plannen voor BES ook weer uit de kast halen, als daar voldoende animo voor bestaat!?
|
|
|
Post by timothy on Jun 25, 2012 6:28:40 GMT 1
Marcel, wat een hoop werk en voorbereiding...:s Maar het was idd een schitterend event. Met 2 safetycar periodes was het eigenlijk nog best realistisch. Zijn nu éénmaal dingen die gebeuren in de simwereld, maar werd erg keurig en al bij al vrij snel opgelost door de organisatie. Wij hadden vvor onszelf ook al de beslissing genomen om niet te rejoinen als er iets was aan de auto die ze in het echt ook niet zouden kunnen repareren.Kwestie van realisme na te streven. Daarom dat we al erg blij waren dat we de race eigenlijk "vlekkeloos" konden uitrijden. Geeft altijd voldoening om te finishen. Zat mss wel een podium in maar een stomme crash van een reetknallende Duitser heeft ons de das omgedaan en dan ook nog eens een disco bij pilotenwissel. De laatste 30minuten nog constant in gevecht geweest met P6. konden niet voluit gaan want de benzine berekening was errrrrrrrrrrrrgggggggg krap. Gaf wel een heel leuk gevecht met Ben, die uiteindelijk de duimen moet leggen en P7 binnenhaalt.
Al bij al mogen we tevreden zijn. Uitrijden was ons doelstelling omdat we zeker niet de snelten waren maar blijkbaar zat onze strategie van triplestinten met hards vrij goed want we klommen rustig maar zeker op naar voor in de standings. Volgend jaar ben ik er zeker weer bij en denk dat mijn teammies dat ook zullen zeggen.
Als "manager" van Team Tiberini wil ook de volledige Simracing.org ,eeuuh, organisatie van harte bedanken voor het opzetten van het hele event en voor hun tijd die ze wouden spenderen aan het vlot laten verlopen van de race en alles daarrond.
Volgende week terug naar Le Mans?? lol
|
|
|
Post by oracle on Jun 25, 2012 7:56:30 GMT 1
Ik denk dat er een paar goed vast geslapen hebben achteraf Felicitaties aan de finishers. Grats Marcel dat was nogal nen event voor u als ik het zo lees, knap zenne.
|
|
|
Post by Rino on Jun 25, 2012 13:14:18 GMT 1
Er kunnen niet genoeg schouderklopjes gegeven worden aan de mannen achter de schermen. Hoedje af Marcel! En congrats aan alle SFH mannen voor de win. Prachtige finish btw om beide wagens gelijktijdig over de streep te brengen! Onze race ging in het begin zoals ik persoonlijk verwachte. Kalmpjes de rondjes draaien en de strategie laten werken en de wagen uit de problemen houden. Toen we op P4 lagen begon het te mooi om waar tezijn te worden. Dan stap ik in en kan ik met een 3 uur stint de wagen overgeven terwijl we nog steeds op P4 staan. Dan komt er een servercrash (we zaten echt wel in die ronde hoor Marcel, we lagen ong 2.2 minuten achter op P3) en worden op een ronde achter gezet op P3. Maar nog steeds 4de. Dan komt er een missmatch van Timo terwijl hij aan het rijden is. Blijkt dat dit niet door ons toedoen komt, maar verliezen toch 5 minuten. Dan een disco bij de wissel met Ben. 10 minuten penalty, en we worden er afgepegeld door Schlabs terwijl hij 2 ronden achter ons lag. Allemaal problemen waar we niks konden aan doen. Maar Robin verwoorde het perfect. "zonder dieptepunten geen hoogtepunten". Bij een volgende 24u ben ik zeker paraat om opnieuw het team te vervoegen. Dit is iets wat je moet gedaan hebben. En ik vergeet ze bijna : Mille grazie mi amici Timothy , Ben , Nico!
|
|
|
Post by Ben Cuypers on Jun 25, 2012 19:18:34 GMT 1
Ook nog een woordje dank van mijn kant aan de organisatie! Ongelooflijk wat die mensen er voor over hebben om een paar gasten een onvergetelijke ervaring mee te laten maken en er zelf zelfs niet aan deel te nemen! Petje af! Dan was er de race... Al veel besproken in dit topic dus dat verhaal ga ik niet meer doen. enkel de laatste stint moet zowat het hoogtepunt uit men simracecarriere zijn! Spijtig van de slechte afloop maar had denk ik toch te close geworden met de benzine... als... als... achteraf heb je er niet veel aan. Blij dat we de finish hebben gehaald. P7 had ik misschien wel voor getekend voor de race. Niks om ontevreden over te zijn. Dikke proficiat aan SFH! Met weinig voorbereiding een dubbele zege pakken, je moet het maar doen! Andras kwam mij op een gegeven moment dubbelen en het leek alsof ik met een GT2 onderweg was... Dikke congrats! Voor mij was het een ongelooflijke ervaring, maar had/heb me toch voorgenomen om het bij een eenmalige 24h te houden! Het is niet tegen gevallen op geen enkel punt, maar weet niet of ik de voorbereiding etc er zomaar terug voor over zou hebben. Mss eerst nog eens terug een 12h ofzo inlassen. Dan last but not least mijn teammaten nog. Het was me een waar genoegen om Team Tiberini ("what an awesome teamname" ) te mogen vervoegen. De sfeer zat er goed in op elk moment van de race en de organisatie binnen het team verliep vlekkeloos. Enige die daar steken heeft laten vallen ben ikzelf. Bedank hier vooral Timo mee die er toch volgens mij het meeste tijd ingestoken heeft. (hij heeft er dan ook het meeste ) Bedankt en misschien tot...
|
|