|
Post by Mee on Dec 22, 2009 0:25:40 GMT 1
Naar aanleiding van de nieuwe mod waar verschillende wagens in meedoen presenteer ik u het programmake dat ik 1-2 weken geleden het geschreven: CarStat. De naam zegt (hopelijk) wat het programma doet: dit laat de "statistics" van een geselecteerde wagen zien, gaande van basisdingen zoals teaminfo, gewicht en optimale remtemperatuur tot volledige koppel-, power- en bandenslijtage-curves. Om deze informatie op te vragen start je het programma, kies je "Open VEHicle file" in het menu en navigeer je naar de locatie waar je vehicle file staat. Een typische .veh-locatie vind je terug in ..\rFactor\GameData\Vehicles\Modname\Carname\Team\*.veh Elk labeltje heeft een tooltip, dus als je niet juist weet wat er met iets wordt bedoeld, ga er dan met de muis opstaan (op de beschrijving, niet de waarde zelf). Dit programma is nog zeker niet af, dus als je bugs ontdekt of een waarde klopt helemaal niet, laat dan zeker hier iets weten. Ook ideeën voor extra statistieken zijn zeker welkom, maar ze moeten wel doenbaar zijn (het moet uit de modfiles af te leiden zijn maw). Als je een lelijke foutboodschap te zien krijgt bij het starten van het programma betekent dat waarschijnlijk dat je het .NET Framework (de Microsoft tegenhanger van Java) niet hebt geïnstalleerd staan, je kan dat hier terugvinden. Todo:- Done: Een "Vehicle file selector", waar je een lijst met auto's te zien krijgt en je er maar op hoeft te klikken ipv er zelf naar op zoek te gaan. - Done: Help-knop in het menu zetten - Done: Mogelijkheid tot het selecteren van de verschillende bandentypes - Done: Switchen tussen HP en kW, Nm en lbf-ft - Done: Verschil tussen de engine-upgrades laten zien. - Done: Grafiekje grip op % wear van verschillende compounds. - ... DownloadVoorbeeldje (Porsche RS Spyder):
|
|
|
Post by Nolle on Dec 22, 2009 7:51:07 GMT 1
héél interessant ! staat hier al op de desktop en zal er zeker gebruik van maken , ben trouwens nu al bezig met eens te vergelijken. dikke PRO hiervoor .
|
|
|
Post by k3vin on Dec 22, 2009 9:25:04 GMT 1
Ferm gedaan Bart! nu weet ik tenminste dat de optimale temp voor de banden 115° is!
|
|
|
Post by Hill2button on Dec 22, 2009 9:42:40 GMT 1
"Switchen tussen HP en kW, Nm en lbf-ft"
Hoe doe je dat?
|
|
|
CarStat
Dec 22, 2009 13:29:02 GMT 1
Post by Mee on Dec 22, 2009 13:29:02 GMT 1
Momenteel niet, maar dat is normaal gezien gewoon een vermenigvuldiging of deling...
|
|
|
CarStat
Dec 22, 2009 14:27:06 GMT 1
Post by Hill2button on Dec 22, 2009 14:27:06 GMT 1
Momenteel niet, maar dat is normaal gezien gewoon een vermenigvuldiging of deling... Oh, oops, dat is nog toe te voegen. Sry, slecht gelezen.
|
|
|
CarStat
Dec 22, 2009 16:50:58 GMT 1
Post by Timpreza on Dec 22, 2009 16:50:58 GMT 1
Klopt die tire pressure? Mijn telemetrie draait rond de 200kPa, Carstat zegt optimal: 79.5kPa.
|
|
|
CarStat
Dec 22, 2009 17:43:37 GMT 1
Post by Mee on Dec 22, 2009 17:43:37 GMT 1
Uit de tire file: OptimumPressure=(79.5, 0.0240) // Base pressure to remain flat on ground at zero deflection, and multiplier by load to stay flat on ground Imo moet je daar wel niet te veel (of geen) aandacht aan besteden. Op een handige pagina die ik heb gevonden over het modden staat er: OptimumPressure=(154.0, 0.0170) Base pressure to remain flat on ground at zero deflection, and multiplier by load to stay flat on ground. You will never ever want to have less tire pressure than the base setting. On top of this a vehicle has a mass, which exerts a weight force on the tires. This load (measured in newtons) is multiplied by the second value to obtain a .
|
|
|
CarStat
Dec 22, 2009 19:18:09 GMT 1
Post by donshere on Dec 22, 2009 19:18:09 GMT 1
Mooi hoor Bart. Alleen vind ik de grafiek mbt de banden wat nutteloos die zegt dat je maximale grip hebt bij verse banden en 50% grip bij half versleten banden.
Is het mogelijk om een grafiekje te maken dat aanduid hoeveel grip je verliest als je afwijkt van de ideale bandentemperatuur?
bvb; als de ideale bandentemp bvb 80° is, hoeveel grip verlies je dan ongeveer als de temp 95 of 70 is?
|
|
|
CarStat
Dec 22, 2009 19:43:28 GMT 1
Post by Timpreza on Dec 22, 2009 19:43:28 GMT 1
Die bandengrafiek is net wel handig. In Motec zie je hoeveel % bandenslijtage per ronde je hebt, maar dat wil niet altijd zeggen dat na 50% slijtage ook effectief je grip gehalveerd is, dat zou imo zelf onrealistisch zijn.
Toevallig is het bij deze mod redelijk rechtlijnig maar bij sommige mods heb je banden waarvan bvb de eerste 10% veel grip heeft, en wat afzwakken als het eerste laagje eraf is, maar dan heel lang goede en constante grip geven, iets van 90% ofzo, en dan pas in het laatste van hun leven alle grip verliezen als ze echt op zijn. Dat is zoals het hoort. Ik denk dat BES zo was, maar ik ben dat niet zeker, deze ILMS mod lijkt me een beetje te rechtlijnig af te slijten om realistisch te zijn.
|
|
|
CarStat
Dec 22, 2009 22:16:46 GMT 1
Post by Mee on Dec 22, 2009 22:16:46 GMT 1
Mooi hoor Bart. Alleen vind ik de grafiek mbt de banden wat nutteloos die zegt dat je maximale grip hebt bij verse banden en 50% grip bij half versleten banden. Is het mogelijk om een grafiekje te maken dat aanduid hoeveel grip je verliest als je afwijkt van de ideale bandentemperatuur? bvb; als de ideale bandentemp bvb 80° is, hoeveel grip verlies je dan ongeveer als de temp 95 of 70 is? - Bij sommige mods is die grafiek voor bandenslijtage inderdaad nogal nutteloos (de BES mod is 1 rechte lijn Tim ), maar bij sommige mods is dat wel handig: de BMW E21 mod is daar een heel mooi voorbeeld van. - Extra grafiekje: in de bandenfiles staat het lijntje GripTempPress=(2.55, 0.98, 0.50) // Grip effects of being below temp, above temp, and off-pressure (higher number -> faster grip dropoff) maar ik weet niet wat die waarden juist willen zeggen. Toevallig is het bij deze mod redelijk rechtlijnig maar bij sommige mods heb je banden waarvan bvb de eerste 10% veel grip heeft, en wat afzwakken als het eerste laagje eraf is, maar dan heel lang goede en constante grip geven, iets van 90% ofzo, en dan pas in het laatste van hun leven alle grip verliezen als ze echt op zijn. Dat is zoals het hoort. De CTDP F1 mods zijn daar een heel goed voorbeeld van, daar is het exact zoals gij zegt .
|
|
|
CarStat
Dec 22, 2009 23:34:04 GMT 1
Post by Hill2button on Dec 22, 2009 23:34:04 GMT 1
Ik zou gokken dat je die waarden moet combineren met een grip-waarde.
"Voor elke graad onder/boven de optimale temp moet je x aftrekken van de grip bij de optimale temp."
|
|
|
Post by Mee on Dec 23, 2009 1:11:47 GMT 1
Na veel te lang prullen (recursie is allesbehalve mijn sterkste kant) heb ik de Vehicle selector afgekregen (te vinden in het menu). De versie die online staat is dan ook geupdate, dus download het opnieuw om het te kunnen gebruiken.
Selecteer je rFactor folder met de "Select rFactor folder"-knop (duh) en je krijgt een "treeview" te zien met al de auto's in die map. Selecteer de juiste vehicle file en klik op de grote knop.
Klik eventueel ook nog het "Remember rFactor location"-vinkje aan zodat je de volgende keer weer niet naar je rFactor map moet bladeren.
Waarschuwing: bij echt grote rFactor mappen kan dat laden wel effe duren; bij een map van 25 Gb duurt dat hier een seconde of 2, bij nog grotere mappen en tragere pc's zal dat wat langer duren.
|
|
|
Post by Mee on Dec 24, 2009 0:20:59 GMT 1
- Helpmenu toegevoegd, maar ik heb er voorlopig geen zin in om er daadwerkelijk een tekst in te typen (vrijwilligers aan de balie gevraagd!). - Settings toegevoegd: switchen tussn kW-Hp en N-ft-lb. Extra feature toegevoegd aan mijn "todo"-lijst: de verschillen tussen de verschillende upgrades weergeven (vooral engine upgrades).
|
|
|
Post by Hill2button on Dec 24, 2009 9:23:00 GMT 1
Eigenschappen vd verschillende banden die je kan kiezen, dat zou leuk zijn.
|
|