|
Post by Knarf on May 12, 2009 16:11:27 GMT 1
De mod wordt toch niet los ter download aangeboden. Daarnaast is geen enkele mod gebaseerd op echte auto's legaal. Dat is nu wel een beetje kort door de bocht Er zijn wel wat mods met toestemming van de echte teams enzo. De VW-funcup kunt ge ook downloaden vanaf de officiele funcup website bijvoorbeeld. Epsilon Euskadi heeft ene aan meegewerkt die in het echte team zit. De PCC mods hebben ook officiele goedkeuring... Maar er zijn er idd veel "illegaal".
|
|
|
Post by Wilco on May 15, 2009 13:44:31 GMT 1
Bovendien zijn alle sims van Simbin, Blimey tot nu allemaal gebaseerd op de engine van rFactor. Binnenkort niet meer, simbin heeft een eige engine, de lazard engine. Is tot nu toe alelen ngo gebruikt voor Race Pro maar komt ook nog naar de pc.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on May 16, 2009 20:18:42 GMT 1
De mod wordt toch niet los ter download aangeboden. Daarnaast is geen enkele mod gebaseerd op echte auto's legaal. Dat is nu wel een beetje kort door de bocht Er zijn wel wat mods met toestemming van de echte teams enzo. De VW-funcup kunt ge ook downloaden vanaf de officiele funcup website bijvoorbeeld. Epsilon Euskadi heeft ene aan meegewerkt die in het echte team zit. De PCC mods hebben ook officiele goedkeuring... Maar er zijn er idd veel "illegaal". Een VW funcup mod heeft echt wel toestemming nodig van Volkswagen voor zover ik weet. Hetzelfde voor PCC en Porsche. Epsilon is misschien een uitzondering, als ze daarin verder geen merknamen gebruiken van bedrijven die daar geen toestemming voor geven (denk aan Dunlop/Michelin voor de banden, motorleverancier, etc.). En de sponsornamen op de wagens. Ook daar moet je formeel toestemming voor vragen als er vooraf geen deals gemaakt zijn over het gebruik daarvan in games. Nee, ik denk niet dat ik erg veel te kort door de bocht ben gegaan. Er zijn waarschijnlijk wel een paar uitzonderingen, maar die bevestigen de spreekwoordelijke regel!
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on May 16, 2009 20:23:15 GMT 1
De enige echte juridische actie die ooit ondernomen is, is bij mijn weten een vordering geweest van Papyrus (makers van GPL en NR2003) tegen een Amerikaanse modder die een mod had gemaakt voor NR2003. Ik denk dat Papy trouwens zeer weinig uit de wacht heeft gesleept zodat de andere simmakers zoiets hebben van : regelmatig eens blaffen maar het effectief opstarten van kostelijke procedures die toch niets opleveren, ho maar. Dat ging om de GTP mod, en het bedrijf wat daar bezwaar tegen maakte is het huidige iRacing, die zich toen nog First noemde, maar die naam hebben ze na die publiciteitsmisser maar snel veranderd. Dat de GTP mod uiteindelijk, zonder echte merknamen, toch nog mocht worden uitgebracht was alleen na flinke onderhandelingen met Team Redline. Uiteindelijk hebben die allerlei papieren moeten tekenen en mochten ze er nooit meer iets over vertellen achteraf. Boze tongen beweren dat ze de mod zo goed vonden dat ze bang waren dat het een bedreiging voor iRacing zou zijn. De waarschijnlijke reden is een bepaling in de amerikaanse wet die zegt dat als je in dit soort gevallen niet juridisch optreedt, je eigendomsrecht op die code komt te vervallen (goed, ik zeg 't waarschijnlijk juridisch niet goed). Met andere woorden, als ze niks gezegd zouden hebben van GTP, dan zouden ze ook niks meer kunnen ondernemen als iemand straks iRacing ging modden.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on May 16, 2009 20:27:54 GMT 1
Bovendien zijn alle sims van Simbin, Blimey tot nu allemaal gebaseerd op de engine van rFactor. Binnenkort niet meer, simbin heeft een eige engine, de lazard engine. Is tot nu toe alelen ngo gebruikt voor Race Pro maar komt ook nog naar de pc. Zal ik je eens wat voorspellen? Ik denk dat die Lizard engine niet meer geport gaat worden naar de PC. Voor zover ik kan nagaan is Race Pro niet echt een commercieel succes geworden, ondanks alle tijd en geld die SimBin erin gestoken heeft. Daarbij is hij in vergelijking met andere engines op de consoles ook niet zo geweldig mooi. Als ze niet snel zijn, worden ze ook op de PC door andere engines ingehaald, maar ik heb 't vermoeden dat ze momenteel helemaal 't geld niet hebben om zoiets te doen. Vandaar ook alle "RACE 07" mods die ze de laatste tijd uitbrengen (wat mods zijn met kleine tweaks aan de bestaande engine, maar meer niet). Enfin, de toekomst zal het leren, maar dat is mijn visie.
|
|