|
Kya
Dec 2, 2002 18:32:06 GMT 1
Post by markrenton on Dec 2, 2002 18:32:06 GMT 1
Gasten gasten gasten, nu kunnen we binnekort weer op Kyalami rijden en ik zal dan maar met de openingsclichévraag beginnen. Wat mogen de tijden zijn? ;D En Jan, natuurlijk zijn wij (ik althans) altijd benieuwd naar uw technische expertise kennis van zaken. (en vergeet die beschijdenheid, ge weet er gewoon veel van ;D) Oh ja, en geef mij ook ne keer wa tips voor car setups en surtou nen goeie fring(rem)-balans en ook waarom ge die settings gebruikt alléé , alst niet teveel gevraagd is zeker.
|
|
|
Kya
Dec 2, 2002 18:34:32 GMT 1
Post by markrenton on Dec 2, 2002 18:34:32 GMT 1
Vo dienen rembalans die ik vroeg zullen jullie het waarschijnlijk geen rariteit vinden waarom ik dit vraag. hinthinthinthinthinthinthinthint-Lime-hinthinthinthint
|
|
|
Kya
Dec 2, 2002 22:29:58 GMT 1
Post by Timpreza on Dec 2, 2002 22:29:58 GMT 1
We hebben het daar als eens over gehad over die rembalans: check pagina 3 en 4 van de topic 'Lime Rock Park'
Het gaat er vooral over hoe goed je je voelt met u setup. Een supersnelle hotlapper zal misschien zeer snel zijn met een rembalans van 50% of minder, maar dat wil niet zeggen dat als jij daar mee rijd je snel zal zijn ermee. en als je er dan al snel mee bent, ga je het geen volledige race uithouden aan dat tempo.
Het belangerijkste is dat je je auto goed aanvoelt. Ik kan rijden met een balans van 51%, maar ik kan der geen 10 ronden mee rijden zonder spinnen. Ik heb op LRP gereden met 53% omdat ik daar comfortabeler mee ben.
Pak eens u setup van Lime Rock, zet u rembalans 3 of 4 tikjes achteruit (kweet nie op hoeveel hij staat, maar 56 of 57 is een goe begin) en rij 10 ronden. Verander alleen u rembalans en niks anders. Ge gaat wa eerder moeten remmen waarschijnlijk, maar ge gaat veel constanter zijn. Lukt da dan kunt ge een procentje opschuiven. Rij er een ronde of 10 of meer mee. Vergelijk dan eens al u rondetijden met u rondetijden die ge met u racesetup rijd. per ronde ga je misschien iets trager zijn, maar waarmee ge ja meer winst doen denk je: een halve seconde per ronde trager zijn, of alle 3 ronden crashen?
Als je er rapper mee bent, maar het is veel moeilijker om hem te controleren moet ge u afvragen of ge da in de race kunt volhouden. Ge moet relax kunnen rijden in de race, want de races zijn lang en je bent niet iedere seconde evenveel geconcentreerd en ben je beter met een setup die iets trager is maar veel meer fouten vergeeft.
Als ge veel crasht ligt dat niet alleen aan ervaring of talent. Een gemakkelijke setup is even belangerijk. Geef mij een GH2 setup en ik hang ook om de 2 ronden in den decor...
|
|
|
Kya
Dec 3, 2002 0:05:25 GMT 1
Post by Obi-Jan on Dec 3, 2002 0:05:25 GMT 1
Den Tim heeft hier net al veel intelligents gezegd, dus da's al in orde.
Wat betrefd Kyalami, Gauthier, ik ben niet de persoon om dat aan te vragen. Ik kan daar mijne plan trekken maar daar is dan ook alles mee gezegd. Da's zeker een van mijn zwakste parcoursen in GPL.
'k Zal zelf nog eens proberen met wat da'k de laatsten tijd bijgeleerd heb en als dat iets opleverd zal ik het laten weten.
Jan. =---
|
|
|
Kya
Dec 3, 2002 0:40:29 GMT 1
Post by Timpreza on Dec 3, 2002 0:40:29 GMT 1
Kheb veel uit u wijze woorden geleerd
|
|
|
Kya
Dec 3, 2002 19:23:48 GMT 1
Post by Petrol on Dec 3, 2002 19:23:48 GMT 1
Over de tijden die gereden zullen worden: ik heb daartstraks mijne PB verbeterd met 0.005 sec! tijdens de race zullen da lage 1.21-ers zijn, 'k heb mijne rembalans op 53% vooraan gezet en dan heb ik nooit problemen, op kya hoeft ge toch maar op weinig plaatsen serieus te remmen, het diff zet ik langs de coast zijde ni te hoog want dan heb ik soms wel een probleemke bij het remmen ;D Peter
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Kya
Dec 3, 2002 19:25:44 GMT 1
Post by Deleted on Dec 3, 2002 19:25:44 GMT 1
k'heb er juist voor de eertse keer met de honda gereden , en rijd voor het moment 1.22.2
|
|
|
Kya
Dec 4, 2002 10:59:01 GMT 1
Post by markrenton on Dec 4, 2002 10:59:01 GMT 1
Zoals gewoonlijk zal ik weer mijn uiterste best doen om uit uw wijze woorden te leren Tim ;D
|
|
|
Kya
Dec 4, 2002 18:13:19 GMT 1
Post by Moerie on Dec 4, 2002 18:13:19 GMT 1
Ik rij voorloppig ook in de lage 1.21.xx in de race. Maar beter kan ik nie, Kya is namelijk ook één van mijn zwakkere circuits Jan! Kan constant zijn maar nie snel
|
|
|
Kya
Dec 4, 2002 18:29:41 GMT 1
Post by Moerie on Dec 4, 2002 18:29:41 GMT 1
Nog een vraagske Kheb ier 2 verskillende versies van kyalami, met en zonder pitmuur! De meestendeel rijd verzeker met pitmuur, gewoon om te weten, dan weet ik welkeen ik moet gebruiken Tis wel tof zonder pitmuur, in de training zie ge dan de anderen staan in de pits En tijdens de start hebt ge ook meer plaats é
|
|
|
Kya
Dec 4, 2002 21:33:11 GMT 1
Post by Timpreza on Dec 4, 2002 21:33:11 GMT 1
Het is de originele versie met pitmuur, die iedereen heeft, om geen problemen te maken die er nie zijn.
|
|
|
Kya
Dec 5, 2002 19:53:25 GMT 1
Post by Moerie on Dec 5, 2002 19:53:25 GMT 1
OK No Problem
|
|
|
Kya
Dec 11, 2002 0:40:11 GMT 1
Post by Obi-Jan on Dec 11, 2002 0:40:11 GMT 1
Bon... eens een poging doen om iets zinnigs over Kyalami "op papier" te zetten. ;D Kyalami leunt, hoewel ze het echte circuit sindsdien nog een paar keer omgeploegd hebben, het dichtst aan bij moderne circuits van alle baantjes in GPL, naar mijn mening. Het is ook een "gemiddeld" circuit, t.t.z. d'r is geen echt overwicht van een bepaald type bochten (de meeste zijn rechtsaf, maar da bedoel ik niet) zoals, bvb., op Silverstone, waar ge in feite alleen verschillende smaken in haakse bochten aantreft. Een setup voor Kyalami is dan ook "middle of the road", vrijwel standaard. Rijhoogte 3.25" voor en achter, 65lbs/inch veren vooraan, 95lbs/inch achteraan, bump stops op 0.5". Ik heb momenteel redelijk veel success met vrij zachte anti-roll bars, vooral bij korte autos, 110lbs van voor, 60lbs van achter. Dempers overal op stand 2, -0.075" toespoor van voor, 0.125" van achter. De 5de versnelling is gekozen voor een topsnelheid van 190-195mph, en gezien Kyalami geen hairpins heeft en slechts 1 echt trage bocht heb ik het differentieel op 60/85 staan, met 3 koppelingen voor een beetje tractie (en power drift) uit Leeukop. Ik begin altijd met 19psi op de vier hoeken, -0.75graden wielvlucht van voor en -0.25 graden wielvlucht van achter, waarna ik dat bijregel zodat na een tiental ronden de "warme" bandendruk voor de vier hoeken ongeveer gelijk is en de binnenkant (dus die het dichts tegen de cockpit/motor) van de banden, opnieuw "warm", enige farenheit heter is dan de rest van het oppervlak (waarschuwing, probeer na aanpassingen altijd nog eens "koud" zodat je weet waar je je in de eerste ronde(n) aan mag verwachten). Rembalans is een belangrijk punt... je moet vol kunnen remmen, maar gezien de layout van sommige bochten is het nefast als je achterwielen vast slaan. Ik heb hem daarom zo afgesteld dat ik moet voorkomen dat de voorwielen blokkeren door de rem te moduleren (54%), zo dat, als ik een foutje maak, ik in eerste instantie met onderstuur af te rekenen krijg (da's niet zo erg in de meeste bochten). Ok, we gaan rijden. In de eerste bocht gaat er om van zo laat mogelijk te remmen (met een lichte auto is dat zelfs na dat het licht vals plat naar beneden ophoudt), maar toch de zaak netjes onder controle in te sturen voor een late apex. Vol op het gas richting Barbeque bend, wat, denk ik, in de meeste autos kort opschakelen naar derde met zich mee zal brengen. Het is belangrijk van goed op tijd af te remmen voor deze bocht en deze vroeg aan te snijden. Hij opent namelijk lichtjes, maar heeft "adverse camber", t.t.z. hij helt af naar buiten. 2de of 3de versnelling, afhankelijk van de auto, zou ik zeggen. PKs weer maar eens op het asfalt en opschakelen naar vierde voor Jukskei sweep. Om hier met slechts een kleine "lift" door te gaan moet je heel de weg en meer gebruiken. Rechterkant eventueel ietsjes op het zand, netjes vroeg insturen en zwaar couperen die handel, om bij het uitsturen niet zonder asfalt te komen zitten. De volgende, Sunset, is de rottigste bocht op heel 't circuit. Het belangrijkste is hier van soepel te blijven. Op tijd remmen, terugschakelen naar 3de en insturen om van voor het midden van de bocht een lange apex te nemen en dan hard op het gas te kunnen gaan. Boordsteen aan den buitenkant kunt ge als circuit beschouwen (is plat). Afhankelijk van den auto haalt ge de redline in 3rde voor ge alles dicht moet gooien voor Clubhouse corner. Als ge de originele racing groove gebruikt moet ge beginnen remmen van voor de onderbreking daar in. 't Is mijn ervaring dat het geen zin heeft (toch zeker niet voor de niet-aliens onder ons) om te proberen deze bocht met enige finesse te nemen. Gewoon rechtuit remmen (bijna stoppen), sturen zodat ge op een zeer late apex mikt en terug gas geven. Opsleuren naar 3de en opnieuw goed op tijd remmen voor de eerste linkse van de Esses. Of ge nu een lange of een late apex (in 2de) neemt maakt eigenlijk niet uit, denk ik. Zaak is dat ge efkes "rechtdoor" rijdt aan de linker kant van de weg bij het uitkomen van die linkse, voor dat ge een vroege apex neemt in de volgende, rechtse bocht. Gebruik het camber in de weg om aan de koord te blijven maar toch het gas "open te draaien". Driften die hap!! ;D ;D Snelle burst in 3de, dan een scherpe tik op de remmen en terugschakelen naar 2de voor Leeukop. Ik volg het eerste gedeelte van die bocht in het midden van de weg en dan speel ik met de gas (of ik rem links lichtjes bij) om gedraaid te geraken om door een late apex te accellereren (apex aan of zelfs voorbij die stelling). Als het goed gaat , drift de auto dan mooi tot aan de kant van de weg aan het einde van den boordsteen langs de buitenkant. Daarna is't gewoon een kwestie van voetje op de vloer, opschakelen en niet sloridg worden aan de kink (kan lichtjes gesneden worden, maar hoeft niet). Allez, zo doene 'k ik het en ik geraak meestal goe rond. Niet van de snelsten, maar ik val er ook nie gemakkelijk af. Jan. =---
|
|
|
Kya
Dec 11, 2002 17:49:35 GMT 1
Post by Moerie on Dec 11, 2002 17:49:35 GMT 1
Bedankt Jan Das weer zo'n mooie uitleg. Persoonlijk vind ik Kya geen moeilijk circuitje. Ge kunt daar goe constant rijden. Maar tis wel moeilijk om daar snel te zijn! Ik geraak nie in de 1.20's é Ok, kga nog veel trainen van twiekent é Er zijn maar 2 bochten waarmee ik et moeilijk heb, nl de Esses. Ge kunt daar veel tijd winnen of verliezen. En weet soms nie wat mijn fout is Denk gewoon zoals Tim zegt, dak te laat rem voor de eerste linkse. Ge stuurt in en dan komt het moelijkste voor mij toch. Ge hebt een klein recht stukske naar de volgende rechtse bocht. Wa doen jullie geven jullie ns gas(ben ik te traag???) of laten jullie em bollen tot de apex om dan te acceleren. Dat stuk ben ik vré slecht, rare combinatie. ALs ge te wijd zit in de linkse zit ge dan vre slecht vo de rechtse enzo verlies je veel tijd. Maar als ge traag de linkse neemt om vroeg te kunnen acceleren vo de rechtse. Zit ge met een klein recht stukske waar eigenlijk nie veel kunt doen. Of ben ik verkeerd???
|
|
|
Kya
Dec 11, 2002 18:06:10 GMT 1
Post by Timpreza on Dec 11, 2002 18:06:10 GMT 1
Ik denk dat ge gewoon vloeiend moet blijven in da stuk Moerie, niet veel belang hechten aan zoveel mogelijk gas geven in da tussenstukske. Ge verliest in u pb ronde gewoon omdat ge te laat de linkse ingaat: ge komt nooit aan de apex van de linkse en ge komt zodoende slecht de rechtse in.
|
|