|
Post by bosje on Nov 28, 2003 19:00:44 GMT 1
Zoals sommigen onder jullie weten, is de veer van mijn gaspedaal gebroken toen ik nog een laatste keer wou testen op Falkenberg. Ik kan dat pedaal nu helemaal in trappen, het geeft geen weerstand.
Wta kan ik daar aan doen?
|
|
|
Post by Obi-Jan on Nov 28, 2003 20:20:03 GMT 1
Doe de "bungee" mod.
Ge hebt zo ne rekker nodig waarmee zaken op een imperiaal (bagagerek voor op d'n auto) bevestigd worden. Bestaande uit twee metalen haken met daartussen zo van die bungee elastiek (een bundel rubberen elastiekjes in een stoffen omhulsel). Ze verkopen dat bij den Auto5 in de vorm van een "spin" (vier rekkers dubbel geplooid en in't midden aaneen met een ring). Sloop zo'n ding en ge hebt rekkers voor de rest van uw leven.
Enfin, de mod. Neem een boormachien en een metaalboor van 5mm. Zo laag mogelijk bij de basis, maar toch zo danig hoog dat dienen haak van die rekker niet klem kan komen te zitten tussen de pedaal en de basis, boort ge een gat dwars door de steel van die pedaal (da's plastiek, dus dat gaat makkelijk). Dwars wil hier zeggen: dwars op de richting waarin de pedaal beweegt als g'm intrapt (dus van rechts naar links als ge uw pedalen voor U hebt) (*). Haak één van de haken van de rekker van langs achter door het gat dat ge net geboord hebt (de rekker zit dan langs rechts)Voorkom dat de haak eruit kan schieten of "open trekken" door, eens 'm door de steel zit vast te zetten met een kabelbindertje (ook tie-wrap of colsonbandje genoemd). Begin rechts boven de haak, ga achter de steel door, onder de boog van de haak door, langs de voorkant van de steel, over het open einde van de haak en dan aantrekken.
De andere haak haakt ge rond de voorkant van de basis van uw pedalen. En nu komt den truk: bij die rekkers zit de rekker niet "vast" in die haak; die kan er langs voor uit. Ge trekt daar dus aan en zo spant ge de pedaal op. Bij de gewenste weerstand legt ge gewoon ne knoop in die rekker zo dat die niet terug door de voorste haak kan schieten en klaar is kees.
Garantie op uw pedalen kunt ge nu wel vergeten, maar:
- veel progressiever dan bij zo'n torsieveer. - dat gaat nooit of te nimmer meer "catastrofaal" kapot. - als de fut eruit gaat pakt ge gewoon nen anderen rekker (5 minuten werk, heb ik nog niet voor gehad).
Ik heb hier zelf mijn TM Nascar Pro pedalen omgebouwd. Daar zijn 3 sets veren op kapot gereden in 6 maanden tijd. Daarna overgezet op bungees en nooit meer wat aan gemankeerd (ttz. pots moeten vervangen omdat de "gas" pot op het punt waar ge lift om in GPL te schakelen gewoon geen contact meer gaf).
Jan. =--- (*): bij sommige pedalen zitten er al gaten in die steel, dus dan kunt ge deze stap overslaan.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Nov 28, 2003 20:20:38 GMT 1
tim kent ook een truuk in die aard
|
|
|
Post by Timpreza on Nov 28, 2003 20:23:35 GMT 1
Ik heb al van zowel mijn oude TM T2 en mijn huidige Actlabs Performance Pedals de veer gebroken. Ik doe geen moeite om daar een nieuwe veren in te steken, omdat ne velorekker en veel betere oplossing is. hang da ergens aan een tafelpoot, of aan de voorkant van de basis van u pedalen (van mijn T2 deed ik dat zo) of weet ik veel waar, maar de rekker die hier hangt gaat al jaren mee, en is veel progressiever dan een veer die slapper en slapper word met de week.
|
|
|
Post by Obi-Jan on Nov 28, 2003 20:26:36 GMT 1
Dienen Tom is gewoon helderziend... ;D Jan. =---
|
|
|
Post by bosje on Nov 28, 2003 20:56:55 GMT 1
Aangezien hier nog 4 van die rekkers liggen, zal ik zondag een variatie uitproberen. ;D
Merci voor de hulp! (weeral ;D )
|
|
|
Post by bosje on Dec 16, 2003 12:02:27 GMT 1
De pedaal is nu helemaal stuk. Als ik er een rekker aanhang spant het nog niet genoeg.
|
|
|
Post by Obi-Jan on Dec 16, 2003 18:44:32 GMT 1
Twee rekkers!! ;D ;D
Vijs ook de basis eens open om te zien of de bestaande veer de zaak niet verziekt en of de pedaal/pot nog wel goed vast zit.
Jan. =----
|
|
|
Post by bosje on Dec 25, 2003 17:31:45 GMT 1
We hebben het ding opengegooid..
Eerste vaststelling: één hoop stof. En de twee rekkers van het gaspedaal waren gebroken. Dus eentje van het rempedaal verwijderd, en aan het gaspedaal gehangen. Nu gaan ze beiden iets lichter, maar wat rijdt en zit dat toch goed tov die rekkers...
|
|