|
Post by Buchinski on May 10, 2007 15:17:02 GMT 1
Wel ... nu de discussies over de Formule Renault 1600 hier op het forum toch weer wat in de lift zitten ;D .. nog eens even een ander aspect hiervan aansnijden. Zoals jullie wel of niet weten heeft Renault België aangekondigd vanaf 2008 geen FR1600 kampioenschap niet meer te willen organiseren. Er zou een Clio Cup in de plaats komen. Persoonlijk vind ik dit "groot drama". Immers, er zou dan geen enkele monoposto- instapformule meer bestaan in België om jonge talenten te laten proeven van de competitie. Waar dienen ze dan naartoe te gaan? Naar het Formule Ford kampioenschap in Nederland, direct naar de Formule Renault 2-liters in Frankrijk, Formule BMW in Duitsland ? In alle bovenstaande gevallen zal dat budgettair zwaar wegen vrees ik, zeker op kleinere teams. Zoals Watté van Talent Promotion/ Stroek heeft gezegd : het is slechts door de interesse van de fans dat je eventueel organisatoren en sponsors kan overtuigen om zulk kampioenschap eventueel in stand te houden. Zoals jullie zelf zien zijn de jonge rijders en rijdsters van de instapklasses nog toegankelijk voor de fans en bereid om zelf nog aandacht te schenken aan de fans. Oproep dus aan iedereen om de resterende races van het kampioenschap voor deze jonge talenten te komen supporteren en hen te ondersteunen. Met wat pech is het het laatste jaar dat we nog zulk kampioenschap hebben in Belgie. Ik was zelf verrast door de weinige info die je bijvoorbeeld kan vinden omtrent deze klasse. Vreemd dat sponsors en organisatoren niet wat meer nadruk leggen op deze evenementen. Ze halen wel de Duitse Mini Cup naar Spa in het voorprogramma van de F1 maar vergeten onze enige monoposto-serie. Het kampioenschap zit op de site van Renault Sport Belgie, ietwat weggedoken. Met dan nog bio's van de rijders en resultaten die in pdf-vorm zijn gegoten maar slechts als onhandelbare exe-files kunnen worden gedownload. De meeste namen van sponsors zijn niet terug te vinden en nogal wat sponsors en rijders hebben zelfs eenvoudigweg geen website! De enige korte-termijnactie die binnen mijn mogelijkheden ligt is het opzetten van een simpele en snelle website waar alle info omtrent de FRenault1600 ietwat gegroepeerd kan worden opgezocht. Ik ga me daar in de komende dagen/weken eens mee bezighouden. eerst in het Nederlands, daarna in het frans en eventueel later misschien nog wat in het Engels. I'll keep you informed.
|
|
|
Post by Knarf on May 10, 2007 18:22:10 GMT 1
Ik heb het in een andere thread ook gezegd. De reden dat ik FR1.6 en FR2.0 niet interessant vindt om naar te kijken is omdat het LIJKT alsof ze niet vooruit gaan.
Ik weet wel dat die even snel rondgaan als Corvette's maar met dat gedempt geluid lijken ze gewoon veel trager te gaan.
FR1.6 en FR2.0 zijn dan ook de klasses waar ik met de minste interesse naar kijk als ik in Zolder een weekend rondloop. Maar uiteraard moeten die klasses blijven bestaan. Ge kunt moeilijk iemand van een kart in een 3.5 V8 droppen.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on May 10, 2007 22:03:44 GMT 1
ja maar de vraag is of de overstap van de kart naar de 1.6liter een vooruitgang,een achteruitgang of een status co is, de mensen die ik al heb gesproken die beide hebben gedaan zeggen dat in ICC racen veel spectaculairder en groter snelheidsgevoel geeft dan in de F1.6...en volgens mij gaan ze in zolder even snel, één keer per jaar mogen we rijden daar, en ik herinner me een tijd van 1.42.xx dus dat schilt niet veel met de 1.41.3 van de beste in de F1.6... de overstap van kart naar F2.0 lijkt me doenbaar al heb ik er natuurlijk nog niet met gereden!
|
|
|
Post by Buchinski on May 11, 2007 7:57:24 GMT 1
ja maar de vraag is of de overstap van de kart naar de 1.6liter een vooruitgang,een achteruitgang of een status co is, de mensen die ik al heb gesproken die beide hebben gedaan zeggen dat in ICC racen veel spectaculairder en groter snelheidsgevoel geeft dan in de F1.6...en volgens mij gaan ze in zolder even snel, één keer per jaar mogen we rijden daar, en ik herinner me een tijd van 1.42.xx dus dat schilt niet veel met de 1.41.3 van de beste in de F1.6... de overstap van kart naar F2.0 lijkt me doenbaar al heb ik er natuurlijk nog niet met gereden! Er zit toch nog een deftig verschil op hoor Yannick! Hartley's pole (F.R. 2.0) was 1.28.183 .... dat is sneller dan de Corvette GT1 van verleden jaar (pole Soulet 1:29.031). Pole van Niels Cox in de Belgische 1600's was 1:39.606, dat is sneller dan de GT3 Cup Porsches die in de Belcar rijden Zoals je ziet scheelt dat toch nog wat seconden met uw "normtijd" van 1.42. En nu niet gaan zeggen dat een 2 of 3 seconden niet veel zal zijn want we weten allemaal dat dit het verschil betekent tussen rij1 en rij5 omzeggens. Om nog te zwijgen over de meer dan 10 seconden verschil dan die de overstap zou zijn van een kart naar een FR2.0. Ik zie karting toch als een aparte tak autosport, geen "vervanging van..." Ter vergelijking, de Duitse Clio Cup (vergelijkbaar met de instapformule die Renault voorziet vanaf volgend jaar) zaten de poletijden een pak hoger (Christian Nägele 1:47.435) Nu, pin u niet enkel vast op rondetijden. Het gaat hem vooral ook om toegankelijkheid en betaalbaarheid. Ik geloof niet dat het voor een jonge rijder en een gemiddeld team interessant zou zijn om het Franse kampioenschap FR2.0 te rijden of Duitse FBmw. Verre verplaatsingen, duurder materieel en vooral... nog minder interesse van "lokale" Belgische sponsors. Nee, als we geen monoposto formule meer gaan hebben in Belgie dan kun je een kruis maken over toekomstige generaties formulerijders in Belgie. Want na Vervisch en Verdonck (Duitse F3), D'Ambrosio (Fomule Masters S2000) en Baguette (WSbR3.5) gaapt er de grote leegte als het op Belgen op hoog internationaal niveau aankomt.
|
|
|
Post by Buchinski on May 11, 2007 8:04:15 GMT 1
.... en vergeet dan nog niet de technische bagage die je kan meekrijgen. In de FR1600 is het afregelen redelijk beperkt. Motor, versnellingsbak, banden en de electronica zijn allemaal in handen van Renault en daar kan niets aan worden geregeld.
Maar je kan toch nog spelen met vleugels, de uitlijning van de wielen en ophanging, remverdeling, camber, dempers (als je dat echt wil. Al vertelden ze me bij Astromega dat ze tijdens een weekend daar niets aan veranderden. Dat wordt op voorhand in de werkplaatsen geregeld want "je kon er ter plekke meer aan mis doen dan goed te krijgen was")
Misschien kan je eens toelichten over welke afstellingen een ICC kart beschikt? Bandenspanning is zonder twijfel te regelen, bandjes te kiezen. Wss kan je zelf je "bak" samenstellen? Of motorrendement?
En een laatste factor : circuitervaring. Ik zie ze nog geen wedstrijden organiseren voor karts op Spa-Francorchamps of Dijon. Misschien wel eens op Zolder of Zandvoort... maar toch. In een echte "formulewagen" doe je daar toch veel circuitervaring op die je anders niet meekrijgt?
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on May 11, 2007 12:40:42 GMT 1
Ergens heb je gelijk dat de formule wagen ondanks dat de F1.6 absoluut maar marginaal sneller is (relatief veel trager als je bekijkt dat de karting circutis veel smaller zijn, kart lager bij de grond en bochten scherper zijn) maar dat er idd meer afstel mogelijkheden zijn en dat er op echte circuits kan gereden worden want idd met een kart op zolder of zandvoort is niet echt ideaal, het circuit is daar te breed voor om echt technisch te moeten rijden.
Qua afstelmogelijkheden zou je toch nog verschieten bij een ICC kart, zal hier even een lijstje maken :
-soort banden -bandendruk -spoorbreedte vooraan/achteraan -camberhoek vooraan -stabilisator stang vooraan/achteraan -chassis stijfheid regelschroef -rembalans vooraan/achteraan -tandwielverhouding motor/achteras -soort achteras, zacht,medium,hard -soort velgen: aluminium/magnesium -hoogte achterwielen/voorwielen van grond -carburatie : naald,sproeiers,luchttoevoer -boite samenstelling is niet meer toegelaten voor races(kostendrukking), moet standaard homologatie zijn van motor.
-wss vergeet ik nog iets maar dit is wel het belangrijkste
De overstap van de kart naar de F2.0 zou qua rondetijd niet zoveel verschillen dan van de F1.6 naar de F2.0 maar op de andere punten wel natuurlijk. Ik denk wel dat qua snelheidsgevoel en kick de formule 2.0 liter dichter bij de ICC karting komt dan de F1.6.
Het zou idd spijtig zijn dat de F1.6 verloren zou gaan maar ik kan wel begrijpen waarom , ze lijken idd niet echt vooruit te gaan en eigenlijk gaan ze ook niet hard voor op een echt circuit.
|
|
|
Post by Buchinski on May 11, 2007 13:08:03 GMT 1
-- en eigenlijk gaan ze ook niet hard voor op een echt circuit. Met die redenering moet je mij eens helpen want ik snap ze niet.. Dus, Porsche GT3 Cup wagens gaan dan ook niet hard genoeg voor op een echt circuit? Die zijn trager (toegegeven, met maar een seconde of zo) dan de FR1600...(?) En ICC karts (die reeds op Zolder goed 2-3 sec moeten toegeven op de FR1600) gaan dan wel hard genoeg voor op een echt circuit? Zonder twijfel zal het "gevoel" wel meer zijn (minder carrosserie enz..) bij karts. Maar je gaat dus nog steeds voorbij aan mijn hoofdbekommernis, dat is dat het volgens mij oninteressant is voor debutanten om vanuit de karts direct te springen naar een (forcement) buitenlandse monoposto reeks waar ze geconfronteerd worden met diverse andere problemen (taal, logistiek..) bovenop de technische (FR2.0 heeft al een geavanceerd aeropackage) enz.... De meeste non-professionalraceteams zullen opteren voor Renaults voorgestelde (en waarschijnlijk goedkopere) Clio Cup en dan zullen we het enige land zijn in West-Europa zonder eigen éénzittersformule.
|
|
|
Post by Buchinski on May 11, 2007 13:18:51 GMT 1
Verleden jaar heb ik in Spa eens geklapt met enkele mensen uit de FR1600 teams. Er zijn natuurlijk alternatieven te bedenken.
Zo gingen de gedachten uit naar :
- terugkeer naar de echte Formule Ford, die is relatief goedkoop (vergeleken met de FR2.0) en de mogelijkheden bestaan om dan direct "internationaler" te gaan, aangezien ook Nederland, Duitsland en Engeland nog FF rijden.
- de enige andere motor die in het 1600 Tatuus chassis zou passen is Italiaans. Het zou eventueel mogelijk zijn een "Formule Fiat" bvb te maken. Er zal dan eerst moeten worden uitgezocht welke motoren er achter in de Tatuus passen (de Renault 2-liter past dus niet in de chassis van de 1600, hoewel het chassis van dezelfde fabricant komt)
-en ten laatste zouden ze gewoon kunnen doorgaan met de organisatie van een FR1600, maar dan niet meer met de officiële steun van Renault Belgie. Hoe het dan verloopt met bvb de elektronica (motormanagement wordt nu geleverd door Renault), bandenleveranciers en versnellingsbakken zal waarschijnlijk een ander verhaal worden.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on May 11, 2007 13:52:32 GMT 1
> En ICC karts (die reeds op Zolder goed 2-3 sec moeten toegeven op de FR1600) gaan dan wel hard genoeg voor op een echt circuit?
NEE totaal niet, circuit is er veel te breed voor en de rechte lijnen te lang.
maar als je het van budgetair standpunt bekijkt heb je wel gelijk, hoe duur is formule ford in eigenlijk vergelijking met formule renault 1.6?
|
|
|
Post by Hill2button on May 11, 2007 14:18:47 GMT 1
> En ICC karts (die reeds op Zolder goed 2-3 sec moeten toegeven op de FR1600) gaan dan wel hard genoeg voor op een echt circuit? NEE totaal niet, circuit is er veel te breed voor en de rechte lijnen te lang. maar als je het van budgetair standpunt bekijkt heb je wel gelijk, hoe duur is formule ford in eigenlijk vergelijking met formule renault 1.6? Ik las bedragen van zo'n 3000 euro per weekend.
|
|
|
Post by Buchinski on May 11, 2007 14:34:55 GMT 1
-- hoe duur is formule ford in eigenlijk vergelijking met formule renault 1.6? Wat Werner ongeveer zegt waarschijnlijk. Ik ken het exacte bedrag niet voor Formule Ford maar ik weet dat het ongeveer zou moeten overeenkomen met FR1600. En dat is zowat 3000EUR per weekend. Let wel, dat is "the bare essentials", zijnde bandenset, inschrijving en wat naft.... FR2.0 ligt een aardig pak duurder wegens aero-package (telkens ge zo een vinnetje er af rijdt is het kassa), duurder onderhoud van de motor en sequentieel versnellingsbak (wat toch een complexere technologie) In vergelijking daarmee is FF redelijk complexloos met normale versnellingsbak, minimaal aeropackage (als er al één opstaat) en banden die veel langer meegaan.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on May 13, 2007 9:55:35 GMT 1
Een snelle GT1 auto is toch sneller dan een FR2.0
GLPK heeft voor de aanvang van het FIA GT seizoen nog eens met de C5-R en C6-R op Zolder getest en toen was de beste tijd een 1:26 (zowel C5-R als C6-R reden in de 26'ers)
|
|
|
Post by Buchinski on May 13, 2007 18:29:26 GMT 1
Een snelle GT1 auto is toch sneller dan een FR2.0 GLPK heeft voor de aanvang van het FIA GT seizoen nog eens met de C5-R en C6-R op Zolder getest en toen was de beste tijd een 1:26 (zowel C5-R als C6-R reden in de 26'ers) Ik baseer mij op verifieerbare tijden die zijn opgenomen tijdens de meetings en die dus makkelijk kunnen worden opgezocht. Mijn voorbeeld ging dan ook over de Belcar tijden en niet over de tijden die GPLK rijdt/reed in FIA GT configuratie. Feit blijft dat de officieel geregistreerde tijden van een Corvette op Zolder trager zijn dan van een FR 2.0. Ik wilde trouwens enkel duidelijk maken aan mensen die beweren dat die Formule Renaults "traag" zijn dat dit zeker niet het geval is.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on May 14, 2007 16:49:32 GMT 1
FR 2.0's zijn niet traag nee, maar de Belcar Corvettes reden die tijden met kleinere brides en 150 kg lood, nie moeilijk dat ze dan niet sneller kunnen.
|
|
|
Post by Buchinski on May 14, 2007 19:45:08 GMT 1
Jietse, ik weet dat je een vreselijke GT fan bent die daar wel zijn bronnen voor heeft maarre nogmaals.. dat zijn toch de regels van de Belcar en ja, dan kunnen die niet rapper. en dat is nu exact mijn punt, dat die FR2.0 rapper zijn dan de Belcar van nu en zelfs dan de Belcar van verleden jaar. En dat die Corvettes eventueel nog rapper konden.. tja.; nogal wiedes, er steekt ook een motuer in die 2x zo groot is als in die FR
Indertijd haalden ze 1000 PK uit een 1500cc turbo in de F1 dus ik geloof dat als je een "formula libra" toepast op alle motoren dat ook die tweeliters wel een pakske meer poeier zouden kunnen afleveren. Maar dat is nu éénmaal zo in de reglementen waarmee ze racen en dan is dat toch maar zo.
Dit was toch allemaal maar een kleine vergelijking voor de ongelovige Thomassen onder ons, de discussie ging over iets helemaal anders.
|
|